فواید دستگاه RF کوتر


دستگاه RF کوتر

دستگاه RF کوتر برای برش و انعقاد در اتاق های عمل مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه جدید نسبت به دستگاه های قدیمی در محل اثرگذاری تفاوت دارند.

در گذشته از دستگاه های الکتریکی استفاده می شود که با ایجاد اختلاف جریان سبب سوختن و تخریب بافت می شدند.

دستگاه RF کوتر به علت استفاده از امواج RF تنها در سطح سلولهای بافت بیمار اثر می گذارند و سبب تبخیر آب آن و از بین رفتن ضایعه می شود.

سوختگی یکی از شایع ترین عوارض در استفاده از کوتر های الکتریکی بود زیرا کنترل الکترود و بررسی سطح تماس کار سختی بود و در صورت بروز کوچکترین ناهماهنگی بین دستگاه و پزشک و یا خراب بودن دستگاه سبب ایجاد سوختگی در بافت های سالم بیمار می شد.

این تخریب بافت در دستگاه RF کوتر سبب برش با انرژی RF می شود. تفاوت این دستگاه با دیگر روش های برش جراحی در کم بودن خونریزی و دوره نقاهت سریع زخم است. برش های جراحی سبب ایجاد اسکار می شوند ولی دستگاه RF کوتر سبب برش جراحی می شود که به آسانی قابل بهبود است.

 جهت مشاوره رایگان و انجام کوتر در مرکز زیبایی تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

نحوه عملکرد دستگاه RF کوتر

دستگاه های الکتریکی جراحی میدان خشک و مرطوب وجود دارد. دستگاه های میدان مرطوب در یک محلول نمکی یا در یک زخم باز کار می کنند. گرمایش در نتیجه یک جریان متناوب است که از بین دو الکترود عبور می کند.

گرمایش معمولاً در بیشترین حالت ممکن است که چگالی جریان در آن بیشتر باشد. بنابراین ، این معمولاً کوچکترین یا تیزترین الکترود است که بیشترین گرما را تولید می کند.

برش / کواگ بیشتر سیستم های الکتروسرجری زمینه مرطوب در دو حالت کار می کنند:

“برش” باعث می شود که ناحیه کوچکی از بافت بخار شود و “کواگ” باعث خشک شدن بافت (به معنای متوقف شدن خونریزی). بافتهای خشک از بین می روند (و بعداً شل می شوند یا با بافت فیبروتیک جایگزین می شوند) اما پس از استفاده از عمل جراحی به طور موقت از نظر فیزیکی سالم به نظر می رسند. عمق مرگ بافت به طور معمول چند میلی متر نزدیک به تماس الکترود است.

اگر سطح ولتاژ به اندازه کافی بالا باشد ، گرمای تولید شده می تواند یک منطقه جیب مانند بخار ایجاد کند. جیب بخار معمولاً به دمای تقریبی ۴۰۰ درجه سانتیگراد می رسد که بخار شده و قسمت کوچکی از بافت نرم را منفجر می کند و در نتیجه یک برش ایجاد می شود.

Coag وقتی سیستم در حالت کواگکار می کند ، خروجی ولتاژ معمولاً بیشتر از حالت cut است. بافت به شدت دست نخورده باقی می ماند ، اما سلول ها در نقطه تماس از بین می روند و عروق کوچکتر تخریب و مهر و موم می شوند و خونریزی مویرگی و شریانی را متوقف می کنند.

در دستگاه RF کوتر هایی که در جراحی های مختلف استفاده می شود فرکانس کمتر است و برش با قدرت بیشتری انجام می شودولی در دستگاه های مناسب اعمال پوستی و جراحی پلاستیک، فرکانس بالاتر و در حد مگاهرتز است. فرکانس های خیلی زیاد، قدرت برش را کم می کندو به این صورت آسیب کمتری به بافت می رسد.

فواید دستگاه RF کوتر

  • به بافت سالم آسیب نمی زند.
  • درد و خونریزی کمتری ایجاد می کند.
  • برش دقیق تر است.
  • انعقاد خون به صورت همزمان صورت می گیرد.
  • به علت دقیق بودن برش اسکار کمتری به وجود می آید.
  • سرعت بهبود بافت افزایش می یابد.
  • دارای مد جداگانه انعقاد و برش.

در استفاده از دستگاه RF کوتر علت اهمیت کوچک بودن جای زخم، بر جای نگذاشتن اسکار و عدم تغییر رنگ بافت در جراحی های پلاستیک و زیبایی در نقاطی مانند صورت، پشت پلک و دیگر مناطق به منظور زیبایی بیشتر است و برش های باید دقیق و بدون برجای گذاشتن جایی از خود انجام شود.

در نتیجه دستگاه RF کوتر یک دستگاه مورد استفاده در جراحی است که قابلیت ایجاد برش های دقیق و ظریف و هم چنین انعقاد به صورت همزمان را دارد. با انعقاد خونریزی کاهش می یابد و برش دقیق سبب کوچک بودن منطقه برش و کاهش بروز اسکار و تیره شدن محل برش می شود. دستگاه RF کوتر در برش های جراحی های زیبایی مثل جراحی پلک کاربرد دارد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *