میکرودرم ابریژن در تبریز

میکرودرم ابریژن در تبریز

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی از سریع ترین و بدون دردترین روش های درمانی غیرتهاجمیست که برای جوانسازی پوست به کار گرفته می شود.

میکرودرم ابریژن یک تکنیک لایه بردای غیر جراحیست که در عرض ۶ تا ١٠ جلسه به ثمر می رسد.

در این روش خارجی ترین لایه پوست را که حاوی سلول های مرده است، به صورت مکانیکی بر می دارند و سپس می مکند، حاصل این کار پوستی صاف و نرم خواهد بود.

اگر میکرودرم ابریژن اصولی و درست انجام شود، پوست شما ظاهری جوان، شاداب و شفاف به خود می گیرد.

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) که معمولاً به‌اختصار میکرودرم نامیده می‌شود برای نخستین مرتبه در ایتالیا در سال ۱۹۸۵ مورداستفاده قرار گرفت. بعد از موفقیت میکرودرم در زیبایی و طراوت پوست به‌تدریج انجام آن در اروپا و بعد آمریکا رواج یافت و امروزه به‌عنوان روشی بی‌خطر و بسیار مؤثر در جوان‌سازی پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانیذ:

 

روش انجام میکرودرم ابریژن

نحوه عملکرد میکرودرم ابریژن بدین شرح است؛ زمانی که شما خارجی ترین لایه پوست موسوم به استراتوم کورنئوم را بر می دارید، بدن شما وحشت زده می شود و این اتفاق را به عنوان آسیبی که پوست شما وارد شده تحلیل می کند. بنابراین به تکاپو می افتد وسلول هایی تازه و سالم را جایگزین سلول های از دست رفته پوست می کند.

دستگاه های میکرودرم ابریژن بسیار گران قیمت می باشند چرا که برای ساییدن پوست از کریستال یا الماس استفاده می کنند.

میکرودرم ابریژن

دستگاه میکرودرم ابریژن کریستالی دارای کمپرسری است که از طریق یک قلم نوری هوا را به داخل دستگاه می کشد. این قلم نوری ممکن است از جنس فولاد ضد زنگ یا شیشه باشد. زمانی که این قلم با پوست شما تماس پیدا می کند، خلأیی ایجاد می شود.

بر روی سطح پوست شما کریستال های اکسید آلومینیوم که به نام کراندوم شهرت دارند، دمیده می شود و سلول های مرده پوست شما را بر می دارند. جالب است بدانید که کریستال های اکسید آلومینیوم از لحاظ سختی رتبه دومین سنگ معدنی سخت دنیا را به خود اختصاص داده اند و بعد از الماس سخت ترین سنگ معدنی دنیا به شمار می روند اما قیمت آنها بسیار بسیار کمتر از الماس است

مطالعات نشان می دهد، دستگاه های میکرودرم ابریژن کریستالی می توانند مضراتی برای بیمار به همراه داشته باشند، چرا که ممکن است فرد این کریستال ها را استشمام کرده یا در اثر اصابت این کریستال ها به چشم فرد، چشم او خراشیده شود. به همین دلیل نیز در اکثر کلینیک ها در حین اجرای این روش درمانی چشم بیمار را با عینک پوشانده و محافظت می کنند.

از دیگر کریستال های قابل استفاده در دستگاه میکرودرم ابریژن می توان به کلرید سدیم، بی کربنات سدیم و اکسید منیزیم اشاره کرد.

از دیگر دستگاه های رایج میکرودرم ابریژن می توان نوع الماسه آن را نام برد که سری الماسه آن پوست را ساییده و لایه های مرده آن را به درون خود می مکد.

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی غیر تهاجمیست که در آن پوست ظرف یک یا دو روز التیام می یابد.

از همه مهم تر این که شما می توانید در ساعت ناهاری به کلینیک رفته و پس از اتمام جلسه میکرودرم ابریژن با ظاهری آراسته و مرتب به محل کار خود بازگردید، انگار نه انگار که همین چند دقیقه پیش سلول های مرده پوست خود را از روی صورتتان برداشته اید. ( بد نیست کرم پودرتان را به همراه داشته باشید چرا که پس از به انجام رسیدن درمان رنگ رخسارتان کمی صورتی رنگ و برافروخته می شود)

 

ميکرودرم ابريژن براي بهبود چه مشکلاتي استفاده مي شود؟

رفع جاي جوش:

فرورفتگي هاي ناشي از جوش ها و جاي آکنه، با ميکرودرم قابل رفع است. طي جلسات لازم، پوست صاف و کشيده مي شود.

جوان سازي پوست:

از اين روش در درمان چروک هاي سطحي و کم عمق پوست مي توان استفاده کرد. چندين جلسه درمان در اين مورد بکار مي رود. فواصل درمان را بر حسب وضعيت بيمار مي توان تغيير داد.

چروک هاي خيلي عميق با اين روش درمان نميشوند، ولي قوام کلي پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر مي شود.

رفع لک هاي پيري يا کبدي:

لک هاي پيري مربوط به نور آفتاب بوده و يا در سنين بالا در پوست هاي روشن ديده مي شوند. اين لک ها با ميکرودرم ابريشن قابل درمان مي باشند.

برطرف کردن لک هاي حاملگي:

مهم ترين اثر ميکرودرم ابريژن، کمرنگ يا محو کردن لک هاي حاملگي يا ملاسما است، مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهاي لک بر (تحت نظر پزشک) استفاده شود.

درمان جاي جوش (اسکار) آبله مرغان:

اسکارها نبايد زياد عميق باشند و معمولا بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن، به چندين جلسه درمان هفتگي نياز دارد.

کوچک کردن منافذ پوستي:

منافذ باز پوست يکي از مشکلات عمده در خانم ها مي باشد. يکي از راه هاي درمان اين مشکل استفاده از ميکرودرم ابريشن است.
بعد از چند جلسه درمان به علت بافت سازي و محکم تر شدن پوست، منافذ پوستي نيز کوچک تر مي شوند.

برطرف کردن تاتو يا خالکوبي:

تاتو و خالکوبي هاي سطحي پوست را مي توان با اين روش درمان کرد.

تميز کردن پوست و از بين بردن جوش هاي سرسياه:

براي از بين بردن جوش هاي سر سياه که بسيار شايع مي باشند نيز مي توان از ميکرودرم ابريژن استفاده کرد. کاهش جوش هاي سر سياه پوست به کم شدن ضايعات جوش‌هاي غرور جواني نيز کمک خواهد کرد.

درمان ترک هاي پوستي:

در درمان ترک هاي پوستي در زمان حاملگي يا چاقي و بلوغ نيز مي توان از اين روش استفاده نمود که البته خيلي خوب به درمان پاسخ نمي دهد.

ماهش چروک گردن:

براي درمان چروک هاي ناحيه گردن و ضايعات اين ناحيه نيز مي توان از ميکرودرم استفاده کرد.

مراقبت هاي لازم قبل وبعد ازانجام ميکرودرم ابريژن

بیماران باید از دو روز قبل از درمان تا 72 ساعت پس از آن از مصرف داروهای لایه بردار و ضد لک خودداری نمایند و پس از میکرودرم ابرژن از ضدآفتاب با دقت بیشتری و با فاصله هر 3 ساعت استفاده نمایند .

استفاده از آب داغ تا 24 ساعت بعد از درمان ممنوع است . اقداماتی همچون دکلوره نمودن ، استفاده از بند ، موم و … بعد از 3-4 روز از میکرودرم مجاز است .

آقایان موظفند 3-4 ساعت قبل از میکرودرم اصلاح نمایند و در صورت تمایل بعد از 12 ساعت از میکرودرم اصلاح صورت بلامانع است .

حتي المقدور زير نور آفتاب قرار نگيريد و در صورت نياز از کرم ضدآفتاب به ميزان کافي استفاده کنيد. ماساژ صورت و کشيدن ليف ممنوع است.استفاده منظم از کرم مرطوب کننده توصيه مي شود.

موارد ممنوع برای استفاده از میکرودرم کدامند؟

  • افرادی که تبخال و یا زگیل در صورت خود دارند
  • افرادی که در حین رادیوتراپی گردن هستند
  • بیمارانی که در حین درمان با ایزوترتینوئین خوراکی
  • افرادی که جراحی صورت در 2 ماه اخیر انجام داده باشند
  • همچنین میکرودرم برای کسانیکه طی 12 ماه اخیر اکوتان مصرف کرده اندیا بیماری پسوریازیس دارند مناسب نیست.

فواصل مناسب و تعداد تکرار میکرودرم چقدر است؟

به طور کلی فاصله جلسات از 1 تا 4 هفته بنا به تشخیص پزشک و براساس نوع مشکل مراجعه کننده و تعداد جلسات از 4 تا 6 جلسه برای جوانسازی تا 10-12 جلسه برای رفع لک و روشن شدن پوست می باشد.

مزایای میکرودرم چیست؟

اصلی ترین ن مزیت میکرودرم این است که این روش کاملا بدون عارضه می باشد.

میکرودرم با فواصل زمانی کوتاه قابل انجام است.در پوست های با رنگ مختلف و حتی بسیار تیره نیز می توان از این روش درمانی استفاده کرد.

این روش بدون درد می باشد ونیازی به استفاده از بیهوشی یا بیحس کننده های موضعی نیست.

روش میکرودرم سریع و ساده است به همین دلیل به آن” لایه برداری زمان ناهار” نیز می گویند.یعنی میتوان در زمان استراحت برای ناهار از این روش استفاده کرد و دوباره سر کار برگشت.

 

معایب میکرودرم ابریژن 

اگر عمل میکرودرم ابریژن توسط یک فرد حرفه ای دارای گواهی مراقبت از پوست صورت گیرد، احتمال خطرات این روش را به حداقل می رساند.

بسیاری از این خطرات زمانی حاصل می شود که تحت شرایط غیراستریل و یا در صورت عدم استفاده ی درست از وسایل درمانی صورت گیرد.

اگر اپلیکاتورها و وکیوم های میکرودرم به خوبی ضدعفونی نشوند، فرد بیمار را در معرض عفونت های بسیاری قرار می دهند.

اگر این وسیله با شدت بالا مورد استفاده قرار گیرد، کریستال های نرم آن که برای لایه برداری از پوست استفاده می شوند، ممکن است پوست را سوراخ کنند.

اگر میکرودرم عمیق انجام شود و پوست تحریک شود، ممکن است لک و تیرگی ایجاد کند. میکرودرم باید ظریف و سطحی باشد. برخی پزشکان به قدری این کار را بد انجام می‌دهند که باعث زخم شدن پوست می‌شوند و این زخم بعدها لک‌های بدی روی پوست باقی می‌گذارد.

در صورت عدم استفاده صحیح از این وسیله ممکن است کریستال ها وارد چشم و التهاب آنها نیز بشوند.

عوارض جانبی این وسیله بسیار اندک است و در صورت استفاده ی درست از آن به ندرت چنین مشکلاتی رخ می دهد. مراجعه به یک متخصص پوست ماهر برای انجام میکرودرم، خطرات احتمالی آن را به حداقل می رساند.

عوارض احتمالی میکرودرم ابریژن:

هر گونه ناراحتی احساس شده پس از پاکسازی پوست با میکرودرم معمولاً موقتی است. این ناراحتی‌ها می‌تواند شامل قرمز شدن و تورم پوست باشد که این شرایط باید ظرف چند ساعت کاهش پیدا کند.

علاوه بر این حساسیت پوست شما به نور خورشید افزایش پیدا می‌کند که این مشکل را می‌توان با استفاده از کرم ضد آفتاب کنترل کرد. استفاده از کرم ضد آفتاب بلافاصله پس از جلسه درمانی لازم و ضروری است.

در برخی موارد ممکن است پس از درمان، سوزش خفیفی در پوست احساس شود.از آنجایی که سابقه ی سلامتی و نوع پوست هر فرد تا حدی منحصر به فرد است، خطرات و فواید میکرودرم ابریژن ( پاکسازی پوست) بایستی به صورت موردی در نظر گرفته شود.

 

میکرودرم ابریژن برای چه کسی مناسب نیست؟

اگر به هر یک از بیماری‌ها و عوارض زیر مبتلا هستید، توصیه می‌شود که از این روش استفاده نکنید:

• دیابت
• اگزما (یا التهاب پوستی)
• پسوریازیس
• روزاسه
• جوش صورت و پوستی فعال
• تبخال (هرپس سیمپلکس)
• نقص سیستم ایمنی
• سرطان پوست
• مصرف داروهای استروئیدی
• تزریق بوتاکس در ۷۲ ساعت گذشته

هزینه ی انجام میکرودرم ابریژن

هزینه ی میکرودرم ابریژن( پاکسازی پوست) بر اساس عواملی چون میزان نیاز به پاکسازی، تعداد جلسات درمانی، دستمزد پزشک معالج و در هر شهر متفاوت خواهد بود. هزینه میکرودرم ابریژن( پاکسازی پوست) نسبت به سایر روش های زیبایی جهت جوان سازی پوست صورت به ویژه روش های جراحی مانند لیفت صورت، ارزان تر و پائین تر است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *