انواع روش های برداشتن خال و مقایسه روش های خال برداری


علت های گوناگونی برای ظاهر شدن خال بر روی پوست وجود دارد. با توجه به متنوع بودن انواع خال ها روش های متفاوتی نیز برای برداشت آن ها وجود دارد که در این مطلب می خواهیم انواع روش های برداشتن خال و چگونگی آن را به شما معرفی کنیم.

روش های مختلف برداشتن خال

خال ها در نواحی مختلفی از بدن ایجاد می شوند که ممکن است زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند و با ظاهری ناخوشایند باعث عدم اعتماد به نفس شوند. روش های برداشتن خال بستگی به نوع سطحی یا گوشتی بودن آن دارد. برای خال هایی که کمی مشکوک هستند بایوپسی انجام می شود.

برداشتن خال با لیزر

یکی از روش های برداشتن خال توسط لیزر انجام می شود. خال برداری با لیزر به دلیل غیرتهاجمی بودن طرفدار بیشتری دارد.

مزایای برداشتن خال با لیزر

این روش کمترین حالت تهاجم را دارد زیرا هیچ گونه برشی بر روی پوست ایجاد نمی شود. در نتیجه خطر ابتلا زخم به عفونت به حداقل می رسد. برای تمامی نواحی بدن قابل استفاده است و دسترسی آسان به ناحیه را فراهم می کند. در طول یک جلسه می توان چندین خال را برداشت.

عوارض خال برداری با لیزر

از عوارض احتمالی برداشتن خال با لیزر این است که در بعضی موارد خاص برگشت و رشد مجدد خال دیده شده است. معمولا برداشتن خال با لیزر در دو یا سه جلسه متوالی انجام می گیرد. به طور کلی خال برداری با هر روشی، دردناک نمی باشد چون از بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده می شود.

روش لیزر برای کدام نوع از خال ها مناسب است؟

روش لیزری بیشتر برای خال های ریز مناسب است. بهتر است خال هایی که در صورت قرار دارند توسط لیزر برداشته شوند تا احتمال ایجاد زخم و اسکار کمتر باشد.

مدت زمان برداشتن خال:

مدت زمان لازم برای رفع خال با لیزر حدودا 30 تا 40 دقیقه می باشد.

خال برداری با RF

خال های تخت و سطحی که رنگ تیره ای دارند نباید با لیزر به سراغ آن ها رفت. اکثرا اینطور خال های مسطح تیره رنگ با دستگاه RF برداشته می شوند.

برداشتن خال به روش جراحی

بعضی خال ها نیاز به برش و بخیه دارند. زیرا سلول های آن ناحیه با گذر زمان رشد می کنند و دوباره خال دیگری را تشکیل می دهند. به همین علت خال با بخشی از پوست بریده شده و در نهایت بخیه زده می شود. جای بخیه بسیار کوچک بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد. این کار پس از بی حسی ناحیه بوسیله چاقوی جراحی انجام می شود.

خال برداری با روش فریز کردن

خال هایی که احتمال سرطانی شدن را ندارند و ریشه ی عمیقی هم در پوست نداشته باشند؛ می توان با روش فریز کردن برداشت. روش فریز کردن با نیتروژن مایع انجام می شود. گاهی برداشت خال به این روش یک اسکار کوچک بر جای خواهد گذاشت.

مراقبت های بعد از برداشتن خال

  • بعد از برداشتن خال حتما در ناحیه مورد نظر به مقدار کافی از کرم ضدآفتاب با SPF 30 و یا بالاتر استفاده نمایید.
  • در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • هر 6 ماه برای چکاپ به پزشک خود مراجعه کنید تا از احتمال برگشت خال و رشد مجدد آن ها جلوگیری شود.
  • به طور مرتب از پمادهای تجویز شده استفاده نمایید تا تغییر رنگ پوست بهبود یابد.
  • بلافاصله پس از خال برداری می توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید.
  • ترمیم پوست صورت تقریبا دو هفته زمان می برد بهتر است در این مدت از لوازم آرایشی در ناحیه مورد نظر استفاده نشود.
  • اگر بعد از برداشتن خال با لیزر پوست تغییر رنگ بدهد طی دو هفته بهبود می یابد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *