شستشوی روزانه سر چه بلایی سر موهایتان می‌آورد؟


شستشوی موی سر یکی از موارد بسیار مهم در بهداشت و سلامتی مو است اما برخی از متخصصان مراقبت از مو با بررسی آسیب‌های ناشی از شستشوی مداوم موی سر، توصیه‌ می‌کنند که نباید به طور روزانه موهای سر را شستشو کرد.

تحقیقات و آزمایش‌های انجام‌گرفته توسط برخی متخصصان نشان می‌دهد، شستشوی روزانه موی سر گاهی اوقات به آن آسیب وارد می‌کند. البته پژوهشگران تاکید می‌کنند که این مورد با توجه به تفاوت‌ها در کیفیت مو، شرایط آب و هوایی و سبک زندگی فرق می‌کند به همین دلیل متخصصان مو در این زمینه اتفاق‌نظر ندارند.

برخی از متخصصان می‌گویند، شستشوی روزانه موی سر به فولیکول مو آسیب وارد می‌کند. زیرا چربی مو را از بین می‌برد و مو را در معرض خشکی قرار می‌دهد. علاوه بر این شستشوی روزانه موی سر سبب از بین رفتن چربی مو و از بین رفتن شفافیت آن می‌شود.

برخی متخصصان اما معتقدند که شستشوی روزانه به روش‌های مناسب نه‌تنها آسیبی به موی سر نمی‌رساند بلکه باعث تقویت، رشد و سلامتی آن می‌شود. این متخصصان توصیه‌هایی در رابطه با نحو مواظبت از موی سر را توصیه می‌کنند که از جمله مهمترین آنها استفاده از نوع شامپوی مناسب با تعداد دفعات شستشوی مو است.

متخصصان مراقبت مو می‌گویند، شامپویی که برای شستشوی مکرر استفاده می‌شود، باید حاوی مواد پاک‌کننده طبیعی و چند ماده مغذی باشد. شامپوی شستشوی مکرر مو نباید حاوی موادی مانند کراتینه و کره شی که خواص چربی دارند، باشد.

برای تعیین تعداد دفعات مناسب شستشوی مو، متخصصان معتقدند که اول باید نسبت ترشحات سبوم در پوست سر کنترل شود و سپس دفعات شستشو را تعیین کرد. زیرا موهای چرب تحمل شستشوی مکرر بیشتری را نسبت به موهای خشک دارند. برای موهای رنگ‌شده هم حداقل هفته‌ای یکبار باید از شامپوی تقویت‌کننده رنگ مو استفاده کرد.

 

گام‌های اساسی مراقبت‌ از موی سر

به گفته متخصصان، مشکل اصلی نه در شستشوی مکرر مو، بلکه در شستشوی نامناسب آن است لذا متخصصان توصیه می‌کنند که قبل از شستن مو باید موهای سر را به خوبی از همدیگر باز کرد به طوری که مخلوط آب و مقداری از شامپو که برای شستشوی آن استفاده شود، به‌راحتی به ریشه‌های مو برسد.

متخصصان توصیه می‌کنند که برای شستشوی موی سر در مرحله اول باید از آب ولرم و سپس آب سرد استفاده شود و زمان شستشوی موی سر نباید طولانی باشد. متخصصان همچنین توصیه می‌کنند که نباید به طور روزانه از سشوار یا اتوی مو استفاده شود زیرا این روش آسیب زیادی به الیاف مو وارد می‌کند.

 

نکات لازم برای محافظت از موی سر

استفاده از برخی ترفندها می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از شستشوی مکرر به مو کمک کند. هنگام شستشوی مکرر مو، مراحل تکرار استفاده از شامپو را نمی‌توان نادیده گرفت، بنابراین یک بار استفاده از شامپو برای شستشوی تمیز موی سر، کافی است.

متخصصان توصیه می‌کنند که نخست موها را مرطوب کنید، سپس نرم‌کننده به آن بزنید و قبل از استفاده از شامپو آن را آبکشی کنید. با طی کردن این مراحل می‌توان از موی سر در برابر مواد زیان‌آور در شامپو محافظت کرد.

شستشوی موی سر به‌خصوص پس از استفاده از نرم‌کننده‌ها و هنگام شانه کردن مو باید به آرامی صورت گیرد.

شانه کردن موهای مرطوب می‌تواند به الیاف و شکاف انتهای آن آسیب برساند. در این حالت باید مطمئن شوید که پس از استفاده از نرم‌کننده‌ها از یک شانه دندان‌پهن استفاده کنید و موهایتان را از قسمت میانی مو تا انتهای آن شانه کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *