خواص و فواید روغن شترمرغ برای مو

خواص روغن شترمرغ

یکی از موارد استفاده این روغن در درمان ریزش و دیگر مشکلات مو است. استفاده از روغن شترمرغ برای افزایش رشد مو، موفقیت‌های چشمگیری داشته است. در این مطلب درباره خواص و فواید روغن شترمرغ برای مو می‌خوانید.

به گزارش همشهری آنلاین، پیشینه استفاده از روغن شترمرغ معمولا به استفاده قبایل بومی‌ استرالیا می‌رسد و گفته می‌شود این روغن به عنوان مرهم برای زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به تازگی این روغن به دلیل خواص آن مورد توجه علوم و پزشکی مدرن قرار گرفته است. یکی از موارد استفاده این روغن در درمان ریزش و دیگر مشکلات مو است.

استفاده از روغن شترمرغ برای افزایش رشد مو، موفقیت‌های چشمگیری در طی چند هفته از شروع درمان داشته است و آزمایشگاه‌های مختلفی در سرتاسر دنیا در حال تحقیق روی این روغن معجزه‌آسا هستند .

این روغن در صورتی که به روش استاندارد تهیه شده باشد تقریباً نیمی ‌به صورت اسیدهای چرب غیراشباع و نیم دیگر به صورت اشباع است.

تحقیقات نشان می‌دهد قسمت اعظم اسیدهای چرب اشباع‌نشده روغن شترمرغ را اسید اولئیک تشکیل می‌دهد و دلیل اصلی خواص معجزه‌آسای آن و نفوذ سریع و آسان به لایه‌های عمیق پوست و مفاصل و نیز تحریک رشد مو مربوط به همین اسید اولئیک است.

 

خواص و فواید روغن شترمرغ برای مو

1)خاصیت ضدالتهابی روغن شتر مرغ

روغن شترمرغ خود به تنهایی موجب رویش مجدد مو می‌شود و یکی از علل این مسئله خاصیت ضد التهابی این روغن است. تعدادی از محققین برجسته استرالیایی روی خواص ضدالتهابی روغن شترمرغ کار کرده‌اند.

این تحقیقات می‌تواند موجب ورود نسل جدیدی از ترکیبات ضد التهابی جدید به بازار شود که در مقایسه با داروهای ضد التهابی موجود از یک سو اثرات منفی جانبی ندارد و از سوی دیگر مقرون به صرفه‌تر خواهند بود.

در مطالعاتی که قبلا انجام شده بود خواص ضدالتهابی روغن شترمرغ به اثبات رسیده بود، از جمله اثرات ضددردی و ضد التهابی و کاهش تورم و سفتی مفاصل، کاهش درد ناشی از سائیدگی‌های پوستی و کاهش دردهای ناشی از کشیدگی عضلانی ناشی از ورزش .

تحقیقات قابل در باره خواص ضدالتهابی و نفوذپذیری در پوست روغن شترمرغ وجود دارد. در این تحقیقات ثابت شده روغن شترمرغ به عنوان یک عامل ضدالتهابی، سلامتی سلول‌های اپیتلیال را به ویژه در زمینه ساخت دیواره‌های سلولی تقویت می‌کند.

این روغن بسیار نافذ است و هنگامی‌که در یک ترکیب گنجانده می‌شود، می‌تواند باعث جذب بالای داروهای موضعی در پوست شود.

این روغن در ترکیب با سایر داروهای موضعی، می‌تواند به جذب محلول کمک کند. این دو خاصیت یعنی جذب سریع و همینطور خواص ضدالتهابی موجب می‌شود روغن شترمرغ به عنوان یک درمان بالقوه برای ریزش مو استفاده شود.

2)ممانعت از رشد باکتری‌ها با روغن شتر مرغ

آزمایش‌ها نشان داده باکتری‌ها در روغن خام شترمرغ رشد نمی‌کنند. همچنین مقادیر اسیدهای چرب غیر اشباع زنجیره‌ای که حساسیت زیادی به اکسید شدن دارند، در روغن شترمرغ بسیار کم است. این ۲ خاصیت مهم در کنار هم موجب شده است ماندگاری روغن شترمرغ خالص بالا باشد.

خاصیت باکتریواستاتیک یا ممانعت از رشد باکتری‌ها در روغن شترمرغ اهمیت بسیاری در تولید محصولات آرایشی – بهداشتی و نیز دارویی دارد و برای درمان ریزش مو بسیار مهم است، زیرا یکی از علل ریزش مو در MPB (طاسی وابسته به جنس در مردان) رشد بیش از حد باکتری‌ها روی پوست است.

3)روغن شتر مرغ باعث استحکام مو می‌شود

این روغن همچنین موجب افزایش ضخامت و استحکام موها می‌شود. نتایج یک تحقیق نشان داده بیش از ۸۰ درصد فولیکول‌هایی که در حالت استراحتند و رشد نداشتند با استفاده از روغن شترمرغ دو باره فعال شده و رشد کرده‌اند. نتایج این آزمایش نشان داد آغشته کردن پوست سر در هنگام شب و شست‌وشوی سر در صبح روز بعد نتایج بسیار مطلوبی در رویش مجدد موها دارد.

4)روغن شتر مرغ ریزش مو را درمان می‌کند

روغن خالص و کاملا طبیعی شترمرغ (Emu Oil) باید به صورت موضعی روی مناطقی از پوست استفاده شود که مایل هستید رشد مو را در آن ناحیه تقویت و تحریک کنید.

این محصول بی‌بو و بدون رنگ است و باید شب تا صبح روی مو بماند. برای نتیجه بهتر چند قطره از محصول را باید روی پوست سر ماساژ داد، همچنین می‌توان آن را روی خود مو نیز استفاده کرد. مناطقی که روغن روی آن مالیده شده است باید صبح روز بعد شسته شود و این روند باید روزانه تکرار شود.

نتایج استفاده از روغن شترمرغ برای درمان ریزش مو در افراد متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله بیماری زمینه‌ای و تفاوت‌های فردی بستگی دارد.

بسیاری از استفاده‌کنندگان، رشد موی کوتاه و کرکی را در ناحیه‌ای که در آن استفاده شده و همچنین موهای سالم‌تر و ضخیم را به طور کلی گزارش می‌دهند.

عوارض جانبی روغن شترمرغ

روغن شترمرغ محصولی کاملا طبیعی است که به نظر نمی‌رسد در صورت استفاده موضعی عوارض جانبی داشته باشد. همچنین مشخص شده هیچ گونه پتانسیل تحریک پوست یا پوست سر را ندارد و روی پوست به اندازه آب لطیف است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *