مراقبت از پوست دست


مراقبت از پوست دست

با شروع زمستان و فصل سرما؛ خشکی، پوسته پوسته شدن و التهاب دستها از زیبایی آنها می کاهد، ضمن اینکه در این فصل ناخن ها دیرتر از فصل گرما رشد می کنند و شکننده تر می شوند. با پرداختن به نکات زیر می توان از خشکی پوست دست جلوگیری و زیبایی آن را حفظ کرد:

1)توجه داشته باشید شستن زیاد دست باعث خشکی بیشتر آن می شود. سعی کنید دستهای خود را کمتر بشویید و اگر مجبور شدید، فقط کف دست را بشویید؛ چرا که پوست روی دست حساس تر است.

2)سعی کنید برای خشک کردن دست از حوله های نخی استفاده کنید. البته خشک کردن دست باید فقط در حدی باشد که آب آن گرفته شود و مقداری رطوبت روی آن باقی بماند، در ضمن از شستن دست با آب داغ پرهیز کنید.

3)کرم های مرطوب کننده نیز تاثیر خوبی بر پوست دارند.

4)هنگام شستشوی ظرف ها حتماً از دستکش استفاده کنید. همچنین هنگام انجام کاری که با گرد و خاک زیاد همراه است، استفاده از دستکش های نخی ضروری است، زیرا گردوخاک یکی از عوامل خشکی پوست محسوب می شود.

5)در روزهای سرد نیز هنگام خروج از منزل از دستکش پشمی استفاده کنید، چون سرما نیز یکی دیگر از عوامل خشکی پوست دست بشمار می رود. دستکش همچنین ناخن هایتان را در برابر هوای سرد و خشک حفظ و از شکنندگی آنها و سوزش و خشکی پوست جلوگیری می کند.

6)مالش روزانه سطح پوست با پنبه یا پارچه مرطوب، سلولهای مرده پوست را پاک می کند و مانع بسته شدن منافذ آن می شود. با این حال استمرار در این کار، چربی های لازم برای حفظ رطوبت پوست را بخصوص در زمستان از بین می برد.

 

پوست دستهایتان را آبرسانی کنید:

دستها جزء اولین اعضایی هستند که سن شما را لو می دهند. برای جوان و نرم نگه داشتن آنها، یک کرم قوی هنگام شب استفاده کنید. برای بیشتر کردن تاثیر آن، هنگام رفتن به رختخواب دستکش بپوشید تا خاصیت مرطوب کنندگی کرم محفوظ بماند.

برای آرامش بیشتر، از کرم هایی با رایحه آرامبخش استفاده کنید. با این روش نه تنها با دستهای زیباتری از خواب برمی خیزید، بلکه خواب راحت تری هم خواهید داشت.

 

ماسک برای پوست دست:

جهت نرم کردن پوست دست، مقداری گلیسرین و گلاب را مخلوط کرده و بکار برید.

جهت نرم و سفید کردن دست، مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط نموده و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی دستها بمالید و سپس بشویید.

جهت نرم کردن دستهای زبر و خشن ، دو عدد زرده تخم مرغ را با دو قاشق چایخوری روغن بادام شیرین به همراه 25 گرم گلاب و 26 قطره تنتور ساده مخلوط کرده و دستها را آغشته نمایید و با یک دستکش نخی بپوشانید و پس از چند ساعت بشویید.( برای یک تا دو بار در ماه).

جهت نرم کردن دستهای خشن و تیره می توان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *