درمان لبخند لثه ای با بوتاکس در تبریز

درمان لبخند لثه ای

لبخند لثه ای

لبخند لثه ای نوعی از لبخند است که در آن لب فوقانی بالا رفته و لثه دیده می شود. در حالت طبیعی، انتظار بر این است که در حین خندیدن، فقط مثلث های کوچک صورتی لثه که در بین دندان ها قرار دارد و مقدار کمی از لثه قابل مشاهده باشد.

یک لبخند ایده آل، عموماً بیش تر از 2 میلی متر از بافت لثه فوقانی را در معرض دید قرار نمی دهد، در حالیکه یک لبخند لثه ای ممکن است 3 میلی متر یا بیشتر از بافت لثه فوقانی را نشان دهد.

لبخند لثه ای زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه ی لب فوقانی، لب را خیلی بالا بکشد، دندان ها کوتاه باشند، لثه ها بلندتر از حد معمول باشند، و یا فرد لب فوقانی نازکی داشته باشد.

افرادی که لبخند لثه ای دارند احساس می کنند دندان هایشان کوچکتر از حالت عادی است و تمایلی به لبخند زدن ندارند. لبخند لثه ای را می توان با تزریق بوتاکس (BOTOX) که یک درمان غیرتهاجمی است، بهبود بخشید. در این روش درمانی تلاش بر این است که به افراد جذاب ترین نوع لبخند هدیه داده شود. با این حال نباید این حقیقت را فراموش کرد که هر لبخندی که واقعی و اصیل باشد، دوست داشتنی است.

دلیل داشتن لبخند لثه ای چیست؟

بعضی از دلایل رایج در ایجاد این لبخند در زیر آورده شده است:

-بافت لثه ای بلند یا بزرگ شده که به هایپرتروفی لثه معروف است. این امر می تواند باعث ایجاد لبخند لثه ای شود. (رشد بیش از حد لثه یا داشتن بافت لثه بیش از حد می تواند ناشی از مصرف دارو نیز باشد)
-رشد بیش از حد فک بالا که به فک اضافی بالا نیز معروف است، این اتفاق می تواند بافت لثه ی بیشتری را در معرض دید قرار دهد. (این حالت زمینه ی ژنتیکی دارد)
-داشتن لب فوقانی با عضله ی قوی و یا باریک بودن لب می تواند لثه ها را بیشتر از حد معمول در لبخند نشان دهد.
-اندازه و شکل دندان ها می تواند باعث ایجاد آن شود. اگر دندان ها کوچک به نظر برسند، بافت لثه بیشتری در حین لبخند نمایان می شود.

 

بوتاکس چگونه برای لبخند لثه ای کار می کند؟

یک لبخند لثه ای را می توان به راحتی و به طور مؤثر با بوتاکس درمان کرد. این درحالی است که پیش تر، درمان این نوع لبخند با جراحی انجام می شد و شامل برش دادن بعضی از قسمت های لثه، تغییر موقعیت لب و بلندتر کردن دندان ها بود. برای انجام جراحی، دریافت بی حسی موضعی، بستری شدن برای بررسی میزان بهبودی و کنترل درد و همچنین داشتن رژیم غذایی خاص الزامی بود.

امروزه درمان آن با بوتاکس تنها در 10 دقیقه انجام می شود. بوتاکس دارای سم بوتولینوم نوع A است و در صورت تزریق، می تواند ماهیچه های لب فوقانی را شل کرده و هنگام لبخند زدن، بالا آمدن لب فوقانی را محدود کند، بنابراین لثه پوشیده می ماند.

دو یا چند واحد بوتاکس در ناحیه ی بین بینی و لب فوقانی تزریق می شود تا لبخند اصلاح شود و لبخندی جذاب تر و طبیعی تری ایجاد نماید.

لب بالایی که با بوتاکس شل شده است، دیگر هنگام لبخند زدن منقبض نمی شود و به اندازه ی قبل بالا نمی رود. باید توجه داشت که فقط متخصصان آموزش دیده می توانند این درمان را انجام دهند، زیرا ماهیچه ها و اعصاب زیادی در اطراف لب و دهان وجود دارد.

تزریق بوتاکس دقیقاً در محل مناسب برای حل مشکل لبخند ضروری است. مهم ترین ویژگی این درمان غیرتهاجمی بودن و اثرگذاری سریع آن است.

این درمان فوق العاده مؤثر است و نتایج معمولاً 3 تا 6 ماه ماندگاری دارند. فرد می تواند بلافاصله پس از درمان به زندگی روزمره ی خود بازگردد. اثر کامل درمان پس از گذشت دو هفته پس از تزریق ظاهر می شود.

برای لبخند لثه ای چند واحد بوتاکس لازم است؟

برای رفع این مشکل به یک یا دو واحد بوتاکس نیاز است. بوتاکس در ناحیه ی بین لب فوقانی و بینی تزریق می شود تا ماهیچه هایی که هنگام لبخند منقبض می گردند به طور موقت متوقف شوند و فرد بدون نشان دادن لثه ها، لبخند بزند.

مزایای درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

  • تزریق بوتاکس ناراحتی کمی ایجاد می کند و به مراقبت کمی نیاز دارد
  • 2 تا 3 روز پس از تزریق بوتاکس، اصلاح شدن فرم لبخند ملموس می شود
  • بوتاکس در مقایسه با جراحی و سایر گزینه های درمانی مقرون به صرفه است
  • نتایج طبیعی و سریع است

هزینه ی درمان لبخند لثه ای

هزینه درمان با بوتاکس بسته به تعداد واحد بوتاکس استفاده شده، شدت مورد، نتایج مورد انتظار و سایر عوامل متفاوت است.

به طور کلی، بوتاکس در مقایسه با سایر روش های جراحی مانند تغییر موقعیت لب و لثه بسیار مقرون به صرفه است، اما برای حفظ نتایج باید هر 4-6 ماه یکبار تکرار شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *