لیزر فرکشنال در تبریز

لیزر فرکشنال در تبریز

 لیزر فرکشنال

خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری، روش‌های بسیاری برای زیبایی پوست به وجود آمده است. یکی از همین درمان‌ها، لیزر فرکشنال است که بدون نیاز به جراحی، عوارض پیری یا مشکلات پوستی را رفع می‌کند.

لیزر فرکشنال یک روش سریع و مؤثر برای ترمیم انواع مشکلات و ضایعات پوستی مانند جای ضخم و اسکار، جای جوش، لکه‌های پوستی، چین و چروک و دیگر مشکلات ناشی از افزایش سن است.

همچنین لیزر فرکشنال روشی برای جوانسازی پوست است.

لیزرها در پزشکی زیبایی به دو دسته کلی لیزر لایه‌بردار و لیزر غیر لایه‌بردار تقسیم می‌شوند و هرکدام از این‌ها، به لیزر فراکشنال و غیر فراکشنال تقسیم می‌شوند.

دستگاه لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال یکی از معروف‌ترین لیزرها در پزشکی است. به نظر می‌رسد که لیزر برای لایه‌برداری پوست به نتایج خوبی با عارضه‌های جانبی کم‌تر، دست پیدا می‌کند.

در این روش‌ها یک ناحیه از پوست توسط انرژی نور هدف قرار داده‌شده و تخریب می‌شود. گاهی اوقات به این روش‌ها لیزر جای زخم، لیزر جای جوش و لیزر جای بخیه هم گفته می‌شود.

جهت مشاوره رایگان و انجام لیزر فرکشنال در مرکز زیبایی تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

نحوه عملکرد لیزر فرکشنال

نحوه عملکرد لیزر فرکشنال به این صورت است که دستگاه پرتو کربن دی اکسید را دریافت کرده و آن را به هزاران پرتو نوری کوچک تبدیل می‌کند. این پرتوهای نوری ظریف و کوچک به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده و سبب ایجاد شیارهایی در پوست می‌شوند.

پوست، این شیارهای ایجادشده را با احیا و تولید سلول‌های جدید، بازسازی می‌کند. گرمای وارده به بافت پوست سبب تحریک تولید کلاژن نیز می‌شود.

لیزر نور را به لایه‌های عمیق پوست منتقل کرده و روند بهبود طبیعی پوست را تحریک می‌کند. در طول این زمان، پزشک از جریان هوای سرد بر روی صورت استفاده می‌کند تا بیمار احساس راحتی داشته باشد. این فرآیند به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا قوی و سریع‌تر رشد کنند و در نتیجه پوست صاف، سفت و یکدست می‌شود.

این روش که 30 الی 45 دقیقه طول می‌کشد، از انرژی نوری پالس کوتاه (معروف به فوق پالس) استفاده می‌کند که به طور مداوم از طریق الگوی اسکن منفجر شده و منجر می‌شود تا لایه‌های نازک و بیرونی پوست آسیب‌دیده از بین بروند.

به محض از بین رفتن سلول‌های مرده پوست، لیزر CO2 تولید مناطق مختلف میکروترمال را که به عمق پوست می‌رسند فعال می کند. در نتیجه، روند طبیعی بهبود بافت پوست تحریک شده و تولید کلاژن را تقویت می‌کند. در نهایت پوستی سالم و جوان را جایگزین سلول‌های قدیمی و آسیب‌دیده بافت پوست می‌کند.

 

کاربردهای درمانی و زیبایی لیزر

اگر از هرکدام از مشکلات زیر رنج می‌برید، این لیزر می‌تواند به شما کمک کند:

  • آسیب‌های نوری: هرگونه آسیب پوستی که درنتیجه‌ی تابش پرتوی UV آفتاب یا سولاریوم باشد؛ مثل هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های تیره‌ی پوست)
  • چین و چروک‌ها
  • جای زخم یا اسکار ناشی از آسیب‌ها، جوش‌ها و آکنه‌ها
  • شل شدگی و افتادگی پوست
  • تلانژکتازی: ضایعات عروقی پوست که در اثر گشاد شدن مویرگ‌ها ایجاد می‌شوند.
  • ضایعات خوش‌خیم روپوستی (اپی‌درمی)
  • کی‌لیت (التهاب لب) ناشی از آسیب نوری
  • کراتوزها یا زگیل‌های ناشی از آسیب نوری
  • رینوفیما (بزرگ و گوشتی شدن بینی ناشی از بیماری روزاسه)

 

مزایای لیزر فرکشنال

مهم‌ترین مزیت لیزر سی او دو، دوران بهبود کوتاه‌تر، درد کمتر برای بیمار و عدم نیاز به بیهوشی حین عمل و پانسمان بعد از عمل است.

همچنین می‌توان موارد زیر را نیز از مزایای این نوع لیزر نسبت به نمونه‌های قدیمی آن دانست:

1) افزایش کلاژن سازی

2) قابلیت لایه‌برداری، و تحریک‌پذیری به صورت هم‌زمان وجود دارد .

3) کاهش چین و چروک های سطحی و رفع افتادگی پوست

4) قابلیت تعیین طیف در رفع ضایعات عروقی و رنگی

 

آماده‌سازی پوست برای استفاده از لیزر فرکشنال

استفاده از لیزر فرکشنال برای از بین بردن مشکلات پوستی به آماده‌سازی خاصی نیاز ندارد و برای استفاده از این روش تنها باید پوست صورت شما تمیز و بدون آرایش باید.

همچنین، استفاده از این روش در صورتی که پوست شما دارای زخم‌های باز، جوش‌های ملتهب و اسکار‌های متورّم می‌باشد توصیه نمی‌شود و در صورت وجود چنین مواردی بهتر است که استفاده از لیزر فرکشنال را به زمان دیگری موکول نمایید.

پیاده‌سازی این تکنیک بسیار ساده و آسان است و هر جلسه درمانی به‌طور میانگین به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت و پزشکان معمولاً از بی‌حسی موضعی برای کاهش درد استفاده می‌کنند.

اقدامات بعد از انجام لیزر فرکشنال

یک روز پس از انجام لیزر فرکشنال، پوست شما ممکن است به حالتی شبیه حالت پس از سوختگی یا آفتاب سوختگی خفیف تیره به نظر بیاید. این مورد در مدت یک یا دو هفته پوست اندازی کاملاًبهبود می‌یابد و طی حدود سه هفته قرمزی های تشکیل شده روی پوست نیز از بین می‌روند.

پس از مراحل بالا، فرد به وضوح در خود پوستی گلگون و شفاف را حس می‌کند. همان‌طور که گفتیم طی حدود سه هفته نیز این قرمزی بسیار کم از بین می‌رود و پوست شما یه حالتی کاملاً طبیعی و جوان شده برمی‌گردد.

نیاز است که ۶ روز پس از انجام لیزر فراکشنال زیر نور مستقیم خورشید نروید و در روزهای پس از آن نیز (چهار هفته) سعی کنید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در اولین روزهای پس از عمل به هیچ وجه از لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوصاً لوازم‌آرایشی و بهداشتی روغنی استفاده نکنید.

عوارض لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال co2 به طور کلی عارضه خاصی که دائمی بوده و نگران کننده باشد، ندارد. اگر چه پس از انجام لیزر، قرمزی و تورم و نقاط تیره رنگ روی پوست برای دو تا سه هفته باقی می‌ماند؛ اما این نشانه‌ها ناشی از عملکرد درست لیزر co2 فرکشنال است و به مرور برطرف شده و پوست تازه رخ می نماید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

9 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *