علل و درمان خشکی و ترک لب


علل و درمان خشکی و ترک لب

خشکی لب یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که به طور خاص با شروع فصول سرد سال بیش از پیش بروز می‌کند. در این حالت لبها اغلب خشک و ترک خورده به نظر می‌رسند.

شاید تحمل خشکی لب به تنهایی کار نه چندان سختی باشد؛ ولی وقتی این مشکل با عوارض دیگری مانند ترک لب، پوسته پوسته شدن، تورم، خونریزی و گاهاً تبخال همراه می‌شود بسیار آزار دهنده خواهد بود.

در ادامه به علل خشکی لب خواهیم پرداخت و روشهایی را برای پیشگیری از خشکی و ترک لب معرفی خواهیم نمود.

 

7 علت خشکی و ترک لب

1- ابتلا به برخی بیماریها

بیماریهایی که با تب همراه‌اند، پسوریازیس، کم کاری تیروئید، برخی آلرژیها، دیابت و … می‌توانند خشکی لب را ایجاد کنند.

2- مصرف برخی داروها

مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک، ضد آکنه، سرماخوردگی و … اغلب به عنوان یک عارضه جانبی، موجب خشکی لبها می‌شوند.

3- تماس مواد محرک با پوست لب

استفاده از مواد آرایشی نامرغوب، آدامس‌ها و شیرینی‌های حاوی سینامیت‌ و تماس لب با اسید مرکبات نیز می‌توانند موجب تحریک و خشکی لب شوند.

4- تماس مکرر بزاق دهان با لبها

خیس کردن لبها توسط بزاق دهان، عادت غلطی است که به تصور مرطوب کردن لب و پیشگیری از خشکی لبها انجام می‌شود غافل از اینکه این کار خود، عامل خشکی لب می‌باشد.

5- کم آبی بدن

کمبود آب یکی از اصلی ترین دلایل خشکی لب محسوب می‌شود. برای جبران کم آبی بدن حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید تا از هیدارته نگه داشتن بدن اطمینان حاصل شود. برای تامین آب مورد نیاز بدن در انتظار حس تشنگی نباشید. تشنگی از آخرین علائم کم آبی بدن است.

6- تننفس دهانی

افرادی که به دلایل انسدادی، بخصوص در هنگام خواب اغلب از راه دهان تنفس می‌کنند، بیش از سایرین مستعد ترک و خشکی لب می‌باشند.

7- عدم محافظت از لبها در برابر شرایط نامطلوب محیطی

پوست لب‌ اگر به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد به آسانی دچار آسیب می‌شود. آلودگی‌ها و عوامل محیطی از جمله گرد و غبار، همچنین سرما و خشکی هوا نیز از عوامل دیگر ایجاد خشکی پوست به طور کلی و ترک و خشکی لب هستند.

پیشگیری از خشکی لب

برای تامین رطوبت لبها می‌توان یک قاشق چای خوری نمک را در یک استکان آب حل کرد، سپس یک پارچه تمیز را به آن آغشته و بر روی لب‌ها قرار داد تا مرطوب و خنک شود. سپس بلافاصله بعد از خنک شدن لب‌ها، باید آنها را خشک کرد و از پمادهای چرب نظیر وازلین یا رژ‌لبهای مخصوص به مدت یک هفته استفاد نمود تا لب‌ها رطوبت خود را بازیابند.

استفاده از پماد هیدروکورتیزون نیز در حفظ رطوبت لب‌ها مؤثر است. بسیاری از وسایل آرایشی مورد استفاده در لب‌ها، ایجاد حساسیت می‌کنند، لذا باید در استفاده از آنها دقت کرد تا از بروز خشکی و واکنش‌های حساسیتی در لب‌ها جلوگیری شود.

به توصیه متخصصان پوست، تداوم خشکی و ترک لب‌ها در صورتی که با استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب برطرف نگردد، باید جدی گرفته شود؛ زیرا این مشکل ممکن است از عوارض یک بیماری جدی باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *