آیا شیو کردن قبل از لیزر ضروری است؟


حذف موهای زائد با لیزر

رفع مشکل موهای زائد بدن کاری دشوار و اغلب اوقات دردناک است و برای انجام صحیح آن بایستی زمان و هزینه زیادی صرف شود. از سوی دیگر هر کدام از روش های سنتی حذف موهای زائد نیز معایب خود را دارند؛ برای مثال اپیلاسیون و رفع موهای ناخواسته با موم نیز روش هایی دردناک بوده و بسیاری از افراد ترجیح می دهند از انجام این روش ها خودداری کنند. به همین جهت اکنون روز به روز افراد بیشتری حذف موهای زائد با لیزر را به روش های سنتی ترجیح می دهند.

نحوه عملکرد لیزر و تعداد جلسات مورد نیاز برای رفع موهای زائد با این روش از پیش مشخص بوده و اطلاعات زیادی در این خصوص در وب سایت های مختلف یافت می شود؛ اما در خصوص اقداماتی که برای آماده سازی پیش از لیزر باید انجام شود کمتر صحبت شده و بنابراین لازم است که یک بحث مجزا به آن اختصاص یابد.

در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا شیو کردن قبل از لیزر ضروری است؟ اما پیش از آن بهتر است مروری بر کلیات لیزر موهای زائد داشته باشیم:

لیزر موهای زائد چیست و چگونه انجام می شود؟

موهای زائد سطح بدن و صورت بسیاری از اوقات با زیبایی فرد تداخل ایجاد کرده و ظاهری نامطلوب برای وی ایجاد خواهند کرد. این موها ممکن است در حد چند تار مو پشت لب ها یا روی بند انگشتان بوده و یا سطوح وسیع بازوها، ساق پا، شانه ها و پشت را در بر گیرند.

اگرچه راه هایی مانند شیو کردن موهای زائد قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد، این روش ها از نظر اثربخشی و مقبولیت در از بین بردن موهای ناخواسته رتبه پایینی را به خود اختصاص می دهند.

بسیاری از افراد از لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای ناخواسته خود در نواحی با وسعت اندک استفاده می کنند. اگرچه این افراد به مرور درمی یابند که روش لیزر موهای زائد چه امکانات چشمگیری را در اختیارشان قرار داده است و گرایش بیشتری به لیزر فول بادی پیدا می کنند.

اگر مشغله زیادی دارید و یا سبک زندگی تان ایجاب می کند که مرتب در حال سفر باشید، ممکن است فرصت کافی برای رسیدن به خود را نداشته باشید و بنابراین درمان لیزر می تواند در اینجا به شما کمک شایانی نماید. با از بین بردن موهای زائد خود به روش لیزر اعتماد به نفس بالاتری پیدا خواهید کرد و در هر شرایطی در بهترین حالت خود ظاهر خواهید شد.

در درمان از بین بردن موهای زائد با لیزر، فولیکول های مو از طریق اصل ترمولیز انتخابی با پرتوی نوری مورد هدف قرار می گیرند. بنابراین متخصص لیزر می تواند طول موج مختص به فولیکول مو را مورد هدف قرار داده و بافت های اطراف را بدون آسیب باقی بگذارد.

پیش تر انجام این روش برای افرادی که پوستی سبزه داشتند توصیه نمی شد؛ چراکه دقت پرتو لیزر برای تمایز قائل شدن بین طول موج های مشابه کافی نبود. با این حال، اکنون درمان های جدید به حدی پیشرفت کرده اند که امکان استفاده از آن ها برای تمامی افراد با تون های پوستی مختلف وجود دارد.

به علاوه اکنون به لطف تنظیمات پیشرفته دستگاه لیزر برای کنترل حرارت و به کارگیری ژل آرام بخش، این فرآیند به آسانی انجام یک سونوگرافی صورت گرفته و بیماران هیچگونه دردی را در حین فرآیند لیزر احساس نخواهند کرد.

مدت زمان یک جلسه لیزر موهای زائد بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان، ضخامت موها و سایر عوامل داشته و برای مثال از بین بردن موهای پشت لب ممکن است تنها پنج دقیقه طول بکشد؛ در حالی که همین کار بر روی ساق پاها که ناحیه بسیار وسیع تری است ممکن است تا یک ساعت نیز ادامه داشته باشد.

معمولاً جلسات درمانی با فاصله چهار الی شش هفته تنظیم می شوند. اثرات لیزر موهای زائد پس از یکی دو هفته ظاهر شده و ظرف مدت چند ماه تا چند سال پس از درمان به حداکثر میزان خود دست خواهد یافت.

آیا قبل از انجام لیزر شیو کردن لازم است؟

فناوری لیزر به گونه ای فولیکول های مو را مورد هدف قرار می دهد که روش های قدیمی تر مانند شیو کردن، استفاده از موم یا بند انداختن از عهده آن برنخواهند آمد. هنگامی که جلسات لیزر خود را رزرو می کنید، متخصص لیزر نحوه آماده شدن برای این جلسات را به شما توضیح خواهد داد.

یکی از موارد این آماده سازی، شیو کردن ناحیه مورد نظر شب قبل از لیزر است. دقت داشته باشید که شیو کردن تنها روشی است که در این مورد توصیه شده و بنابراین روش های جایگزین مانند موم انداختن یا استفاده از نخ، قبل از لیزر ممنوع در نظر گرفته می شوند.

برای اینکه بهترین نتایج را از لیزر موهای زائد خود بگیرید، بایستی با دقت به دستورالعمل هایی که متخصص لیزر به شما ارائه می دهد گوش فراداده و در صورتی که سؤالی برایتان پیش آمده حتماً آن را مطرح کنید.

در جلسه اول که به جلسه مشاوره موسوم است، پزشک پایه پوست شما را سنجیده و بر اساس آن نوع درمان مناسب را به شما پیشنهاد می دهد. ضمناً اگر خالکوبی یا تتو دارید، حتماً باید این موضوع را با اپراتور لیزر در میان بگذارید؛ چراکه رنگ به کار رفته در جوهر تتو می تواند نور زیادی را به خود جذب نموده و موجب آسیب گردد.

در مرحله بعد باید لیستی از داروهای مصرفی خود را به متخصص ارائه دهید. برخی از این داروها موجب حساسیت بیش از حد شما به نور شده و بنابراین لازم است که در صورت امکان مصرف آن ها را موقتاً قطع کنید. به علاوه در صورت دریافت آنتی بیوتیک نیز حتماً باید متخصص لیزر را در جریان بگذارید.

شیو کردن ناحیه مورد نظر شب قبل از لیزر یا چندین ساعت قبل از شروع درمان بسیار اهمیت دارد. در موهایی که زیاد رشد کرده و بلند هستند، انرژی لیزر به قدری گسترده پخش می گردد که اثربخشی کافی را نخواهد داشت.

قبل از انجام لیزر بایستی هرگونه موی اضافی که در بالای فولیکول مو قرار دارد شیو شود. در غیر این صورت، این روش فاقد اثربخشی مطلوب بوده و همچنین ممکن است در برخی نواحی خراشیدگی هایی در پوست ایجاد شود. این خراشیدگی ها عمدتاً ظرف مدت چند روز بهبود می یابند؛ با این حال بهتر است با به کار بردن تیغ در فاصله ۲۴ ساعت قبل از شروع فرآیند لیزر، از بروز این عارضه در خود جلوگیری کنید.

علی رغم این موضوع، موبری با موم یا بند انداختن در هفته های قبل از جلسه لیزر ممنوع است؛ چراکه در این روش ها فولیکول های مو تخریب شده و بنابراین فضای مناسبی برای جذب انرژی به کار رفته در از بین بردن دائمی موهای زائد وجود نخواهد داشت.

آیا می توان بلافاصله قبل از لیزر شیو کرد؟

بهتر است بین شیو کردن موها و لیزر اندکی فاصله بیاندازید و بلافاصله قبل از جلسات درمانی خود از تیغ استفاده نکنید. زیرا این کار موجب می شود که یک لایه از پوست شما به همراه تیغ بلند شده و تا مدتی پوست شکننده زیرین جای آن را بگیرد. بنابراین در طی این مدت و تا زمانی که یک لایه جدید از پوست ساخته شود، پوست زیرین به شدت حساس بوده و تماس پرتو لیزر با آن ممکن است موجب آسیب گردد.

چگونه قبل از لیزر موهای خود را بتراشیم؟

دقت داشته باشید که موقع شیو کردن پوست خود را زخم نکنید. بنابراین از فشار دادن بیش از حد تیغ بر روی پوست خود بپرهیزید و زمان کافی را به این کار اختصاص دهید.

برای اینکه بهترین نتایج را به دست آورید توصیه می شود که از یک تیغ نو و فوم مخصوص شیو کردن استفاده کنید. یادتان باشد که ممکن است این آخرین باری باشد که احتیاج به تیغ خواهید داشت؛ بنابراین سعی کنید حتماً دستورالعمل های متخصص لیزر را رعایت کنید.

برای جلوگیری از خشکی می توانید از انواع فوم ها یا کرم های مخصوص برای تیغ استفاده کنید. به دنبال حذف لایه چربی، معمولاً بلافاصله بعد از شیو کردن، پوستتان ممکن است به طور موقتی خشک گردد. علت این امر آن است که غدد چربی برای بازگرداندن محتوای چربی پوستتان احتیاج به زمان خواهند داشت. اگر لیزر موهای زائد بر روی چنین پوست خشکی انجام شود، خارش شدید به همراه آزار پوستی حاصل خواهد شد که ممکن است تا بهبود کامل آن چند روز زمان نیاز باشد. بنابراین توصیه می شود که با به کارگیری کرم یا ژل از این عارضه بپرهیزید.

آیا قبل از هر جلسه لیزر احتیاج به شیو کردن خواهیم داشت؟

در نهایت، هرچه در طول جلسات درمانی خود با لیزر پیش می روید، تنظیمات دستگاه بر روی درجه بالاتری تنظیم می گردد. این امر خطر بیشتری را متوجه پوست شما خواهد ساخت؛ چراکه حرارت بیشتری به سمت موهایی که به مرور زمان نازک شده اند، گسیل خواهد شد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که پیش از هر جلسه لیزر، شیو کردن موهای خود را فراموش نکنید.

قبل از لیزر شیو کردن بهتر است یا اپیلاسیون؟

برای اینکه بهترین اثربخشی را داشته باشید حتما باید از روش هایی که مو رو از ریشه در نمیارن مثل اصلاح با تیغ و ژیلت استفاده کنید، روش هایی مثل اپیلاسیون، وکس، موم، بند انداختن و … چون مو رو از ریشه خارج می کنند عملا اثربخشی اشعه لیزر را از بین می برند. بنابراین به هیچ عنوان از اپیلاسیون، وکس و بند استفاده نکنید.

نتیجه گیری

هرچه زودتر اقدام به رزرو جلسات لیزردرمانی برای رفع موهای زائد خود نمایید، سریع تر از شر تیغ، موچین، اپیلاتور و دیگر وسایل قدیمی و ناکارآمد در موبری خلاص خواهید شد.

لیزر موهای زائد روشی مؤثر و بدون درد برای از بین بردن موهای ناخواسته بوده و زیبایی و طراوت را به شما هدیه خواهد داد.

شما بعد از جلسات درمان با لیزر احتیاجی به گذراندن دوره نقاهت نخواهید داشت و به راحتی می توانید به زندگی و فعالیت های روزمره خود بازگردید. برای اینکه بیشترین نتیجه را از لیزر موهای زائد خود بگیرید، بهتر است شب قبل از لیزر یا چندین ساعت پیش از شروع جلسه درمانی موهای ناحیه درمان را با تیغ بتراشید.

کوتاه کردن موها موجب می شود که پرتوهای نور به طور یکنواخت به فولیکول های مو برسند و اثرات مطلوب تری حاصل شود. متخصص لیزر پیش از شروع درمان توضیحات لازم را در این خصوص به شما خواهد داد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *