ناخن و بیماریهای شایع آن


ناخن و بیماریهای شایع آن

بیماریهای شایع ناخن شامل:

1) جویدن ناخن: در افراد عصبی دیده می شود. ناخنها کوتاه و نامنظم هستند. درمان آن استفاده از لاک یا مواد بدمزه است.

2) ناخن فرورونده: در سن 20 تا 40 سالگی شایعتر است. شایعترین محل، انگشت بزرگ پا است که متورم و دردناک می شود. عوامل ایجاد کننده آن استفاده از کفشهای تنگ و نامناسب، عدم چیدن صحیح ناخنها، ناهنجاری مادرزادی ناخن، انحنای بیش از اندازه صفحه ناخن، افزایش تعریق، چاقی، دیابت و فشار مداوم روی ناخن پاست.

روش درمان ناخن فرورونده:

  • پرهیز از کفش تنگ.
  • ناخن ها را تا مدتی کوتاه نکند و بعداً نیز به صورت خطی کوتاه کند.
  •  گذاشتن تکه گاز یا پنبه کوچک آغشته به بتادین در لبه کناری ناخن گرفتار .
  • در صورت عفونت و درد استفاده از آنتی بیوتیک مثل کپسول سفالکسین و مسکن مثل استامینوفن یا ایبوبروفن.
  • برداشتن قسمت کناری ناخن با بی حسی موضعی.

3) خونریزی زیر ناخن: تروما و ضربه به صفحه ناخن باعث خونریزی و درد ناگهانی می شود. درمان: سریعترین و موثرترین روش، تخلیه خونمردگی است ( سوراخ کردن صفحه ناخن با فروبردن یک سوزن داغ و استریل ).          

4) ناخنک: ناخنک یعنی ایجاد شدن گوشه های ناخن. شایعترین علت آن خشکی بیش از حد است. درمان: پوشیدن دستکش و استفاده از صابون گلیسرین و آب گرم و نرم کننده و نیز بریدن کوتیکول پوستی مسبب از قاعده با استفاده از قیچی یا ناخن گیر راه درمان ناخنک می باشد.

5) شیار ناخن: به علت ضربه خفیف به چین خلفی ناخن ایجاد می شود. ممکن است پس از بیماری مهم و یا جراحی بروز کند. با رشد ناخن شیار ناپدید می شود.

 

ناخن خانم های باردار:

اکثر خانمهای باردار از شکنندگی ناخن ها و ایجاد شیارهای عرضی و خطوط طولی تیره رنگی که ممکن است روی ناخن ها ظاهر شود، شکایت می کنند. در برخی خانم ها امکان دارد صفحه ناخن از بستر آن جدا شود. تغییرات ناخن هم ناشی از تغییرات هورمونی هستند، اما مادر باید برای بررسی سایر علل محتمل هم معاینه شود. از آنجا که ارتباط این تغییرات با حاملگی نامشخص است.جهت بررسی سایر علل، مادر باید مورد معاینه قرار گیرد.

 

لاک ناخن:

استفاده زیاد از لاک ناخن ممکن است باعث نازک شدن صفحه ناخن و افزایش شکنندگی آن شود. لاکهایی که سریع خشک می شوند بهتر هستند.

تمیز کردن ناخن:

استفاده از برس نرم مثل مسواک نرم برای خارج کردن مواد زیر ناخن و برای پرداختن ناخن از یک تکه چرم نازک گوسفندی یک یا دوبار در هفته استفاده شود.

مواد پاک کننده لاک ناخن باعث خشکی ناخن و کورتیکول می شوند. لذا باید ناخنها و دستها را مرتب مرطوب و آب دار کرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *