روش های درمان جوش سرسیاه در تبریز

درمان جوش سرسیاه

جوش سرسیاه به چه دلیل به وجود می آید؟

  • وقتی منافذ باز پوست توسط ذرات آلوده موجود در هوا، چربی (سبوم) و سلول های مرده پوست بسته می شوند باعث ایجاد جوش سر سیاه می گردد.
  • این جوش ها در همه نواحی صورت به وجود می آیند اما در برخی نواحی مانند بینی و پیشانی بیشتر بوجود می آیند.
  • افرادی که پوست چرب دارند بیشتر به جوش های سرسیاه مبتلا می شوند.
  • جوش های سرسیاه به علت اینکه مواد داخل منافذ باز پوست در معرض هوای آزاد قرار می گیرند و اکسیداسیون آن ها را به رنگ سیاه تبدیل می کند.
  • گاهی ممکن است جوش های سر سیاه خود به خود از بین بروند و دوباره ظاهر شوند.
  • تخلیه جوش های سرسیاه بسیار وسوسه کننده است اما این کار باعث لک شدن جای آن ها می گردد.

مراقبت های زیر باعث کاهش و درمان جوش های سرسیاه می شود:

روش های جلوگیری و از بین بردن جوش سر سیاه

  • شستشو روزانه به شما در جلوگیری از به وجود آمدن جوش سر سیاه کمک می کند
  • بهتر است با شستشوی روزانه شروع کنید. پوست صورت را با یک پاک کننده یا لایه بردار ملایم بشویید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. از مرطوب کننده های حاوی SPF استفاده کنید. با توجه به حساسیت پوست خود بعضی از این درمان ها را روزانه و برخی دیگر را هفتگی انجام دهید.
  • مصرف محصولات حاوی سالیسیلیک اسید برای درمان انواع مختلف جوش به کار می رود. اغلب پاک کننده ها و مرطوب کننده ها در ترکیبات خود سالیسیلیک اسید دارند. این محصولات باعث خشکی پوست می شوند بنابراین بهتر است فقط یک یا دو بار در هفته استفاده شوند.
    استفاده از محصولات حاوی رتینوئید

استفاده از محصولات حاوی رتینوئید در هنگام خواب شبانه باعث بهبود جوش های سرسیاه می شود. اما به علت اینکه ممکن است برای پوست التهاب و قرمزی ایجاد کند بهتر است دو یا سه شب در هفته از آن استفاده کرد.

این ماده از مشتقات ویتامین آ می باشد. رتینوئیدهای موضعی اولین روش برای معالجه و جلوگیری از جوش های سر سیاه است.

رتینوئیدها منافذ باز پوست را قبل از ایجاد جوش های سرسیاه مسدود می کنند. در نتیجه به عنوان یک راهکار پیشگیری و درمان به کار می رود. رتینوئیدها باید در شب استفاده شوند به این علت که میزان حساسیت پوست به اشعه UV را افزایش می دهد و باعث سوختگی پوست می گردد. در هنگام بارداری نباید از این محصولات استفاده کرد.

این ماده از مشتقات ویتامین آ می باشد. رتینوئیدهای موضعی اولین روش برای معالجه و جلوگیری از جوش های سر سیاه است.

رتینوئیدها منافذ باز پوست را قبل از ایجاد جوش های سرسیاه مسدود می کنند. در نتیجه به عنوان یک راهکار پیشگیری و درمان به کار می رود. رتینوئیدها باید در شب استفاده شوند به این علت که میزان حساسیت پوست به اشعه UV را افزایش می دهد و باعث سوختگی پوست می گردد.

در هنگام بارداری نباید از این محصولات استفاده کرد.

استفاده ازماسک زغال فعال و خاک رس برای جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه

ماسک زغال فعال و خاک رس برای جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه و کاهش تجمع چربی ها در منافذ باز پوست بسیار مناسب هستند. اما باید توجه کنید که استفاده بی رویه از این ماسک ها باعث خشکی و ترک خوردن پوست می گردد. نهایتا یک بار در هفته از ماسک استفاده کنید.

برای جلوگیری از جوش سر سیاه با آرایش به رختخواب نروید!!

با آرایش به رختخواب نروید. با این حال که بعد از یک روز طولانی سخت ترین کار پاک کردن آرایش قبل از خواب است اما وجود آرایش در طول شب موجب بسته شدن منافذ پوست و بیشتر شدن جوش های سرسیاه می گردد. همچنین باقی ماندن آرایش باعث تولید کیسه های چربی کوچک در زیر چشم ها می شود.

 

درمان جوش های سر سیاه چیست؟

قدم اول درمان جوش سر سیاه استفاده از داروهای لایه بردار محسوب می‌شود که ممکن است این داروها بتوانند دهانهٔ بسته‌شدهٔ غدد چربی‌ساز را باز کنند. به‌دنبال آن تخلیه‌شدن ترشحات پوست صاف می‌شود. ولی اگر کرم‌های لایه‌بردار برای درمان کافی نباشد، می‌توان به‌شکل مکانیکی یا فیزیکی جوش‌ها را تخلیه کرد. البته این کار باید با وسیله‌ای انجام شود که حداقلِ عوارض و آسیب را برای پوست به همراه داشته‌باشد؛ بنابراین، تخلیهٔ جوش‌های زیرپوستی با فشاردادن، نیشگون‌گرفتن یا له‌کردن آنها کار درستی نیست؛ چون ممکن است آسیبی به پوست وارد کند که جای آن برروی پوست باقی بماند. روش های مختلفی برای تخلیه جوش سر سیاه وجود دارد که روش میکرونیدلینگ یک روش موثر و بی عارضه است و بعلاوه موجب بسته شدن منافذ باز صورت شده و ترشحات چربی صورت را متعادل می نماید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *