مراقبت از پوست بدن


پوست یک فرد ممکن است در طول حیات و بخاطر تغییرات غددی، روانی، ارثی، محیطی یا بیماری تغییر کند. مثلاً بعضی افراد در سنین بلوغ دچار چربی بیش از حد پوست شوند که به علت افزایش هورمونهای جنسی است. چربی پوست زنان در طول مدت عادت ماهانه دستخوش تغییراتی می شود و اکثر زنان پس از سن یائسگی ( حدود 50 سالگی) دچار کاهش چربی پوست می شوند. بنابراین ممکن است تا سن خاصی پوست شما چرب باشد و از آن به بعد معمولی یا مختلط شود یا بالعکس.

خستگی و کار زیاد، کشیدن سیگار، مصرف الکل، مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد یا مصرف بی رویه و زیاد این مواد، استفاده خودسرانه و نابجای برخی داروها و کرم ها ( مثلاً مالیدن مکرر پماد بتامتازون به صورت) موجب آسیب پوست و بروز چروک و پیری زودرس پوست می شود.

توصیه برای مراقبت پوست:

1) رعایت بهداشت.

2) اجتناب از حمام کردن و دوش گرفتن با آب خیلی داغ.

3) اجتناب از غوطه ور بودن به مدت طولانی در آب و سائیدن شدید پوست ( باعث خشکی پوست می شوند).

4) پرهیز از هوای سرد و گرمای زیاد در هنگام استحمام.(هوای سرد و و گرمای زیاد می تواند اثر خشک کنندگی استحمام را افزایش دهد و منجر به پوسته ریزی و خارش پوست شود).

5 ) پوست خود را زیاد با آب و صابون نشویید ولی اگر به خاطر مسائل شغلی مجبورید این کار را انجام دهید، از صابونهای خنثی استفاده کنید.

6) پوست خود را از تابش زیاد آفتاب ، وزش بادهای گرم و خشک و همچنین سرما محافظت کنید. برای این محافظت بهتر است علاوه بر پوشش مناسب، از کرم های ضد آفتاب نیز استفاده شود.

7) در هوای گرم از کرم های مرطوب کننده و در هوای سرد از کرم های محافظ استفاده کنید.

8) پوست هیچگاه نباید خشک بماند چون در این صورت به محرکهای خارجی حساس می شود. بنابراین هرگاه پوست قسمتی از بدنتان خشک شده بود، حتماً آن را با کرم مناسبی چرب نگه دارید. البته هیچگاه پوست خود را بیش از حد با کرم چرب نکنید.

9) مصرف شیرپاک کن اشکالی ندارد. شما می توانید به جای شیرپاک کن مصنوعی از نوع طبیعی مانند شیر، بادام شیرین یا عصاره خیار استفاده کنید.

10) استفاده از ماسکهای پوستی می تواند مفید باشد چون موجب تمیزی ، طراوت و شادابی پوست می شود. بهترین ماسکها، همان ماسکهای متشکل از آب میوه ها، پوست میوه ها یا بافت میوه ها هستند که در منزل می توان به راحتی از آنها استفاده کرد.

11) افرادی که زیاد حمام می کنند، سن بالای 40 سال دارند، آنها که در آب و هوای سرد زندگی می کنند از صابونهای حاوی روغن نارگیل یا زیتون استفاده نمایند.

خصوصیات یک پوست سالم:

1) پوست سالم باید سفت و در عین حال دارای نوعی خاصیت ارتجاعی باشد. این ویژگی موجب مقاومت و دوام پوست می گردد.

2) پوست سالم باید حالتی به هم فشرده داشته باشد، یعنی صاف، یکنواخت و مات باشد و دارای برجستگی و ناهمواری نباشد. ضمناً منافذ باز که پوست را زشت و ناجور می گرداند در پوست سالم دیده نمی شود.

3) پوست باید لطیف باشد، دارای ظاهری صورتی رنگ باشد و چه مات و چه براق، نشان دهنده سلامتی است.

4) دارای رنگی جذاب باشد؛ بنا به عوامل وراثتی و شرایط آب و هوایی ، رنگ پوست می تواند از صورتی تا سیاه تغییر کند. پوستهای خاکستری و کبود یا رنگ پریده نشانه بیماری است و تیرگی آن حکایت از فقدان شادابی پوست دارد.

5) رنگ پوست هرچه که هست باید در بیننده احساس گرمی ایجاد کند و معرف سلامت شخص باشد در ضمن هیچ لکه ای نباید یکنواختی پوست را از بین ببرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *