روش های مدرن از بین بردن جای زخم

از بین بردن جای زخم در تبریز

جای زخم

زخم‌ها و جراحات از معضلات زندگی بشر محسوب می‌شوند؛ چرا که از بین‌بردن جای این زخم‌ها امری دشوار است. زخم و جراحت لکه‌های تیره‌رنگی را روی پوست افراد ایجاد می‌کند.

افراد زیادی به دلایل گوناگون با مشکل جای زخم یا لک‌های پوستی مواجه هستند. این مشکل درگیری ذهنی زیادی را برای افراد به‌همراه دارد. از طرفی وجود چنین لک‌های تیره‌ای روی پوست اعتماد به‌نفس افراد را هدف قرار می‌دهد و روحیه افراد را تخریب می‌کند.

افرادی‌که با چنین مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ابتدا ممکن است روش‌های خانگی درمان جای زخم را پیش گیرند. این افراد زمانی که از روش‌های خانگی ناامید شوند، چاره‌ای جز روش‌های کلینیکی ندارند. روش‌های کلینیکی مختلفی برای درمان عوارض پوستی وجود دارد.

لازم است که افراد برای رهایی از چنین مشکلاتی به پزشک متخصص مراجعه کنند و باتوجه به شرایط و عمق جراحت مناسب‌ترین روش درمانی را برگزینند. امروزه روش‌های مدرنی که برای درمان جای زخم به‌وجود آمده‌اند، عوارضی برای سلامت انسان ندارند.

با مراجعه به پزشک قابل اطمینان و تحقیق درباره روش‌های مختلف درمان تنها چند قدم با بهبود دائمی جای زخم فاصله خواهید داشت.

جهت مشاوره رایگان و از بین بردن جای زخم در مرکز زیبایی تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

آیا روش های مدرن از بین بردن جای زخم را می‌شناسید؟

وجود این لکه‌های تیره روی پوست اعتماد‌به‌نفس افراد را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. این افراد به‌طور قطع روش‌های متعددی را برای از‌بین‌بردن جای زخم امتحان می‌کنند. مهم اینجاست که بدانیم کدام روش موثرتر واقع خواهد شد.

در سنین پایین‌تر افراد کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند. کلاژن موجود در پوست این افراد قوی و استوار در حال انجام وظیفه است و دائما به بهبود وضعیت پوست و بازسازی آن کمک می‌کند. کافی است کمی سن افراد بالاتر رود، دیگر رهایی از شر این لکه‌های پوستی امری دشوار خواهد بود.

روش‌های خانگی و کلینیکی متنوعی برای درمان جای زخم وجود دارد. مسلما در مراحل ابتدایی افراد به روش‌های درمان خانگی روی می‌آورند و پس از ناامید شدن از نتایج این روش سراغ روش‌های کلینیکی می‌روند.

در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع مختلف روش‌های کلینیکی درمان جای زخم آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

از بین بردن جای زخم با استفاده از سیلیکون‌ها

این روش یک روش غیرتهاجمی و کلینیکی است که نیازی به مراجعه به پزشک و ارائه نسخه ندارد. ژل و ورقه های سیلیکونی (Silicone Gel) از تمامی داروخانه‌ها قابل تهیه هستند و فروش بدون نسخه پزشک این محصول آزاد است.

استفاده از ورقه‌های سیلیکونی هیچ عوارض جانبی برای اشخاص به ‌همراه ندارد. سیلیکون موجود در این ورقه‌ها در سطح مولکولی به بافت پوست متصل می‌شود. سیلیکون‌ها باعث ایجاد تحریک در سطح پوست و درنتیجه افزایش سطح فعالیت کلاژن‌ها می‌شوند.

تحریک کلاژن و افزایش فعالیت آن زمینه‌ساز بهبود و ترمیم پوست است. این ورقه‌های سیلیکونی به‌ دو شکل در داروخانه‌ها موجود هستند. برخی به‌صورت ژل سیلیکونی بوده و برخی دیگر ورقه‌هایی چسبی هستند که یک طرف آنها ژل و طرف دیگر حالت پارچه‌ای و چسبی دارد.

این محصول باید ۱۲ ساعت در روز یا بیشتر روی پوست بماند. به‌طور میانگین افراد طی دو الی ۴ ماه شاهد نتایج قابل ملاحظه‌ای بوده‌اند. البته مدت زمان بهبود به عواملی چون جنسیت، سن‌وسال، نوع پوست، رنگ پوست و ناحیه آسیب‌دیده بستگی دارد.

طرح‌های جدید ژل‌های سیلیکونی حالتی پانسمانی دارند که پس از جراحی روی نواحی جراحت قرار می‌گیرد و باعث بهبود سریع جای زخم می‌شود.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) حتما باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. برخی از پزشکان این محلول را به‌صورت مستقیم به محل زخم‌های کلوئیدی یا هیپرتروفیکی تزریق می‌کنند.

نحوه عملکرد این دارو به این شکل است که با شکست پیوندهای کلاژنی باعث کاهش عمق و ناحیه جراحت در زیر پوست می‌شوند. همچنین این ماده دارای خواص ضدالتهابی است که باعث کاهش درد، ورم و قرمزی ناشی از زخم می‌شود.

اگر افرادی که سابقه جای زخم بر پوست خود دارند، نیاز به جراحی پیدا کنند، این امکان برایشان فراهم است که پیش از جراحی از پزشک خود بخواهند که محلول کورتیکواستروئید به ناحیه جراحت تزریق کند. این کار از ایجاد زخم‌های عمیق بر پوست جلوگیری می‌کند.

به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی که این دارو دارد از تورم، قرمزی و عفونت ناحیه جراحت جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که پس از جراحی افراد دچار زخم‌های هیپرتروفیک یا کلوئیدی شوند، پزشک متخصص برای آنها تزریق کورتیکواستروئید تجویز می‌کند.

تزریق این ماده باید حداکثر ۵ مرتبه باشد و هر ۴ یا ۶ هفته یکبار صورت بگیرد. این تزریق ظرف مدت ۱۵ دقیقه به ‌طول می‌انجامد و اغلب نیازی به بیهوشی ندارد. لازم به ‌ذکر است اگر پس از تزریق محلول ناحیه زخم را به‌مدت چند دقیقه ماساژ دهید، باعث تحریک سریع‌تر بافت‌های کلاژنی می‌شوید. این‌ کار روند درمان شما را تسریع می‌بخشد.

رادیوتراپی

اگر افراد با استفاده از روش ژل‌های سیلیکونی یا تزریق کورتیکواستروئیدها نتیجه قابل قبولی دریافت نکنند، باید به روش رادیوتراپی یا پرتودرمانی خارجی روی آورند. در این روش با استفاده از پرتوهای متمرکز اشعه X بر سطح پوست باعث محدودیت در تولید سلول‌های جدید می‌شود.

این اشعه قدرت نفوذ به نواحی عمیق پوستی را ندارد به ‌همین دلیل سلامت بافت سالم را تهدید نمی‌کند.

پرتودرمانی یک روش بدون درد است که ظرف مدت 10 دقیقه به اتمام می‌رسد. به ‌منظور تابش اشعه X پزشک نواحی اطرف زخم را با یک محافظ سربی می‌پوشاند که در معرض اشعه X قرار نگیرند.

پس از اتمام رادیوتراپی بهتر است روی ناحیه جراحت با یک باند استریل پوشانده شود که در معرض عفونت و نور خورشید قرار نگیرد. این روش ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از جراحی نیز برای جلوگیری از ایجاد جای زخم استفاده می‌شود و معمولا در یک یا دو دوره نتایج رضایت‌بخشی را عرضه داشته است.

لیزر درمانی

یکی دیگر از روش‌های کلینیکی برای درمان جای زخم استفاده از روش لیزردرمانی است. این روش نسبت به روش پرتودرمانی از عوارض کمتری برخوردار است. همینطور نتایج رضایت‌بخش بیشتری از این روش گزارش شده است.

لیزر جای زخم

لیزردرمانی روشی موثر در درمان جای زخم، لک‌های پوستی، آکنه و برطرف‌کردن ناهمواری‌های سطح پوست است. در برخی نواحی ممکن است بنابه دلایلی پوست دچار کشش شده باشد. در درمان چنین معضلی نیز لیزردرمانی پیشتاز است.

البته برای نتیجه‌بخشی سریع و مطلوب بهتر است درباره نوع و رنگ پوست خود اطلاعات کافی داشته باشید و مناسب‌ترین دستگاه را برای خود انتخاب کنید.

لیزر درمانی به روش IPL

لیزردرمانی پالس شدید نور یا همان IPL نسبت به سایر روش‌های لیزردرمانی قوی‌تر است. اساس کار این روش تابش متمرکز پرتوهای نوری به محل موردنظر است. در روش پالس شدید نور امواج نوری توسط یک دستگاه دستی روی محل مورد نظر تابانده می‌شود.

این امواج نوری باعث کاهش و کوچک‌شدن رگ‌های خونی در ناحیه جراحت می‌شوند. شواهد نشان داده است که طی دو الی سه جلسه این روش درمانی نتایج رضایت‌بخشی را به ‌همراه داشته است. نکته قابل توجه این است که پس از لیزر IPL ممکن پوست نواحی اطراف جراحت دچار کبودی شود که طی دو روز برطرف می‌شود. نگران نباشید. این عمل حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

استفاده از لیزر فرکشنال CO2

در روش لیزردرمانی فرکشنال با استفاده از یک پرتوی پرانرژی از نور لایه‌برداری و ترمیم ناحیه آسیب‌دیده صورت می‌گیرد. پرتوهای تابشی از این نوع لیزر به پرتوهای میکروسکوپی مشهورند. این پرتوها باریک هستند و تنها ناحیه موردنظر را در معرض تابش قرار می‌دهند و به بافت اطراف ناحیه جراحت آسیبی نمی‌رسانند.

برای استفاده از این روش لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. ابتدا موضع موردنظر توسط پزشک بی‌حس می‌شود. سپس با دستگاه لیزر دستی پرتوهای CO2 به محل جراحت تابیده می‌شود. به‌طور معمول طی 5 الی 7 روز روند بهبود در ناحیه آسیب‌دیده مشاهده خواهد شد.

بهتر است در دوره درمان بهداشت این ناحیه به‌خوبی حفظ شود که دچار عفونت نشود. برای خروج از منزل نیز لازم است که از کرم‌های ضدآفتاب با SPF30 به بالا استفاده شود. در برخی موارد نادر نیز این روش عوارضی داشته است که ایجاد لک یا سوختگی دائمی از علائم این عوارض است.

استفاده از لیزر فرکشنال RF

یکی‌دیگر از روش های کلینیکی برای از بین بردن جای زخم استفاده از RF است. در این روش از لیرز فرکشنال RF برای ایجاد حرارت در ناحیه آسیب‌دیده و تحریک کلاژن‌سازی استفاده می‌شود. کلاژن‌های جدید تولید شده تاثیر مستقیم و موثری در روند ترمیم و بهبود پوست دارند.

برای نتیجه‌گیری از این روش لازم است که حداقل ۳ مرتبه درمان با امواج رادیویی صورت گیرد. این ۳ مرتبه باید طی چند ماه اجرا شود. پس از هرجلسه ممکن است پوست ناحیه تحت درمان دچار قرمزی خفیفی شود که نهایتا دو روز بعد رفع خواهد شد.

درم ابریژن

درم ابریژن در واقع یک روش سایشی یا لایه‌برداری برای ازبین‌بردن بافت آسیب‌دیده محسوب می‌شود. برای بهبود مواردی ‌که نواحی زیادی از پوست درگیر جای زخم یا لک‌های پوستی باشد، این روش توصیه می‌شود.

در این روش پزشک از یک دستگاه دستی استفاده می‌کند. این دستگاه یک قسمت ناصاف چرخشی دارد که با سایش پوست موضع موردنظر باعث ازبین‌رفتن بافت آسیب‌دیده می‌شود. پیش از انجام عملیات پزشک از بی‌حسی موضعی در ناحیه جراحت استفاده می‌کند.

پس از اتمام عملیات ناحیه مورد نظر دچار خونریزی می‌شود. به ‌منظور پیشگیری از عفونت لازم است که از گاز استریل در ناحیه تحت درمان استفاده کنید. به احتمال زیاد تا دوهفته پوست شما وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.

برای خروج از منزل نیز لازم است که از کرم‌های ضدآفتاب دارای SPF30 به بالا استفاده شود. پس از دوهفته پوستی بهبودیافته خواهید یافت. استفاده از درم ابراسیون‌ها برای درمان بیماری‌های کلوئیدی پیشنهاد نمی‌شود.

استفاده از روش میکرونیدلینگ

یکی از روش‌های مدرن برای درمان جای زخم و لک‌های پوستی استفاده از روش میکرونیدلینگ است. این روش به‌روزتر و در عین حال کم هزینه‌تر از روش‌های لیزردرمانی است. اساس کار این روش استفاده از سوزن‌های چرخشی بسیار ریز در ناحیه آسیب‌دیده است.

پزشک متخصص پیش از انجام عملیات باید ناحیه مورد نظر را بی‌حس کند. پس از بی‌حسی لازم است که اثرات کرم بی‌حسی از روی صورت پاک شود سپس عملیات درمان آغاز شود. در این روش از دستگاهی که شبیه به یک قلم لرزان است و سوزن‌های استریل ریزی در سری آن تعبیه شده است، استفاده می‌شود.

ممکن است پس از اتمام عملیات ناحیه تحت درمان دچار خونریزی شود. پس از ضدعفونی کردن ناحیه موردنظر غافل نشوید. سوزن‌های ریز تعبیه شده در سری دستگاه باعث خونرسانی و تحریک کلاژن‌سازی در بافت آسیب‌دیده و در نتیجه بهبود آن می‌شوند.

تزریق ژل

یکی‌دیگر از روش‌های درمان جای زخم استفاده از فیلرهای ژل است. در نواحی از پوست که زخم یا آکنه وجود داشته باشد، ممکن است ناهمواری‌هایی نیز در سطح پوست ایجاد شود. استفاده از فیلرهای ژل باعث پوشش سطح ناهمواری می‌شود.

این روش نیازی به دوره نقاهت ندارد و بلافاصله پس از تزریق ژل نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود. درضمن لازم است سالی یکبار تزریق ژل در ناحیه آسیب‌دیده ترمیم شود.

پیوند پوست

پیوند پوست یک روش جراحی و تهاجمی برای از‌بین‌بردن جای زخم محسوب می‌شود. در این روش از پوست خود فرد برای پیوند به ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. اغلب از پوست پشت گوش فرد برای پیوند به پوست سایر نقاط بهره‌گیری می‌شود.

استفاده از این روش تنها درصورتی که سایر روش‌ها مفید و نتیجه‌بخش نباشند، پیشنهاد می‌شود. بهتر است در مراحل ابتدایی دست به دامن روش‌های جراحی برای از‌بین‌بردن جای زخم و لک از روی پوست خود نشوید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *