روشهای تشخیص انواع پوست


شناخت انواع پوست

برای به دست آوردن شناخت درست از انواع پوست صورت و بدن نیازمند دریافت اطلاعاتی هستیم که به ما در این مسیر کمک کند. داشتن اطلاعات کافی در مورد شناخت پوست برای گرفتن خدمات زیبایی از کلینیک پوست و مو بسیار مفید است.

پوست نرمال : این نوع پوست معمولا لطیف با طراوت و کاملاً قابل انعطاف‌ است.

با انواع آب و هوا سازگاری دارد و کمتر دچار آلرژی های محیطی میشود.

پوست چرب : در این پوست فعالیت غدد مولد چربی افزایش می‌یابد و علت به وجود آمدن آن زمینه ارثی، فعالیت غدد آندوکرین، تغذیه، هیجان‌زدگی، شوک و غیره است.

پوست خشک : این نوع پوست‌ها فوق‌العاده به درجه حرارت حساسند. علل پیدایش این نوع پوست‌ها به کم شدن غدد چربی و تبخیر بیش از حد آب در سطح پوست، مربوط است.

پوست مختلط : این نوع پوست‌ها بیشتر در نقاط مختلف صورت موجود است تا بدن. نواحی مثل پیشانی و بینی بسیار چرب و بقیه نواحی به‌خصوص اطراف چشم و گونه‌ها خشک هستند

پوست حساس : این نوع پوست بسیار واکنش دهنده است با گونه ماده خارجی که با آن تطبیق نداشته باشد. این ماده خارجی هر چیزی میتواند باشد حتی آب که برای شتشو استفاده میشود.

 

روش های شناخت و مراقبت های انواع پوست

چندین روش برای تشخیص جنس و نوع پوست بکار گرفته میشود که هم برای مراقبت از پوست و هم جوانسازی پوست بسیار حائز اهمیت است.

به اختصار به سه شیوه اشاره می کنیم.

  • اندازه روزنه‌های پوست را بررسی کنید؛اگر پوست شما معمولی باشد روزنه‌های پوست قابل دیدن هستند اما بزرگ نیستند. کمی عقب بایستید، اگر هنوز روزنه‌ها در همه جای پوست قابل دیدن هستند پوست شما چرب است اما اگر تنها در بعضی نقاط قابل دیدن باشند پوست شما مختلط است.پوست مختلط در واقع ترکیبی از پوست چرب و معمولی یا چرب و خشک است.
  • پوست خود را بکشید، اگر پس از کشیدن پوست خطوط به وجود آمده روی آن مشخص باشد پوست شما خشک است اما پوست چرب هنگام کشیده شدن و لمس شدن نرم و انعطاف پذیر است.
  • چند ساعت پس از شستن صورت خود صبر کنید، یک دستمال کاغذی بردارید و روی پیشانی و بینی خود فشار دهید. سپس دستمال کاغذی را جلوی نور بگیرید، اگر لکه چربی روی آن مشاهده شد یعنی پوست شما چرب یا مختلط است.

 

مراقبت های خانگی انواع پوست

  • مراقبت از آفتاب
  • مراقبت از خشکی پوست
  • عدم مصرف سیگار
  • عدم اسکراب پوستی در پوست دارای ضایعه
  • استفاده از محصولهای غیرکومدوژن در بیماران مبتلا به آکنه.

 

مراقبت های کلینیکی پوست

پوست علاوه برمراقبت های خانگی و حفاظت آن در برابر عوامل خارجی مانند آفتاب، سرمای شدید، گزنده ها و سایر عوامل آسیب رسان، نیاز به مراقبت های مکمل دارد. از مهمترین آنها میتوان به مراقبت های کلینیکی اشاره کرد.

در این نوع مراقبت با مراجعه به کلینیک پوست و مو از خدمات آنها میتوان بهره مند شد.

در وحله اول از خدمات مشاوره پوست و مو بهره میتوانید بهره ببرد.

سپس میتوانید نسبت به نیاز پوستتان با تجویز پزشک متخصص پوست و مو اقدام به استفاده از خدمات دیگر کلینیک مانند پاکسازی پوست ، لایه برداری پوست ، لیزر و تزریقات دستگاهی کنید.

 

تاثیر تغذیه بر مراقبت از پوست

توجه داشته باشید در رژیم غذایی خود میوه های تازه، سبزی، پروتئین کافی و ویتامین ها را قرار دهید.

برنامه غذایی که حاوی ویتامین C ، چربی و قند کم هست، به پوست رنگ و لعاب بیشتری میدهد.

خوردن غذاهای تند و تخمیر شده، نمک، مرکبات، غذای سرخ شده مصرف نکنید و به جای آن از مواد غذایی مانند برنج، بلغور جو دوسر و سیب زمینی استفاده کنید. باید بدن را آبرسانی کنید. بطور روزانه ، مقدار زیادی آب بنوشید، حداقل ۸ لیوان در روز همچنین، میوه ها و سبزیجات آبدار مصرف کنید، مانند هندوانه، خیار، پرتقال، توت فرنگی، گریپ فروت.

استفاده از گلاب را فراموش کنید. گلاب هم به شکل استعمال خارجی و هم نوشیدن، کمک می کند تا پف چشم در صبح از بین برود و pH بدن را متعادل میکند.

 

مراقبت از پوست با نوشیدن آب

باید همواره به نیازهای بدن توجه کنید خصوصا نیاز به نوشیدن آب. هر وقت احساس تشنگی کردید آب بنوشید.

پوست مانند هر عضو دیگری از بدن نیاز به هیدراتاسیون مناسب برای عملکرد خوب دارد.

هیدراتاسیون مناسب می‌تواند از خشک‌شدن و پوسته ‌پوسته شدن پوست جلوگیری کند.

دستورالعمل سنتی برای نوشیدن آب ۸ لیوان در روز است. با این‌حال میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی مقادیری آب هستند که خوردنشان به سمت هیدراتاسیون روزانه خواهد رفت.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *