موارد استفاده آنزیم هیالورونیداز


آنزیم هیالورونیداز یا هیالاز

هیالورونیداز یا هیالاز با خواص فارماکو دینامیکی، به دسته‌ای از آنزیم‌های گلیکوزید هیدرولاز گفته می‌شود که باعث تخریب و شکسته شدن اسید هیالورونیک می‌گردند.

این آنزیم علاوه بر کاربرد در پزشکی پوست در جراحی‌های چشم نیز کاربرد دارد. هیالورونیداز آنزیمی است که دارای اثر دپلیمر کننده موقت و برگشت پذیر بر روی اسید هیالورونیک پلی ساکارید است که در ماتریکس بین سلولی بافت همبند وجود دارد.

در ادامه این مطلب با کاربرد این محصول در خنثی نمودن اثر فیلرهای هیالورونیک اسید بیشتر توضیح داده خواهد شد.

تاریخ مصرف و نگهداری از آنزیم هیالاز

این آنزیم به صورت بازنشده ۳ سال تا دمای ۲۵ درجه سانتیگراد از تاریخ تولید، ماندگاری دارد ولی پس از باز شدن و آماده سازی، بلافاصله باید آن را استفاده کرد و محتویات استفاده نشده از آمپول را باید دور ریخت. آمپول را در مکانی خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

کاربرد آنزیم هیالورونیداز

تخریب و خنثی نمودن هیالورونیک اسید

حجم دهی با فیلرهای اسید هیالورونیک در صورتی که بیش از حد مطلوب صورت گیرد و یا فیلر به دلیل عدم دارا بودن کیفیت مطلوب، به صورت گلوله در زیر پوست حس و دیده شود؛ و یا واکنش بافتی ایجاد نماید؛ با تزریق آنزیم هیالاز می‌توان موجب تجزیه سریع فیلر و آثار ناشی از تزریق هیالورونیک اسید را خنثی نمود.

البته توجه به این نکته ضروری است که در چند روز اول بعد از تزریق فیلر های اسید هیالورونیک تورم طبیعی وجود دارد که این موضوع بویژه در ناحیه زیر چشم و لب ها، بیشتر دیده می شود.

استفاده از کمپرس سرد و پرهیز از مسکن های خانواده آسپرین به تسریع روند کاهش تورم کمک زیادی می کند. بنابراین تصمیم در مورد تزریق هیالاز بعد از گذشت حداقل یک هفته از تزریق فیلر که تورم از بین رفته است توصیه می شود.

توجه به این نکته ضروری است که فیلرهایی که پایه اسید هیالورونیک ندارند مثل ریدیسRadiesse یا پاژ، با هیالاز از بین نمی‌روند و تنها راه خنثی نمودن این فیلرها تخلیه با جراحی می باشد.

 

زمان اثرگذاری تزریق هیالاز

هیالورونیداز یا هیالاز دارای اثر فوری و نیمه عمر دو دقیقه با مدت زمان اثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

هنگامی که ما فرآیند تزریق هیالورونیداز را شروع می کنیم ، ژل هیالورونیک اسید در آن قسمت بلافاصله تجزیه و نرم می شود.

آنزیم هیالاز در چه مواردی منع مصرف دارد؟

این محصول برای تزریق داخل وریدی نیست. به هیچ عنوان الکل استفاده نکنید. برای رفع جای ورم نیش و یا عفونت و سرطان و یا زایمان زودرس اکیداً توصیه نمی‌گردد.

برای افزایش جذب و پراکندگی داروهای دوپامین و یا آگونیست آلفا نباید از هیالورونیداز استفاده شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *