درمان لکه های تیره روی پوست صورت


اگر شما هم روی صورت تان به تازگی و یا در چندین سال اخیر لکه هایی تیره به وجود آمده است نگران نباشید امروز با شما هستیم با درمان لکه های تیره روی پوست صورت، که بصوت مفصل به آن می پردازیم.

در انسان ، رنگ پوست یا رنگ صورت از ترکیب رنگدانه های مختلفی به نام ملانین است که توسط سلولهایی به نام ملانوسیت ساخته می شوند. ناهنجاری های رنگی می توانند به صورت لکه های قهوه ای رنگ ظاهر شده و خود را نشان دهند.

تحت تأثیر اشعه ماورا بنفش از خورشید ، ملانوسیت ها مقدار زیادی ملانین ایجاد می کنند ، که منجر به افزایش رنگدانه های پوستی می شود ، این همان چیزی است که هنگام برنزه شدن در معرض آفتاب مشاهده می کنیم.

دلایل ایجاد لکه های قهوه ای چیست؟

قبل از آنکه درمان لکه های تیره روی پوست صورت را بشناسی لازم است تا دلایل بوجود آمدن آنها را بدانید. لکه های تیره عمدتا در اثر تماس طولانی مدت و مکرر با اشعه ماورا بنفش از خورشید ایجاد می شوند و با تولید بیش از حد خورشید در ارتباط هستند.

ملانین یک رنگدانه تیره در پوست است که توسط ملانوسیت تولید می شود. این عمدتا ژنتیک است ، اما همچنین قرار گرفتن در معرض آفتاب میزان ملانین موجود در پوست را تعیین می کند و رنگ آن را تعیین می کند. این رنگدانه در اپیدرم ، لایه بالایی پوست وجود دارد.

 

انواع لکه های پوستی

لنتیژین یا “لکه های پیری” یا “لکه های خورشید”

آنها لکه های گرد رنگ قهوه ای روشن هستند. آنها می توانند از بدو تولد یا در سنین مشخصی در پوست گردن و سینه به دنبال قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب ظاهر شوند. در این مورد ما در مورد آن صحبت می کنیم.

ماسکای ملاسما ، کلواسما یا حاملگی

این لکه ها به دلیل تولید بیش از حد است، همراه با عدم تعادل هورمونی مشاهده شده در شرایط خاص مانند بارداری یا مصرف قرص های ضد بارداری بسیار دیده شده است.

اپیلید یا کک و مک

آنها ارثی هستند و در معرض آفتاب می توانند بارزتر شوند.

نئوس یا خال

این لکه ها اغلب مادرزادی هستند ، لکه هایی صاف یا کمی برجسته با اندازه و شکل متفاوت هستند که می توانند به سرطان تبدیل شوند (ملانوم بدخیم) ، به همین دلیل باید مراقب آنها بود.

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک (یا کراتوز خورشیدی) یک لکه رنگدانه نیست بلکه یک ضایعه برجسته کوچک (لکه قرمز ، پوسته کوچک) است که توسط لکه های قهوه ای (لنجهای خورشیدی) احاطه شده است. کراتوز اکتینیک که خونریزی می کند ، تغییر شکل می دهد ، خارش ایجاد می کند یا دردناک می شود ، باید بررسی شود زیرا این یک ضایعه پیش سرطانی محسوب می شود.

در مناطقی که در معرض آفتاب هستند رخ می دهد: در صورت ، پشت دست ها ، بازوها ، گوش ها ، روی پوست سر افراد طاس و روی پاها در برخی از زنان. اندازه آنها معمولاً بسیار کم و حداکثر چند میلی متر است.

 

لکه های تیره روی پوست صورت را چگونه می توان درمان کرد؟

تا به اینجا بصورت مختصر با انواع لکه های تیره و قهوه ای روی بدن آشنا شدید، و اکنون می بایست به دنبال برطرف کردن آن باشید. درمان لکه های تیره بستگی به نوع پوست، رنگ پوست، سن پوست و سن شخص و یکسری مشخصات بالینی دارد که حتما نیاز است که توسط پزشک متخصص بررسی و معاینه صورت گیرد.

بصورت کلی امروزه لیزرهای بسیاری تولید شده اند که علاوه بر کار زیبایی کار درمانی نیز انجام می دهند. درواقع این لیزرها درمان لکه های تیره روی پوست صورت نیز می باشند. برای درمان لکه های تیره از داروها نیز می توان استفاده کرد ولی لیزرها و دستگاه های پیشرفته جایگاه بالاتری دارند و البته گران تر نیز می باشند. درمان دارویی برای لکه های تیره با توجه به تشخیص پزشک مربوطه می تواند انتخاب و لحاظ شود.

درمان لیزری لکه های تیره روی پوست صورت

دستگاه هایی مانند Co2 فرکشنال، هایفو، میکرودرم ، میکرونیدلینگ حتی لیزر هایی که برای رفع موی زائد استفاده می شوند همانند دستگاه الکساندرایت کندلا که دارای طول موج اندیاگ باشد می تواند لکه های قهوه ای را با نظارت پزشک درمان کند.

دستگاه آر اف فرکشنال ونوس ویوا نیز که هم برای لیفت صورت استفاده می شود تا جوان سازی را داشته باشد می تواند در درمان لکه های تیره با نظر مثبت پزشک درمان شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *