کاربرد دستگاه الکتروکوتر در تبریز

دستگاه الکتروکوتر

دستگاه الکتروکوتر چیست؟

الکتروکوتریزاسیون یک روش جراحی معمول است. یک جراح یا پزشک برای گرم کردن بافت از برق استفاده می کند تا:

  • از خونریزی پس از آسیب یا حین جراحی جلوگیری کرده یا آن را متوقف کند
  • رشد غیر طبیعی بافت را از بین ببرد
  • از عفونت جلوگیری شود

موارد استفاده از دستگاه الکتروکوتر زیاد است. از موارد استفاده از دستگاه الکتروکوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عمل جراحي

یک جراح ممکن است از این روش برای برش بافت نرم در حین جراحی استفاده کند تا بتواند به یک محل خاص دسترسی پیدا کند.

الکتروکوتر به جراح اجازه می دهد رگهای خونی که در حین جراحی خونریزی می کنند را از کنترل کند و ببندد. بستن رگ های خونی به جلوگیری از از دست رفتن خون کمک کرده و محل را تمیز نگه می دارد.

برداشتن تومور

این روش گاهی برای از بین بردن رشد غیر طبیعی بافت مانند تومور استفاده می شود. این روش در مناطق حساس که دستیابی به آنها دشوار است مانند مغز معمول است.

درمان خونریزی بینی

اگر به طور مکرر دچار خونریزی بینی می شوید ، احتمالاً به دلیل وجود رگ خونی در بینی شما ایجاد می شود. پزشک ممکن است درمان با دستگاه التروکوتررا به شما پیشنهاد کند.

برداشتن زگیل

این روش به طور مكرر برای درمان زگیل های تناسلی یا زگیل های سایر نواحی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. برداشتن زگیل معمولاً فقط به یک درمان نیاز دارد.

برداشتن خال

این روش به طور مكرر برای درمان خال های صورت سایر نواحی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. برداشتن خال معمولاً فقط به یک درمان نیاز دارد.

نحوه عملکرد دستگاه الکتروکوتر

الکتروکوتر ، که به آن کوتر حرارتی نیز گفته می شود ، به فرایندی گفته می شود که در آن جریان مستقیم یا متناوب از طریق الکترود سیم فلزی مقاوم عبور داده و گرما تولید می کند. سپس الکترود گرم شده بر روی بافت زنده اعمال می شود تا به هموستاز یا درجات مختلف تخریب بافت برسد.

الکتروکوتر می تواند در روش های جراحی جزئی جزئی در پوست ، چشم ، گوش ، حلق و بینی ، جراحی پلاستیک و اورولوژی استفاده شود.

از جریان الکتریکی مستقیم برای گرم کردن عنصر جراحی استفاده می شود ، که پس از آن با انتقال مستقیم گرما به بافت باعث آسیب دیدگی می شود.

دستگاه الکتروکوتر یا ترموکوتري براي بيماراني که با ضربان ساز يا دفيبريلاتور کاشته شده مناسب هستند.

دستگاه الکتروکوتر دو الکترود فعال و غیر فعال دارد. بخش غیرفعال بزرگتر است و معمولا زیر بدن بیمار قرار می گیرد. بخش فعال کوچک تر است و در دست پزشک قرار می گیرد و به منطقه تحت نظر تماس پیدا می کند و انرژی و گرما را انتقال میدهد در حالی که بخش غیر فعال گرم نمی شود. این دستگاه می تواند یک قطبی یا دو قطبی باشد.

نحوه کار

قبل از جراحی ، پزشک یک پد مخصوص روی بدن شما ، معمولاً روی ران شما قرار می دهد. این از شما در برابر اثرات مضر جریان الکتریکی محافظت می کند. آنها پوست شما را در محل جراحی تمیز کرده و برای جلوگیری از سوختگی آن را با ژل می پوشانند.

بسته به نوع و میزان جراحی ، بی حسی موضعی یا عمومی به شما داده می شود. جراح شما از یک الکترود کوچک که جریان الکتریکی ملایمی در آن جریان دارد برای تخریب بافت و بستن آن استفاده خواهد کرد.

جریان الکتریکی در حین جراحی وارد بدن شما نمی شود. فقط نوک گرم شده دستگاه الکتروکوتر با بافت تماس پیدا می کند. گرما بافتی را که لمس می کند مهر و موم می کند یا از بین می برد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *