گیاهانی که دشمن جوش صورت هستند


خیلی از افراد بعد از سنین بلوغ نیز همیشه درگیر آکنه هستند. با وجود اینکه این روزها داروها و روش‌های درمانی متعددی برای آکنه وجود دارد، اما در عین حال می‌توانید به روش‌های طبیعی و با استفاده از گیاهان نیز با این مشکل مقابله کنید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برای افرادی که دچار «آکنه» هستند مقابله با آن همانند یک جنگ دائمی است. در واقع «آکنه» یکی از مشکلات پوستی اساسی است که بیشتر در دوران نوجوانی و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود.

البته خیلی از افراد بعد از سنین بلوغ نیز همیشه درگیر این مشکل پوستی هستند. با وجود اینکه این روزها داروها و روش‌های درمانی متعددی برای «آکنه» وجود دارد، اما در عین حال می‌توانید به روش‌های طبیعی و با استفاده از گیاهان نیز با این مشکل مقابله کنید.

گیاهان موثر برای مقابله با آکنه را بشناسید

آکنه‌ها بیشتر در ناحیه گونه‌ها، چانه و پیشانی جا خوش می‌کنند. البته ممکن است در بخش‌های دیگر بدن مانند گردن، شانه‌ها و پشت افراد نیز بروز کنند.

عوامل متعددی در بروز این مشکل پوستی دخالت دارند که از مهمترین آن‌ها علاوه بر تغییرات هورمونی، می‌توان به تولید بیش از حد سبوم (ماده‌ای چسبناک و چربی که توسط غدد چربی سباسه تولید می‌شود و در لایه‌های میانی پوست، نزدیک به فولیکول‌های مو قرار می‌گیرد.)، وجود باکتری‌هایی مانند پروپیونی باکتریوم آکنه و آزاد شدن واسطه‌های التهابی اشاره کرد.

خبر خوب اینکه آکنه صرفا یک مسئله زیبایی است و مشکلی برای سلامتی محسوب نمی‌شود. در ادامه به ۵ گیاه خوب برای مقابله با این مشکل پوستی اشاره می‌کنیم.

گیاه آرنیکا یا همان گل همیشه بهار کوهی

دم‌کرده گل همیشه بهار کوهی یک تونیک ضدالتهاب طبیعی است که باعث کاهش مشکلات پوستی به تمیزی و تسکین پوست کمک می‌کند.

علاوه براین، گل همیشه بهار کوهی باعث تنظیم ترشح چربی‌های طبیعی پوست شده و به این ترتیب نیز از بروز جوش‌ها و آکنه‌ها پیشگیری می‌کند.

برای تهیه این تونیک طبیعی به یک لیوان آب (معادل ۲۵۰ میلی‌لیتر) آب و یک قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ گرم) گل همیشه بهار نیاز دارید.

کافی است آب را بجوشانید و زمانی‌ که به جوش آمد گل‌های همیشه بهار را به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد.

محلول را صاف کرده و داخل اسپری بریزید و روی مناطقی که دارای آکنه هستند اسپری کنید. نیازی به آبکشی ندارد. این کار را روزانه دو بار انجام دهید.

گیاه مریم‌گلی

براساس طب مکمل، گیاه مریم‌گلی یک گیاه مفید با خواص ضدالتهابی و ضدباکتری است که به مقابله با آکنه‌های ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل عصاره روغنی آن برای مقابله با آکنه‌ها کاربرد زیادی دارد.

علاوه بر این تهیه لوسیون گیاه مریم‌گلی برای تمیز کردن سطح پوست مفید بوده و باعث دفع مازاد «سبومی» می‌شود که منافذ پوستی را مسدود می‌کند.

برای تهیه این لوسیون یک قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ گرم) گیاه مریم‌گلی را در یک لیوان آب (معادل ۲۵۰ میلی لیتر) جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد و خنک شود.

سپس محلول را صاف کرده و به کمک یک گلوله پنبه به پوست بزنید. می‌توانید این کار را هر شب انجام دهید.

برگ کلم و گل بابونه

یکی از درمان‌های قدیمی مادربزرگ‌ها برای تسکین التهاب و تحریک‌های پوستی جوشاندن برگ کلم است.

با گذر زمان نیز نسخه‌های مختلفی از این درمان طبیعی تهیه و برای مقابله با «آکنه» مورد استفاده قرار گرفته است. می‌توانید از این لوسیون به عنوان تونیک نیز استفاده کنید.

برای تهیه این لوسیون به ۲ برگ کلم سفید و یک قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ گرم) گل بابونه نیاز دارید.

کافی است برگ‌های کلم را در آب جوش بریزید و زمانی که نرم و آماده شدند آن‌ها را از آب درآورده و داخل مخلوط‌کن یا میکسر بریزید تا کاملا نرم و صاف شوند.

سپس گل‌های بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از چند دقیقه زیر شعله را خاموش کرده و در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید از حرارت بالا بیفتد.

در نهایت هر دو ماده را در مخلوط‌کن به خوبی میکس کنید و خمیر به دست آمده را روی آکنه‌ها بزنید. این کار را هر هفته ۳ مرتبه انجام دهید.

ریحان

برگ‌های ریحان ترکیبات قابضی دارند که به کاهش تولید چربی پوست کمک کرده و به این ترتیب با آکنه مقابله می‌کنند. اگر شب‌ها دم‌کرده ریحان به پوست بزنید همانند تونیک مرطوب‌کننده عمل می‌کند.

برای تهیه این لوسیون یک قاشق غذاخوری معادل ۱۰ گرم ریحان خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد.

محلول را صاف کنید و لوسیون به دست آمده را روی آکنه‌ها بزنید. نیازی به آبکشی نیست و اجازه دهید محلول جذب پوستتان شود. هر شب بعد از پاک کردن آرایش و تمیز کردن پوست از این لوسیون استفاده کنید.

آمارانت یا همان گیاه تاج خروس

دم‌کرده گیاه تاج خروس می‌تواند به تنظیم pH پوست کمک کرده و با کاهش ترشح بیش از حد «سبوم» با «آکنه» مقابله می‌کند.

برای تهیه این لوسیون طبیعی کافی است یک قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ گرم) برگ گیاه تاج خروس را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند. سپس محلول را صاف کرده و صورت یا مناطق حاوی آکنه را با این محلول ولرم بشویید. می‌توانید این کار را روزانه و ترجیحا شب‌ها تکرار کنید.

این نکات را به خاطر بسپارید

با وجود اینکه این گیاهان اثرات مثبتی برای مقابله با آکنه دارد، اما بهتر است ابتدا به متخصص پوست مراجعه کرده و با نظر و صلاحدید وی این گیاهان را به عنوان درمان مکمل استفاده کنید.

علاوه بر این لازم است که به تغذیه‌تان اهمیت ویژه‌ای بدهید، زیرا تغذیه مناسب، تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت پوست دارد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *