انواع رنگ موی سر


انواع رنگ مو

رنگ موی نیمه دائمی:

این نوع رنگ بدون ایجاد تغییر در حالت طبیعی مو، رنگ را به لایه بیرونی آن اضافه می کند. رنگ مو مولکولهای زبری دارد. این مولکولهای کوچک پس از چند بار شستشو از غلاف مو خارج می شوند.

این نوع رنگ مو به مدت 6 تا 12 مرتبه شستشو با شامپو دوام دارد و 50 درصد از موهای سفید را پوشش می دهد.

همچنین تقویت کننده رنگ طبیعی مو نیز است. رنگ موهای نیمه دائمی، موهای شما را روشن یا بی رنگ نمی کنند. زیرا عاری از ترکیبات آمونیاک و پیروکسید هیدروژن هستند.

رنگ موی موقت:

اثر این نوع رنگ به مدت 14 تا 28 بار شستشو با شامپو در مو باقی می ماند. مولکولهای این نوع رنگ غلاف دور مو را می پوشانند و به درون پوسته آن نفوذ می کنند. سپس در محلی که مولکولهای رنگدانه طبیعی قرار دارند ساکن می شوند.

آمونیاک رنگ موی موقت به اندازه ای است که رنگدانه طبیعی را روشن یا بی رنگ نمی کند.

رنگ موی دائمی:

این نوع رنگ مو برای ایجاد تغییرات کلی در شکل ظاهری است. موهای سیاه را بور می کند و بالعکس. در رنگ دائمی از آمونیاک و نیز پیروکسید هیدروژن برای رنگ کردن مو استفاده می شود.

مولکولهای رنگ وارد پوسته مو می شوند و با شستشو از بین نمی روند. در حدود 4 تا 6 هفته زمان لازم است تا رنگ از ریشه مو خارج و رنگ طبیعی مو بر روی پوست سر ظاهر شود.

انتخاب رنگ موی مناسب:

یافتن رنگ موی مناسب ساده نیست. انتخاب رنگ دلخواه از روی کاتالوگ رنگ فروشگاه و خریداری آن اقدامی نادرست است.

رنگ مو را با توجه به رنگ طبیعی مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب کنید. رنگی که می بینید حاصل بازتاب نور از روی رنگدانه های رنگ شده است. بنابراین یک رنگ یکسان روی موهای مختلف نمودهای متفاوتی دارد.
رنگ موی طبیعی و مصنوعی در زیر نور فلورسنت یا نور طبیعی آفتاب متفاوت به نظر می رسد. سطح رنگ ها را از درجه 1 تا 10 تقسیم کرده اند.

رنگ درجه 10 مو را روشن و درجه یک آن را تیره می کند. رنگ موی سیاه، نور کمی را منعکس می کند و این درست برخلاف عملکرد رنگ موی بور است.

وقتی که رنگ موهای خود را روشن می کنید، هاله گرمی از رنگهای زرد و قرمز دور شما دیده می شود. به یاد داشته باشید که ترکیب رنگهای زرد و قرمز، رنگ نارنجی را تولید خواهد کرد نه رنگ دلخواه شما را.

بهترین رنگها برای کسانی که پوست گندمگون و برنزه دارند رنگهای شیری، گل بهی، مسی، کرم نخودی، قهوه ای، زرد سوخته، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای مایل به طلایی، رنگهای آبی، سبز آبی، فندقی، عسلی، سبز کاهویی و زرد است.

در مورد پوستهای روشن؛ های لایت آبی قرمز و برای پوستهای صورتی و سرخ؛ رنگ کرم گلی، زیتونی تیره و قهوه ای تیره با سایه آبنوسی جلوه خاصی ایجاد خواهد کرد.

برای چشم های کهربایی یا به رنگ قهوه؛ رنگ موهای طلایی با های لایت قرمز، قهوه ای طلایی، قهوه ای عسلی، فندقی، مسی و قهوه ای سوخته مناسب است.

برای چشم های آبی روشن، آبی خاکستری، آبی تیره، سبز تیره، قهوه ای و مشکی؛ بهترین رنگ مو ارغوانی با های لایت شرابی، پلاتینی، خاکستری، قهوه ای، قهوه ای تیره، مشکی و شیری است.

انتخاب رنگ مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواسته شما و مدت زمانی که می خواهید آن رنگ روی موهایتان باقی بماند بستگی دارد.

آیا رنگ کردن موها باعث ریزش آنها می شود؟

باور غلطی وجود دارد که گفته می شود رنگ کردن موها باعث ریزش آنها می شود، در حالی که اگر دفعات آن زیاد نباشد و سالی بیشتر از 6 بار موهایتان را رنگ نکنید به موها آسیب نمی رسد.

نگهداری از موهای تازه رنگ شده:

1) از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده برای شستشو استفاده کنید.
2) برای دوام رنگ مو و جلوگیری از بی رنگ شدن آن در برابر آفتاب، از کلاه، روسری و شال استفاده کنید و موها را بپوشانید.
3) پیش از ورود به استخر، موهای رنگ شده را با آب بدون کلر شستشو دهید.
4) از تقویت کننده های مو استفاده کنید.
5) موها را در زمان خیس بودن شانه نزنید و از شانه دندانه درشت استفاده کنید.
6) از خشک کردن موها با حوله یا سشوار خودداری کنید.
چند توصیه برای رنگ کردن موها:
1) رنگ مو را روی پوست سر نمالید. اگر رنگ مو روی پوست پخش شد، برای تمیز کردن آن از پودر بچه استفاده کنید.
2) از رنگ کردن مو در زمان بارداری خودداری کنید. ترکیبات شیمیایی رنگ مو آثار نامطلوبی بر جنین می گذارد.
3) از رنگ کردن مداوم مو با درجات مختلف و رنگهای گوناگون بپرهیزید.
4) همیشه قبل از گذاشتن رنگ، موهایتان را خشک نمایید. رنگی که بر روی موی خیس یا مرطوب گذاشته شده باشد رقیق شده و نتیجه رنگ رضایت بخش نخواهد بود.
5) موهای سفید مقاوم حاشیه سر، اول این منطقه و این موها باید رنگ شوند و پس از اتمام رنگ کردن دوباره باید رنگ شوند.

موهای سفید مقاوم به رنگ:

برخی از موهای سفید، به ویژه موهای زبر و کلفت و خاکستری رنگی که در اطراف شقیقه می رویند در برابر رنگ مو مقاوم هستند یا درمقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می دهند.

برای رنگ شدن این گروه از موها به توصیه های زیر توجه کنید:

1) در زمان رنگ کردن، ابتدا رنگ را روی موهای سفید این ناحیه بگذارید تا زمان طولانی تری برای جذب رنگ داشته باشید.
2) موهای سفید باید تا 45 دقیقه آغشته به رنگ باقی بمانند.
3) درجه رنگ موی انتخابی خود را بالا ببرید.
اگر موهای سفید شما با انجام دادن اقدامات فوق و استفاده از رنگ موهای نیمه دائمی و موقتی رنگ نشد، از رنگهای دائمی استفاده کنید. موهای سفید هر فرد، با انتخاب رنگ موی مناسب، رنگ طبیعی خود را باز خواهد یافت.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *