آیا نتایج کاشت مو دائمی است؟


آیا نتایج کاشت مو دایمی است؟

وقتی فولیکول‌های مو در نواحی دچار تنک شدگی پیوند می‌شود، برای التیام پوست به گذشت زمان نیاز است. در واقع این وضعیت نرمال است که که مقداری از موها در اولین سه ماه پس از کاشت مو دچار ریزش شوند.

فرآیند التیام ممکن است در برخی موارد بین 6 تا 12 ماه طول بکشد. اما زمانی که این فرآیند کامل شده باشد فولیکول‌های کاشته شده شروع به رشد موهایی می‌کنند که ناحیه دچار طاسی را پوشش می‌دهند. این مویی است که رشد آن با بالا رفتن سن شخص ادامه می‌یابد.

حرکت فولیکول‌های مو دایمی است. هیچ راهی برای برگشت آنها به وضعیت پیشین وجود ندارد. اما همانند مابقی فولیکول‌های موی شخص، فولیکول‌های پیوند شده نیز یک دوره حیات دارند. در مقاطع خاصی آنها ممکن است از تولید مو به اندازه سابق باز بمانند.

 

آیا این امکان هست که شخص به کاشت موی مجدد نیاز پیدا کند؟

این امکان هست که اولین کاشت موی شخص آخرین مورد آن نباشد. در مورد برخی کاندیداهای کاشت مو این موضوع مطرح است که پزشک به آنان می‌گوید که برای تحقق نیاز مورد نظر به چند “جلسه” درمان جراحی پیوند مو نیاز دارند.

مابقی کاندیداهای این اقدام از نتایج به دست آمده در همان نخستین جلسه کاشت مو پس از پایان دوره التیام خرسند می‌شوند، و در مراحل بعد تصمیم می‌گیرند تا وضعیت مابقی لکه‌های دچار ریزش مو بر روی سر خود را سر و سامان دهند.

 

انواع کاشت مو

در مورد انواع کاشت مو باید بدانید که در حال حاضر دو نوع کاشت موی “مدرن” وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نوع پیوند واحد فولیکولی (FUT) اقدام مزبور تار فولیکول‌های موی خود شخص را که از قسمت پشت جمجمه گرفته شده است به نواحی دچار تنک شدن یا طاس شده سر پیوند می‌کند.

استخراج واحد فولیکولی (FEU) از سوراخ‌های ریز برای پیوند فولیکول‌های سطح سر به نواحی دچار تنک شدگی یا طاسی استفاده می‌برد.
هر دو نوع کاشت مو دائمی تلقی می‌شوند.

برای مشاهده نتایج حاصل از کاشت مو به گذشت زمان نیاز است. وقتی بخش‌های پیوند شده مو شروع به التیام می‌کنند، ممکن است شخص در طول چند ماه اول پس از پیوند مو خود را با ریزش مقدار بیشتری از موها مواجه ببیند. متخصص کاشت مو باید شخص را در مورد نرمال بودن این روند و آنچه در پیش است مطمئن سازد.

وقتی پوست سر پس از کاشت مو به طور کامل بهبود یافته باشد، شما خواهید دید که فولیکول‌های موی خود شما شروع به ایجاد نمای ظاهری خود می‌کنند. این مو شروع به رشد خواهد کرد و در نهایت همان بافت و طول مابقی موهای سر را خواهد یافت. موهای کاشته شده توسط میکروگرافت را می‌تواند کوتاه کرد، حالت داد و بر مبنای نیاز رنگ کرد.

 

انتظار دراز مدت چیست ؟

موی کاشته شده باید عمر طولانی مدت داشته باشد. این احتمال وجود دارد که با بالا رفتن سن فولیکول‌های مو نازک شوند اما به احتمال بسیار زیاد آنها در مابقی عمر شخص دستکم تعدادی تار مو تولید خواهند کرد.

اگر تنک شدن موی شخص ادامه یابد خط موی شخص بر مبنای “الگوی” قبلی ریزش موی وی در حالت طبیعی عقب‌نشینی یا پسرفت نخواهد کرد. متخصص کاشت مو باید در مورد این موضوع که موهای کاشته شده در طول سال‌های آینده حالت لکه مانند یا غیر طبیعی نخواهد داشت توضیح دهد.

 

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم ؟

اگر شما در مورد ریزش موهای خود نگران هستید باید با پزشک مشورت کنید. برخی اختلالات پزشکی و داروها هستند که ریزش مو یکی از اثرات جانبی آنها است. شخص باید پیش از تصمیم‌گیری در مورد کاشت مو برای چاره ریزش موی خود نقش اختلالات و داروهای مورد اشاره را از تشخیص خارج کند.

هیچ فرآیند اعتبارسنجی برای پزشکانی که کاشت مو انجام می‌دهند وجود ندارد. دلیل اهمیت انتخاب اینکه کدام دکتر فرآیند مزبور را انجام دهد همین است.

شخص باید به دنبال یافتن متخصصی باشد که تخصص او در کاشت مو است. این می‌تواند درماتولوژیست‌ها (متخصصان پوست)، جراحان زیبایی، و متخصصان جراحی پلاستیک را شامل شود. در این مورد باید نمونه کار متخصص مورد بررسی قرار گیرد و عکس‌های مربوط به دوره پیش از ترمیم مو و پس از آن مشاهده گردد تا در مرحله بعدی تصمیم‌ به کاشت مو گرفته شود.

کاشت مو یک گزینه درمانی برای مویی است که دچار ریزش مشهود است. نتایج کاشت مو دایمی تلقی می‌شود اما امکان برگشت فرآیند مزبور وجود ندارد.

به هر حال، این بدان معنی نیست که نمای ظاهری کاشت مو پس از التیام همانی است که در مابقی عمر شخص خواهد بود. یافتن متخصصی کارآزموده که بداند چطور باید موهای کاشته شده با ظاهر طبیعی و قابل تحمل ایجاد کرد برای رسیدن به خشنودی از نتایج کاشت مو اساسی است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *