بهترین روش‌ برای مراقبت از مو چیست؟

روشهای تقویت مو

مراقبت از مو

شما واقعاً از پس کنترل تمام عوامل محیطی‌ای که به موهای‌تان شما آسیب می‌رساند، برنمی‌آیید. اما آنچه می‌توانید کنترل کنید نوع شامپوهایی است که استفاده می کنید.

هر چقدر میزان مواد شیمایی موجود در شامپو کمتر باشد، موهای سالم‌تر و شاداب‌تری خواهید داشت. بنابراین دنبال شامپوهای ملایم و متناسب نوع موهای‌تان باشید. سولفات و پارابن موجود در شامپو، به ترتیب به عنوان کف‌کننده و ماده نگهدارنده در تهیه شامپو به‌کار می‌روند. اما با گذشت زمان باعث تحریک پوستی شده و خطر اختلالات هورمونی را افزایش می‌دهند.

برای اینکه موهای سالم و پرپشت داشته باشید، باید بدن خود را هیدراته نگهدارید. هر چقدر محصولات مراقبتی و آبرسان‌های مو به کار بیایند، به همان اندازه نوشیدن روزانه حداقل ۳ لیتر آب هم اهمیت دارد. به علاوه، فراموش نکنید «شما همان چیزی هستید که می‌خورید». موها از پروتئین و آمینه‌اسید ساخته شده‌اند و برای رشد و حفظ خود به تغذیه مناسب نیاز دارند.

تخم‌ مرغ، توت، آجیل، ماهی، سبزیجات برگ سبز و سیب‌زمینی شیرین از جمله مواد مغذی برای مراقبت از مو هستند.

ماسک مو و مکمل‌های مراقبت از مو و قرص‌های ضد ریزش از دیگر روش‌های تقویتی می‌باشند که اگر موهای ضعیف و شکننده‌ای دارید، می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. حتی اگر موهایتان آسیب‌ندیده هم با گنجاندن مولتی ویتامین و ماسک مو در روتین مراقبتی به موهایتان یک حال اساسی بدهید.

 

تأثیر ماسک مو در تقویت مو

گرما، حالت‌دهی به موها و استرس، سلامتی موها را تهدید می‌کنند. ماسک‌ مو روند آسیب دیدن را کند کرده و موها را احیا می‌کنند. ماسک‌های مو محصولاتی هستند که با روغن‌های طبیعی و غیرطبیعی و مواد مغذی تهیه می‌شوند.

در مقایسه با نرم‌کننده‌ها و شامپوها، زمان بیشتری روی مو می‌مانند و در یک بار استفاده، تأثیر چشمگیری باقی می‌گذارند. بهترین ماسک برای موهای خشک معمولاً با کره و روغن هایی مانند شی، روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن آووکادو فرموله می شوند که موهای شما را پر و براق می‌کنند.

 

تأثیر مکمل‌های مراقبت از مو

رشد موهای شما با میزان کلاژن، ویتامین‌ها، روی، آهن و سایر مواد معدنی موجود در بدنتان ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر این مواد به اندازه کافی مصرف نشوند، استحکام، رشد و سلامتی موها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

همانطور که متخصصان پوست و مو بارها اشاره کرده‌اند، بدنی که به اندازه کافی پروتئین، مواد معدنی، اسید‌های چرب ضروری و ویتامین دریافت نکند، دچار تضعیف و ریزش مو می‌شود.

مکمل‌ها و قرص‌های مراقبت از مو، همه این مواد را یک جا برای شما فراهم می‌کنند. به همین دلیل در کنار تغذیه خوب، می‌توانید آن‌ها را به روتین مراقبت از موی خود بیفزایید.

آیا خوردن قرص و ویتامین عوارض دارد؟

ویتامین‌ها و قرص‌های ضد ریزش مو، عوارض موقتی دارند که معمولاً با گذشت زمان و سازگاری بیشتر بدن با داروها از بین می‌روند. یبوست، اسهال و ناراحتی معده از جمله عوارض شایع می‌باشد.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. اگر هم پزشکتان این دارو را تجویز کرده، مطمئناً تمام این موارد را در نظر داشته و به این نتیجه رسیده که سود آن بیشتر از عوارض جانبی است.

بسیاری از افرادی که از مکمل‌ها و قرص‌های تقویت‌کننده مو استفاده می‌کنند، عوارض جدی را گزارش نکرده‌اند. واکنش‌های آلرژیک نسبت به این داروها بسیار نادر است.

با این حال، در صورت مشاهده علائمی همچون بثورات پوستی، خارش، تورم (به ویژه صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی باید به پزشک مراجعه کنید.

 

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست؟

بیوتین

بیوتین ویتامین B محلول در آب است که به عنوان ویتامین H یا کوآنزیم R نیز شناخته می‌شود. بیوتین ویتامینی است که به طور معمول در ماهی وجود دارد و برای تجزیه برخی چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به کار می‌رود. از بیوتین اغلب به عنوان تقویت‌کننده ناخن‌ها، بهبوددهنده آسیب‌های پوستی و قرصی برای جلوگیری از ریزش موی زنان باردار، یاد می‌شود.

اگر به اندازه کافی بیوتین در رژیم غذایی خود نداشته باشید، موهای شما شکننده شده و دچار ریزش مو می‌شوید. با مصرف مکمل‌های بیوتین یا خوردن مقدار زیادی غذای غنی از بیوتین مانند غلات کامل، تخم مرغ، کبد و مخمر اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کنید.

ریجن دایت

ریجن دایت بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو می‌باشد. اگر از این دارو به مدت ۶ ماه به طور منظم استفاده کنید، سلامتی و رشد فولیکول‌های موی شما تقویت می‌شود. ریجن دایت برای افرادی که به ماهی یا صدف حساسیت دارند، مناسب نیست و زنان باردار و شیرده هم باید از مصرف آن اجتناب کنند.

زینک پلاس

یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین قرص‌ها برای ضخیم شدن مو، زینک پلاس است. ویتامین B و روی موجود در این مکمل علاوه‌بر رویش و افزایش ضخامت مو، در سلامتی و زیبایی پوست و ناخن نیز مؤثر است.

هیرویت

هیرویت به‌خاطر وجود ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو می‌باشد. اگر دوست دارید موهایی پرپشت، ضخیم و شاداب داشته باشید، هیرویت با تقویت فولیکول‌های مو، این رویای شما را به واقعیت تبدیل می‌کند. برای مصرف صحیح هیرویت، کافی است هر روز یک عدد کپسول را همراه با صبحانه خود میل کنید.

فولیکوژن

آمینواسیدهای ضروری موجود در فولیکوژن، این دارو را به بهترین قرص برای رشد سریع موی سر تبدیل کرده‌اند. فولیکوژن علاوه بر آمینواسید، حاوی املاح معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای درمان ریزش مو، نازکی و حجم کم نیز می‌باشد. علاوه‌بر این منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و مصرف روزانه یک عدد از این قرص شما را به هدفتان، یعنی خلاص شدن از ریزش و عدم رشد مو می‌رساند.

 

آیا قرص‌های ویتامین برای ریزش مو واقعاً نتیجه‌بخش هستند؟

تا زمانی که کمبود جدی ویتامین، ماده معدنی یا ماده مغذی خاصی توسط پزشک تشخیص داده نشود، بعید به نظر می‌رسد که مکمل های رشد مو تأثیر قابل توجهی در تقویت یا رشد مجدد موهای شما داشته باشند. از طرف دیگر، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل اهمیت بسزایی دارد.

پس اول از همه مطمئن شوید که در وعده‌های روزانه‌تان مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را دریافت می‌کنید یا نه. در نهایت اگر آسیب، کاهش حجم و ریزش موهایتان ادامه داشت، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *