درمان واریس پا با لیزر

درمان واریس پا

واریس پا

واریس پا به علت ازدست رفتن عملکرد طبیعی دریچه های موجود در دیواره وریدها و تجمع خون در پاها بروز می کند.

با پدیدار شدن رگهای طنابی، زیبایی پاها از بین می رود و به مرور عوارضی همچون درد و خستگی در پاها روال عادی زندگی را مختل می سازد.

فرد مبتلا به بیماری واریس دیگر قادر به ایستادن طولانی مدت و ادامه فعالیت نیست و دائم از احساس درد، سوزش در پاها و در موارد پیشرفته تورم بخصوص ورم مچ پا شکایت دارد.

جهت مشاوره رایگان و انجام خدمات زیبایی در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

آدرس: تبریز-شهرک پرواز- روبروی کلانتری-نبش چهارراه-ساختمان 7 آسمان -طبقه 4

ساعت کار درمانگاه:4 تا 8 شب

لیزر واریس پا در کلینیک دکتر صابر انجام نمی شود.برای لیزر واریس به کلینیک واریس مراجعه نمایید.

درمان واریس پا

درمان واریس پا با لیزر و یا روش رادیو فرکانسی در دهه اخیر دریچه ای جدید برای رهایی از درد پا و بهبود ناراحتی های ناشی از نارسایی وریدی را برای مبتلایان به واریس طنابی گشوده است. این نوع لیزر با لیزر موهای زائد متفاوت است.

درمان واریس پا

در گذشته نه چندان دور، راه پیش روی بیماران مبتلا به واریس و ورم پا استفاده دائمی از جوراب های واریس و یا جراحی بود.

جراحی واریس جزو روشهای درمان سخت با دوره نقاهت طولانی بود و نتایج این روش سنتی عموما با رضایت و اقبال عمومی مواجه نبود.

اما امروزه توصیه پزشکان به مبتلایان واریس مدارا با درد و ناراحتی پا نیست. بعلاوه افزایش میزان آگاهی عمومی باعث شده که مبتلایان به واریس نگران بروز عوارض و خطرات واریس باشند و راهی مناسب برای درمان بیماری واریس را جستجو نمایند.

استفاده از تکنولوژی مدرن در پزشکی روشهای جدید درمان با کارایی بالا را به جامعه معرفی نموده است.

لیزر واریس و یا روش رادیو فرکانسی در دهه اخیر دریچه ای جدید برای رهایی از درد پا و بهبود ناراحتی های ناشی از نارسایی وریدی را برای مبتلایان به واریس طنابی گشوده است.

اینکه کدام روش گزینه مناسب برای درمان واریس طنابی است تا حدود زیادی بستگی به مهارت پزشک در روش انتخابی دارد. اکیدا توصیه می شود این روش درمانی را در یک کلینیک زیبایی معتبر انجام دهید.

آنچه مسلم است تنها تفاوت مشخص بین این دو روش، استفاده از انرژی حرارتی از دو منبع مختلف برای حذف رگ است. منبع انرژی در لیزر اشعه بسیار متمرکز از جنس نور و در RF امواج رادیویی است که هر دو بی ضرر و مورد تایید هستند.

مراحل انجام لیزر واریس پا

مرحله جاگذاری فیبر

پس از ضدعفونی کردن با رعایت شرایط استریلیزاسیون و تحت بی حسی موضعی فیبر نازک و قابل انعطاف لیزر یا رادیوفرکونسی در درون رگ واریسی جاگذاری می شود اینکار با هدایت پروب سونو گرافی صورت می گیرد.

معمولا تزریق ماده بی حسی با احساس سوزش و درد مختصر در پا همراه است. پس از اتمام این مرحله بیمار دردی نباید داشته باشد.

مرحله اعمال انرژی تابشی

پس از اطمینان از جاگذاری ، مرحله بعد که در واقع مرحله ازبین بردن رگ است شروع می شود که در این مرحله میزان مشخصی از حرارت در بازه زمانی کوتاه چند ثانیه ای به دیواره رگ در نقاط مختلف تابانده می شود.

کل لیزر درمانی واریس نزدیک به ۳۰ دقیقه طول می کشد.

پزشکان متخصص واریس بسته به شرایط و شدت بیماری واریس روش درمانی مناسب را به بیماران خود توصیه می کنند.

در این بین شاید برای بیماران این سوال پیش بیاید که معیار انتخاب بهترین روش در درمان واریس پا چیست و علت توصیه روش مشخص برای آنها کدام است.

در مورد لیزر واریس معمولا مزایای متعددی برای این روش اشاره می شود که در اینجا به اختصار آنها را مطرح می کنیم:

۱- لیزردرمانی بدون نیاز به بیهوشی کامل، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان و به صورت سرپایی در کلینیک انجام می گیرد

۲- روش بدون درد، خونریزی و…

۳- بدون ایجاد برش و جای بخیه در پاها

۴- بدون نیاز به استراحت و ترک کار با دوره نقاهت و بهبودی بسیار کوتاه

۵- امکان حضور در محل کار از فردای روز عمل لیزر واریس

۶- لیزرواریس با هزینه کم و پوشش هزینه درمان توسط بیمه های درمانی تکمیلی است.

۷- پدیدار شدن نتایج درخشان و رضایت بخش درمان برای متخصصین و بیماران (کم شدن درد و حس سنگینی در پاها) در فاصله زمانی کوتاه پس از انجام لیزر واریس

۸- مراقبت پس از عمل ساده و بی دردسر برای افراد پر مشغله

۹- عدم نیاز به جلسات متعدد ویزیت و مراجعه به پزشک

۱۰- میزان بالای موفقیت روش لیزر درمانی و احتمال نادر بروز عوارض جانبی

لیزر واریس برای چه کسانی توصیه می شود؟

لیزر واریس روشی مناسب برای درمان واریس پا در بیماران با مشکلات و عوارض واریس می باشد. همچنین در افرادی که خوشبختانه هنوز عوارض بیماری واریس نمود نداشته و علایم واریس باعث مراجعه بیمار به پزشک است از لزردرمانی واریس استفاده می شود.

لیزر واریس برای چه کسانی توصیه می شود؟

روش لیزر واریس در غالب بیماران واریسی قابل استفاده است.

از طرفی این روش در برخی موارد هم توصیه نمی شود. مثلا در مورد خانمهای باردار و شیرده توصیه نمی شود.

انجام این روش در بیماران با مشکل کبدی و یا دیگر مشکلات مزمن بایستی طبق صلاحدید پزشک صورت گیرد.

در صورتی که بیمار مبتلا به نارسایی وریدی به هیچ عنوان قادر به پوشیدن جوراب در دوره نقاهت نمی باشد بهتر است از روشی غیر از لیزر واریس برای درمان واریس استفاده شود.

همچنین اگر بر اساس بررسی های صورت گرفته پزشک متوجه عدم قابلیت عروق حمایتی برای تامین جریان خون به صورت غیر مستقیم شود بهتر است از این روش درمانی استفاده نشود.

 

عوارض جانبی و ناخواسته لیزر درمانی

به طور کل تعداد موارد نارضایتی و بروز عوارض جانبی بسیار نادر است.

در ضمن در صورت بروز این عوارض در زمان کوتاهی معمولا رفع می شوند و جای نگرانی ندارد.

کبودی و درد

کبودی، قرمزی و درد در محل انجام تزریق که با گذشت زمان و ظرف چند هفته برطرف می شود.

عفونت یا لخته خون

احتمال بروز عفونت و یا لخته خون در عروق عمقی که بسیار نادر است. به منظور کاهش احتمال عفونت آنتی بیوتیک مناسب طبق تجویز پزشک معمولا استفاده می شود.

استفاده از جوراب واریس در دوره نقاهت به منظور کاهش خطر بروز لخته در عروق عمقی پا و کاهش درد و کبودی و بهتر شدن نتیجه درمان توصیه می شود.

بیحسی

بیحسی و ازدست رفتن حس در ناحیه پیرامون رگ : این عارضه به نسبت بیشتر توسط بیماران عنوان می شود البته در اکثر افراد دائمی نبوده و با گذر زمان رفع می شود.

سوختگی پوست

در صورت تابش بیش از اندازه اشعه احتمال بروز سوختگی می باشد البته این مورد بسیار نادر و دور از انتظار در کلینیک واریس است.

 

مراقبت های لازم پس از لیزر واریس

یکی از مزایای روش لیزردرمانی واریس راحتی مراقبت در دوره نقاهت است.

  • — پس از انجام لیزرواریس لازم است روزانه ساعتی را به پیاده روی اختصاص دهید. پیاده روی جذب رگ توسط بدن و بهبودی کامل را تسریع میکند.
  • — برای داشتن سفر هوایی به خصوص سفر طولانی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در حین سفر بایستی جوراب واریس بپوشید.
  • — از رفتن به استخر تا زمان بسته شدن کامل زخمها خودداری کنید علت این محدودیت استفاده از کلر و ترکیبات شیمیایی دیگر برای ضدعفونی استخرهاست که می تواند مشکل ایجاد کند.
  • — نگران ترشحات صورتی رنگ (خون و آب در روزهای پس از عمل نباشید این ترشحات کاملا طبیعی است ) در صورت لزوم پانسمان پایتان را عوض کنید
  • — برای مدت یک ماه با آب داغ استحمام نکنید بهتر است آب از درجه حرارت ملایمتری برخوردار باشد.
  • — پس از بهبودی همواره به خاطر داشته باشید که عوامل خطر بروز واریس را به حداقل برسانید

بسیاری از مبتلایان به بیماری واریس زمینه ارثی بیماری را دارند .

از سوی دیگر همراه شدن زمینه ارثی با هر یک از عوامل مستعد کننده در بروز واریس، مانند سیگار کشیدن، ایستادن و نشستن طولانی و یی حرکتی اضافه وزن و چاقی، یبوست مزمن مصرف داروهای هورمونی و بسیاری عوامل دیگر باعث برگشت واریس به پا ها می شود.

برطرف کردن عوامل خطر بروز واریس باعث رسیدن به نتیجه درمان قطعی برای واریس در درازمدت می شود.

مراقبت پس از لیزر واریس به طور معمول سریع و ساده است البته بین افراد مختلف با هم تفاوتهایی هم دارد .

به بیماران توصیه می شود که بلافاصله پس از لیزر واریس راه بروند و فعالیتهای معمول خود را در همان روز نخست پس از لیزر شروع نمایند. با این حال ممکن است احساس درد و کبودی داشته باشند که برای ۱ تا دو هفته دور از انتظار نیست.

برای از سر گرفتن ورزش مثل دویدن، دوچرخه سواری و شنا بین ۷ تا ۱۰ روز فرصت لازم است و بهتر است در این مدت بار سنگین بلند نکنید. داشتن سفتی و احساس فشار در ناحیه تحت درمان با لیزر کاملا طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود.

در هفته اول پس از درمان نباید استحمام کنید و در ضمن در زمانهای مشخص شده توسط پزشک برای معاینه بایستی مراجعه داشته باشید پس از یک ماه سپری شدن از زمان لیزر، علایم پس از درمان به میزان قابل توجهی بهبود می یابد اما ممکن است همچنان سفتی، التهاب و رنگ پریدگی در مسیر رگ درمان شده وجود داشته باشد که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این علایم هم به مرور زمان رفع می شوند.

میزان موفقیت روش لیزر واریس

روش لیزرواریس از جمله روشهایی است که نتایج ر ضایت بخشی را برای بیماران و پزشکان به دنبال دارد.

میزان موفقیت این روش بر طبق مطالعات گسترده صورت گفته در دنیا حدود ۹۸ درصد عنوان شده که این رقم تشان دهنده کارایی و بی خطر بودن این روش است در واقع موفقیت این روشها با عامل بسته شدن کامل ورید سافن مورد ارزیابی قرار می گیرد..

اینکه چه افرادی از لیزر واریس نتیجه رضایت بخش نمی گیرند به دو عامل تجربه پزشک معالج و نیز ویژگیهای فرد مورد درمان بستگی دارد.

عواملی همچون قطر رگ کمتر از ۵/۳ میلیمتر، و یا وجود بافتهای اسکار در نتیجه سابقه درمان قبلی ترومبوز می تواند شانس موفقیت روش لیزر را کاهش دهد.

پوشیدن مرتب جوراب واریس در دوره نقاهت یکی از فاکتورهایی است که روی میزان موفقیت تاثیر می گذارد.

لیزر واریس عمقی برای درمان ریشه ای واریس بکار می رود که می تواند علایم و عوارض واریس را در بیماران به نحو چشمگیری کاهش دهد و باعث از بین رفتن حس درد و خستگی و بهبود ظاهرپا شود.

امروزه از روش لیزر سطحی برای رفع رگهای عنکبوتی بسیار ریز که با تزریق برطرف نمی شوند استفاده می شود.

آنچه مسلم است لیزر واریس با توجه به مزایای ارزشمندی همچون عدم نیاز به بستری و بیهوشی و انجام سرپایی آن، انقلابی در درمان واریس ایجاد کرده است و در ۹۰ درصد موارد جایگزین جراحی واریس شده است.

 

هزینه درمان واریس با لیزر

خوشبختانه نباید نگران قیمت لیزر واریس باشید چرا که بیمه های درمانی روش لیزر درون رگی واریس را به عنوان روش درمانی برگزیده تایید نموده و هزینه درمان واریس پا با لیزر را تقبل می کنند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *