مزایای ضد آفتابها


اثرات مضر نور آفتاب برای پوست:

آفتاب سوختگی، برنزه شدن تاخیری، تیره شدن زودرس پوست، پیری زودرس، کک و مک، لکهای قهوه ای در صورت و پشت دستها، بروز خال در افراد مستعد در مناطق باز بدن، سرطانهای پوست مثل BCC، SCC ، ملانوم بدخیم.

توجه: 90 درصد سرطانهای پوست در صورت و دستها ( مناطق مورد تابش نور آفتاب) بروز می کنند.

مزایای ضد آفتاب:

ضد آفتاب بعنوان محافظ پوست در برابر اشعه مضر آفتاب عمل می کند و مهمترین فوائد آن پیشگیری از سرطانهای پوست و جلوگیری از پیری زودرس چهره است که می توان با استفاده از ضد آفتاب جلو آنها را گرفت.

اطفال زیر 6 ماه بهتر است با پوشاندن از آفتاب محافظت شوند ولی پس از 6 ماهگی شامل موارد استفاده از ضد آفتاب می شوند. ضد آفتاب باید به تمامی نواحی در معرض نور مالیده شود مثل دستها، پشت گردن، گوشها، لب پایین، بالای سینه و پوست سر افراد طاس. توصیه می شود ضد آفتاب حتی در منزل هم استفاده شود زیرا 50 درصد آفتاب از شیشه ها عبور می کند.

توجه: در صورتیکه که نیاز به استفاده از مواد آرایشی هستید ابتدا ضد آفتاب را بزنید و سپس آرایش کنید.

بهتر است از ضد آفتاب در کودکان زیر 6 ماه و زنان حامله استفاده نشود.

نحوه استفاده از ضد آفتاب :

نیم ساعت قبل از تماس با آفتاب به نواحی مورد نظر مالیده شود. در صورت اقامت طولانی در آفتاب هر 2 ساعت مرتبا تکرار شود. بعد از تعریق و بعد از شنا حتما تکرار شود. جهت کامل کردن حفاظت علاوه بر استفاده از ضد آفتاب پوشیدن لباس مناسب و استفاده از کلاه و اجتناب از آفتاب بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر لازم است.

قدرت محافظتی ضد آفتاب براساس SPF تعیین می شود. بهترین SPF برابر 30 می باشد. 7/98درصد محافظت ایجاد می کند.

هر چه SPF بالاتر رود عوارض آن بیشتر خواهد شد. SPF  بالا را زمانی بکار می بریم که بخواهیم مدت زمان زیادی در آفتاب بمانیم. یعنی با بالا بردن SPF مدت زمان را بالا می بریم.

می توان بجای استفاده از SPF بالا تعداد دفعات مالیدن ضد آفتاب را افزایش داد. مثلا اگر از ضد آفتاب با SPF بالای 60 هر 3 تا 4 ساعت استفاده کنیم می توانیم از ضد آفتاب با SPF 30 هر 2 تا 3 ساعت استفاده نماییم.

خصوصیات ضد آفتاب خوب:

  • SPF بیشتر از 15 داشته باشد.
  • مانع از رسیدن اشعه اریتم زا به پوست شود.
  • باعث تحریک پوست نگردد و بخوبی تحمل شود.
  • فرمولاسیون به گونه ای باشد که در سطح پوست به تعریق مقاوم و با شستشو به راحتی از بین نرود.

ضد آفتابها دو دسته اند:

 1- Oil Free  برای پوستهای چرب.

 2- With Vitamin E or With Multi Vitamin برای پوستهای خشک و معمولی.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *