علل و راه های درمان ریزش مو در زنان


ریزش مو و درمان آن مسئله ای است که منحصر به مردان نیست و امروزه ریزش مو در زنان بسیاری از کشورهای جهان متاسفانه اتفاق می افتد و بلطبع درمان ریزش مو زنان یکی از مهمترین مواردی است که متخصصان و پزشکان پوست و مو به آن توجه دارند.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از علل ریزش مو در زنان مشابه دلایل ریزش مو مردان است. به همین جهت بیشتر روش های درمان این معضل از جمله تکنیک های کاشت مو نیز بطور مشابه برای زنان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله تکنیک های مختلف و راه های درمان مختلف پزشکی (از جمله کاشت مو به روش Sut، ترمیم مو، روش prp، مزوتراپی ماینوکسیدیل، فیناستراید و…) و یا درمان های گیاهی که امروزه جهت درمان طاسی و یا ریزش شدید مو زنان تجویز و مورد استفاده بسیاری از زنان در سراسر جهان قرار می گیرند.

 

اهمیت درمان ریزش مو بانوان

کم پشت شدن و از دست دادن مو مسئله ایست که امروزه هم مردان و هم بسیاری از زنان را در جهان به آن دچار شده اند اما این مسئله در خانمها بسیار حساس تر است چرا که در جوامع مختلف از دیرباز به نوعی با مسئب ریزش و طاسی سر آقایان کنار می آمدند ولی از دست دادن موها و یا طاسی منطقه ای و یا کل موهای سر در زنان از طرف مردم معمولا به آسانی پذیرفته نمی شود و حساسیت ها در این زمینه بیشتر و شدیدتر است.

به همین جهت و با توجه به افزایش این مشکل در در سالهای اخیر در سطح جهان و از جمله در کشور خودمان، در این بخش تلاش می کنیم تا ضمن بررسی علل ریزش مو در زنان و دختران، راهکارها و روش های درمانی مناسب برای خانمها را به شما معرفی کنیم.

 

انواع ریزش مو زنان

ریزش موی زنان به دلایل زیادی رخ می دهند که در حالت کلی می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

• ریزش موی موضعی که معمولا به دلایلی مانند جراحی و جراحت رخ می دهد.
• ریزش موی کششی که به دلیل بستن موها و وسواس کندن موها ایجاد می شود.
• ریزش موی ارثی که رایجترین نوع ریزش مو در زنان است و معمولا در بین حدود 20 درصد از زنان رخ می دهد.

تحقیقات نشان می دهد 3 درصد از زنانی که ریزش موی ارثی دارند 20 تا 29 ساله هستند، 16 درصد 30 تا 49 ساله هستند، 25 درصد شان 50 تا 69 ساله هستند، 28 درصد شان 70 تا 79 ساله هستند و 32 درصدشان 80 تا 89 سال سن دارند. بر اساس این آمار میزان ریزش موی ارثی در زنان بعد از یائسگی افزایش می یابد.

البته این دسته بندی حالت کلی است و در واقع در هر حالت، به دلایل متعددی ممکن است ریزش مو در خانمها اتفاق افتاده باشد که در قسمت بعد به تفصیل این موارد را بررسی می کنیم:

 

دلایل ریزش مو زنان

دلایل ریزش موی در خانمها و یا دختران جوان همانطور که اشاره شد، در برخی موارد با ریزش موی مردان شباهت هایی دارد و البته در برخی موارد کاملا متفاوت است. در اینجا به بررسی هر یک از عوامل عمده کم پشت شدن و ریزش شدید موی زنان (که در مواردی حتی ممکن است موجب طاسی شود) می پردازیم:

– بارداری:
معمولا در دوران حاملگی و بارداری بسیاری از زنان جوان دچار ریزش و یا کم پشت شدن موهای سر می شوند اما خوشبختانه این مسئله در بیشتر مواقع بصورت موقتی است و نیازی به نگرانی نیست. بطوری که معمولا به فاصله مدت کمی از وضع حمل، رشد موهای سر مجددا به حالت طبیعی بر می گردد. البته چنانچه در مواردی با گذشت چند ماه از زایمان، مادر موهای از دست رفته اش مجددا رشد نکنند، می تواند با مراجعه به متخصص پوست و مو و یا یک کلینیک کاشت مو در صورت نیاز اقدام به کاشت و یا پیوند مو کند.

– بیماری:
متاسفانه بسیاری از بیماری ها و ناراحتی ها موجب افزایش ریزش مو و در نتیجه کم پشت شدن منطقه ای موها و حتی طاسی می شوند. از جمله بیماری هایی که می توانند موجب بروز این عوارض در زنان شوند می توان از ناراحتی ها و اختلالات تیروئید، کم خونی، عفونت قارچی پوست، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، را نام برد. از طرف دیگر برخی بیماری ها ممکن است خود مستقیما منجر به ریزش و از دست دادن موها نشوند اما روش های درمانی آنها بطور موقت موجب بروز این مسئله شود. از جمله شیمی درمانی جهت درمان سرطان.

گفته می شود که یک دهم زنان محدوده سنی بیست الی پنجاه سال دچار کم خونی هستند که در اغلب مواقع به دلیل کمبود آهن در بدن زنان است. اختلالات تیروئید نیز که به دلیل اختلال در عملکرد این غده بوجود می آیند دو نوع هستند: پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید. که در حالت دوم یعنی کم کاری، در بسیاری از موارد در زنان و دختران موجب ریزش مو می شود.

– استرس و فشارهای روحی:
استرس و ناراحتی ها و شوک های شدید عاطفی و روحی روانی می تواند موجب تشدید ریزش مو در بانوان شود. بطوری که برای مثال ترس از بیماری، طلاق، درگذشت نزدیکان، مشکلات شدید مالی و… ممکن است به اندازه ای بر روحیه فرد تاثیر مخرب بگذارد که منجر به از دست دادن بخش زیادی از موهای سر شود. البته خوشبختانه در بیشتر موارد با مراجعه به مشاور روانکاو و حل مشکلات روحی روانی فرد می توان تا اندازه زیادی جلوی ریزش بیشتر موها را هم گرفت و بسیاری از فولیکول موهای سر پس از مدتی مجددا شروع به رشد می کنند.

– افزایش سن:
یائسگی و افزایش سن موجب ریزش مو در بسیاری از زنان می شود. حتی در سنین بالای هفتاد یا هشتاد سال نیز بیشتر خانمهای سالمند دچار ریزش موی شدید می شوند تا جایی که حتی بسیاری از نواحی سر آنها کاملا کم پشت می شوند.
این مسئله تا حد زیادی به هورمون ها بستگی دارد چرا که معمولا تا قبل از یائسگی زنان، هورمون های آنها به طور منظم ترشح می شود و به همین دلیل آنها رشد مناسبی در موهای سر دارند. اما در حدود سنین پنجاه سالگی دیگر ترشح هورمون های زنانه (از جمله استروژن) کمتر می شوند و همین مسئله اغلب موجب افزایش ریزش، نازک شدن و یا کاهش رشد موهای سر می شوند.

– رژیم غذایی:
رژیم غذایی نامناسب از عوامل نازک شدن و کم پشت شدن موهای سر در بسیاری از خانمهاست. باید توجه کنید که کاهش وزن از طریق رژیم های غذایی غلط و یا کمبود برخی مواد معدنی خوراکی در بدن می تواند آسیب های جدی به سلامت شما وارد کند لذا بهتر است در صورت تمایل به کاهش وزن با دریافت مشاوره از متخصص تغذیه، ورزش، نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی و همچنین افزایش تحرک بدنی (از جمله ورزش های مفیدی مانند شنا، پیاده روی، کوهنوردی و …) به مرور وزن بدن خود را کاهش دهید.

البته امروزه روش هایی مانند مزوتراپی جهت درمان ریزش موی افرادی که به این دلایل دچار کاهش موهای سر شده اند، مورد استفاده قرار می گیرند و در این روش ها مواد مغذی و مفید برای پوست و مو تزریق می شوند.

– عدم مراقبت صحیح از موها:
عدم رعایت بهداشت شخصی، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و شیمیایی، کشیدن موهای سر به سمت پشت (مدل دم اسبی) و یا مدل آفریقایی می توانند موجب افزایش ریزش و کم پشت شدن موها شوند(که به آن طاسی سر کششی می گویند) . به ویژه اگر موهای خیس را به حالت های نامبرده بخواهید درآورید. نگهداری و مراقبت صحیح از مو شامل نکات مهمی است که البته در بخش های دیگر به آنها اشاره کرده ایم از جمله شستشوی مرتب با استفاده از شامپوهای استاندارد، عدم شستشو با آب داغ، ماساژ آرام پوست سر هنگام استحمام، عدم استفاده از برس های پلاستیکی غیر استاندارد جهت شانه کردن و… حتی می توانید در کنار این موارد جهت تقویت مو از مواد گیاهی و طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده کنید و پوست سر را به آرامی با آن ماساژ دهید تا جریان خون در سر شما بیشتر جریان پیدا کند و سر راحت تر بتواند رشد موهای جدید را ادامه دهد. به این ترتیب شما بانوان محترم می توانید اقدام به جلوگیری از ریزش موهایتان کنید.

 

درمان ریزش مو در زنان

خوشبختانه در طول دهه های گذشته روش های زیادی جهت بدست آوردن مجدد موهای سر دختران و زنانی که دچار ریزش و یا کم پشت شدن آنها شده اند، عرضه شده است که البته تعدادی از آنها را نام بردیم. روش هایی مانند:

درمان های دارویی:
درمان های دارویی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته اند و در طول دهه های اخیر بسیاری از خانمها جهت بدست آوردن دوباره موهای سر خود با تجویز پزشکان از داروهایی مانند مینوکسیدیل و یا فیناستراید استفاده کرده اند. (در این خصوص می توانید مقالات قرص فیناستراید برای زنان و یا انواع ماینوکسیدیل برای زنان مراجعه کنید)
درمان دارویی باید به تشخیص پزشک متخصص تجویز شوند و افراد نباید به میل و دلخواه خود بطور خودسرانه اقدام به مصرف آنها کنند. به یاد داشته باشید که ممکن است در صورت مصرف اشتباه نه تنها کم پشت شدن و یا نازک شدن موهای شما برطرف نشود بلکه پس از مدتی با ریزش شدیدتر موها ممکن است مواجه شوید.

مصرف ویتامین ها و مواد مغذی:
گاهی ریزش و کم پشت شدن موهای خانمها به دلیل فقر غذایی و کمبود ویتامین ها و مواد آلی مورد نیاز پوست و مو است در این صورت می توان با استفاده از قرص های ویتامین و یا افزایش مصرف ویتامین های لازم برای بدن براحتی این مشکل را برطرف کنند. البته چنانچه باز هم این مسئله برطرف نشد، می توان با استفاده از روش هایی مانند روش مزوتراپی و یا کاشت مو Sut این مشکل را برطرف نمود.

مزوتراپی:
همانطور که اشاره کردیم در این تکنیک پزشکان با تزریق مواد مغذی زیر پوست سر در واقع پوست را تحریک می کنند تا با در اختیار داشتن مواد عالی و مغذی مفید برای مو اقدام به بازسازی و رشد مجدد آنها کند. در حال حاضر مزوتراپی یکی از بهترین تکنیک های بازسازی و رشد مجدد موهای سر زنان است.

روش پی آر پی (PRP) :
در این روش پلاسمای خون افراد جداسازی شده و مجددا در ناحیه سر تزریق می شود. این روش مزایای زیادی دارد و در بسیاری از موارد نتایج آن مثبت است.

کاشت مو:
پیوند مو و یا کاشت مو یکی از بهترین روش هایی است که جهت درمان بسیاری از افراد توصیه می شود. در گذشته از روشهایی مانند کاشت مو به روش fit ، fut و یا BHT استفاده می شد که هر کدام عوارض و مشکلات خود را در پی داشتند اما امروزه با استفاده از تکنیک جدید کاشت مو Sut براحتی می توان با استفاده از بانک مو (که در پشت سر قرار دارد و برای خانمها این بخش از سرشان معمولا بسیار پر مو و برای این عمل بسیار مناسبند) اقدام به کاشت و پیوند موهای خانمها کرد. شاید تعجب کنید اما امروزه بسیاری از خانمهایی که در کشورهای مختلف جهان هر یک به دلایلی دچار مشکلات ریزش مو شده اند، با استفاده از کاشت مو توانسته اند موهای خود و در واقع زیبایی خود را بار دیگر بدست آورند.

پزشکان پیشنهاد می کنند افرادی که دچار ریزش مو هستند از درمان خودسرانه اجتناب کنند و با مراجعه به مراکز معتبر تخصصی مو به درمان آن بپردازند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *