آیا کاشت مو با استفاده از بانک موی افراد دیگر امکان پذیر است؟


ریزش مو یکی از مهمترین و متداول ترین مشکلاتیست که افراد با آن سر و کار دارند، اگرچه این معضل در بین آقایان شایع تر است اما خانم ها نیز در بسیاری مواقع شاهد ریزش موهای خود به دلایل مختلف هستند.

ریزش مو بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعیست اما ریزش بیشتر از این تعداد نیاز به بررسی توسط پزشک و درمان دلایل ریزش مو دارد.

ریزش مو می تواند با روش های مختلفی مانند لیزر، مزوتراپی، PRP کاهش یافته و یا از آن جلوگیری شود و در غیر اینصورت کاشت مو به عنوان یک راه حل دائمی به کمک افراد می آید.

روش های جدید کاشت مو تنها توسط بی حسی موضعی انجام می شوند و شامل سه مرحله زیر هستند:

1- مرحله برداشت: فولیکول های مو به صورت جداگانه توسط ابزارهای مخصوص و ظریف بدون هیچ آسیبی از ناحیه اهدا کننده برداشته می شوند.

2- ایجاد محل کاشت: در منطقه گیرنده که معمولا قسمت های جلویی سر و روی شقیقه ها می باشد مناقذی برای کاشت مو ایجاد می کنند که زاویه و اندازه آن تاثیر بسیاری بر طبیعی نتیجه خواهد داشت.

3- کاشت مو: فولیکول های برداشت شده با زوایای مناسب در منافذ ایجاد شده قرار داده می شوند.

بانک مو چیست؟

گرافت به گروهی از فولیکول های مو گفته می شود که دارای یک یا تعدادی فولیکول مو می باشد، در حین پیوند مو این گرافت ها از منطقه اهدا کننده به منطقه گیرنده منتقل می شوند.

منطقه اهدا کننده که بانک مو نام دارد، با توجه به وضعیت سلامتی و نوع ریزش افراد میتواند مناطق مختلفی باشد، مانند سر، سینه یا مناطق دیگر؛ اما معمولا از موهای پشت سر و حد فاصل بین دو گوش برای کاشت مو، کاشت ابرو و کاشت ریش استفاده می شود.

فولیکول های بانک مو باید سالم و پرتراکم باشند تا پس از پیوند به نواحی دارای ریزش احتمال پذیرش و رشد را افزایش دهد.

 

کاشت مو با استفاده از بانک موی دیگران

همانطور که گفته شد قسمت های پشت سر افراد معمولا تحت تاثیر عوامل طاسی قرار نمیگیرند و ریشه موها قوی می مانند که می توانند بانک موی خوبی برای پیوند باشند زیرا طبیعت، روش رشد و رنگ یکسان با ناحیه گیرنده دارند. اما در صورتی که این ناحیه بانک مناسبی برای کاشت مو نباشد، میتوان از فولیکول های موی روی سینه، ران پا و ریش فرد، در صورتی که تراکم مناسب و سلامت کافی داشته باشند استفاده کرد.

به دلیل اهمیتی که بانک موی مناسب برای دریافت نتیجه در کاشت مو دارد، از اولین اقدامات پزشکان، بررسی سلامت بانک موی متقاضیان می باشد.

آیا کاشت مو با استفاده از بانک موی افراد دیگر امکان پذیر است؟

تعدادی از افرادی که متقاضی کاشت مو هستند دارای بانک مناسب برای پیوند نمی باشد، این افراد معمولا دچار ریزش مو به دلایل بیماری یا عوارض داروها هستند که بر موهای تمام قسمت های سر و بدن تاثیر می گذارد. حال برای این افراد سوال پیش می آید که امکان کاشت مو با استفاده از بانک موی افراد دیگر وجود دارد؟ متاسفانه پاسخ این سوال قطعا نه می باشد.

هنگام پیوند فولیکول های مو از یک شخص به شخص دیگر، انتقال بافت در حال انجام است؛ اگر دو نفر دقیقاً مطابقت DNA بافتی نداشته باشند، سیستم ایمنی بدن پیوندها را پس از کاشت مو رد می کند و فولیکول های مو دریافتی زنده نمی مانند.

تنها راهی که دو نفر می توانند مطابقت دقیق بافتی داشته باشند این است که دوقلوهای یکسان باشند؛ البته از آنجا که ریزش مو ژنتیکی است، بعید به نظر می رسد که یک دوقلوی یکسان سری پر از مو داشته باشد و دیگری دچار ریزش مو شود.

البته کاشت مو با استفاده از بانک موی افراد دیگر از نظر فنی غیر ممکن نیست، اما با توجه به عوارض و ریسک زیاد و احتمال بسیار بسیار پایین جواب دهی، پزشکان به هیچ وجه این کار را توصیه نمیکنند.

درصورتی که بانک موی مناسب وجود نداشته باشد، چه می توان کرد؟

در مواردی که فرد دچار ریزش موی شدید یا طاسی بوده و به دلیل عدم وجود فولیکول های کافی در مناطق اهدا کننده سر و بدن، یا به دلیل شرایط دیگر برای کاشت مو مناسب نباشد؛ می توان از درمان های جایگزین استفاده کرد که امکان درمان یا کاهش ریزش مو را فراهم می کنند.

همچنین روش هایی وجود دارند که برای افراد دچار ریزش موی کم یا متوسط مناسب هستند، مانند میکروپیگمنتیشن یا اسکالپ سر، که در آن رنگدانه های طبیعی به داخل پوست سر تزریق می شوند و ظاهری پرپشت تر به موها می دهند.

در موارد دیگر که ریزش مو یا آلوپسی در افراد خیلی پیشرفته نیست می توان از روش Platelet Rich Plasma) PRP) یا مزوتراپی استفاده کرد که پلاسمای خون شخص و انواع ویتاممین ها به لایه های مختلف پوست سر بیمار در مناطقی با تراکم مو کم تزریق می شوند.

در هردوی این روش ها پس از تزریق به دلیل افزایش گردش جریان خون تا حدی به درمان ریزش مو کمک می شود؛ همچنین برای کسب نتایج ماندگار می توان آنها را در کنار هم استفاده کرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *