انواع خال و زگیل و روش های برداشتن آنها

انواع خال و زگیل

خال و زگیل در انواع مختلفی هستند و هر یک علائم مخصوص به خود دارند:

خال بکر (Becker Nevus)

خال بکر از انواع خال و زگیل رایج است که معمولاً به صورت لکه های بزرگ و نامنظم مشخص می شود و رنگ آن قهوه ای روشن است. این خال ها در صورت و دست و پا بیشتر دیده می شوند و اندازه کف دست فرد یا کمی بزرگتر هستند.

این خال ها در زمان بلوغ بزرگتر و ضخیم تر می شوند. هنوز علت اصلی بروز این سبک از خال مشخص نشده است اما شاید علت آن نقص ژن باشد. بسیاری از کودکان از بدو تولد این خال را با خود دارند اما در دوره کودکی و نوجوانی این خال بیشتر پدیدار می شود.

خال بکر

در محل این خال امکان رشد مورد و یا آکنه نیز وجود دارد و رنگ تیره ای به خود می گیرد. این خال به واسطه رشد بیش از اندازه اپیدرم در لایه فوقانی پوست تشکیل می شوند و بر اساس سلول های رنگدانه ای بیشتر و بیشتر می شوند.

این خال ها مشکل یا عارضه خاصی در بدن ایجاد نمی کنند اما ظاهر ناخوشایندی دارند. برداشتن خال و زگیل در وهله اول به دلیل زیبایی صورت می گیرد و دستگاه پلاسما پن یکی از بهترین روش های درمان انواع خال و زگیل محسوب می شود.

 

خال اسپیلوس (spilus Nevus)

خال اسپیلوس (Spilus) بیشتر در ناحیه سینه و کمر دیده می شود و به صورت لکه های بزرگ رنگدانه دار پوستی روی بدن مشخص می شود.

این خال ها اغلب بدون علامت هستند و عارضه خاصی ندارند اما از نظر زیبایی برای فرد مشکل ایجاد می کند. اندازه این خال بین 1 الی 15 سانتیمتر اجرا می شود به طوری که لکه های پوستی به کندی رشد می کنند و به صورت تکی یا چندتایی هستند.

خال اسپیلوس

این ضایعه بیشتر در بالا تنه دیده می شود. برای تشخیص این خال گاه عکسهای سریالی کفایت می کند و گاه نیاز به نمونه برداری پوست است. این خال به خودی خود در لیست انواع خال و زگیل غیر تهاجمی است و عارضه ای ندارد

اما گاه وضعیت نازیبایی ایجاد می کند که شخص دچار استرس می شود و در این زمینه ملانوم بدخیم در بدن وی رخ می دهد و نیاز به نظارت و چکاپ های مرتب دارد. گاه با خارش بیش از اندازه این خال، خونریزی و زخم ایجاد می شود و عفونت قارچی و باکتری نیز صورت می گیرد که نیاز به درمان است.

 

خال آبی (Blue nevus)

در بین انواع خال و زگیل، خال آبی در بین بانوان رایج است. این خال به میزان چند میلیمتر است و شکل ظاهری آن به صورت گرد طراحی شده است. این خال به رنگ های زرد و خاکستری نیز وجود دارد اما بیشتر به خال آبی مشهور است. دو سبک مشهور از خال آبی وجود دارد که نوع اول خال آبی شایع و نوع دوم خال آبی سلولار است.

در موقعیت اول خال دارای سطح پوست صاف است و سایز آن در حدود یک سانت ارزیابی شده است. نوع دوم که مشهور به خال آبی سلولار است سایز بزرگتر از یک سایت دارد و برجسته است و به مرور زمان افزایش سایز دارد.

بیمار می تواند به واسطه دستگاه پلاسما پن اقدام به برداشت این خال نماید اما می بایست پروسه تشخیص وضعیت بدخیم این خال مشخص شود. سلولهای انواع خال و زگیل معمولاً در عمق پوست هستند و در صورت درمان باید تا عمق پوست و لایه چربی زیر پوست را در بر بگیرند.

 

خال اسپیتز (Spitz nevus)

خال اسپیتز (Spitz) به رنگ های قهوه ای، سیاه، قرمز و آبی و صورتی دیده می شوند و در مدل های صاف و چروکیده و برجسته هستند. گاه امکان رویش مو نیز در آنها وجود دارد. قطر این خال ها معمولاً حدوداً 6 میلی متر است.

این مدل از انواع خال و زگیل روی پوست سر، زیر بغل و ناخن و بین انگشتان دیده می شود و معمولاً به تعداد ۱۰ الی ۴۵ خال روی پوست را شامل می شوند و ۴۰ سالگی شایع ترین زمان رویت این خال است.

در صورتی که خال اسپیتز (Spitz) گسترده تر شود به صورت ملانوم روی پوست مشخص می شود و معمولاً شکل نامتقارنی دارد به طوری که یک نیمه شبیه به نیمه دیگر نیست.
برخی از قسمت های خال دارای حاشیه های نامنظم است و گاه نیز به صورت بریده بریده یا پوسته پوسته دیده می شود.

در صورتی که خال رشد بیشتری داشته باشد امکان بروز ملانوم بیشتر است. این خال گاه به صورت سرطانی ظاهر می شود به طوری که بدخیم بوده و سلامت شخص را زیر سوال میرود و روش های مختلفی برای درمان انواع خال و زگیل وجود دارد.

 

خال دیسپلاستیک (Dysplastic Nevus‎)

خال دیسپلاستیک معمولاً سایز بزرگتری به نسبت خال های معمولی دارد به طوری که حاشیه های مشخصی ندارد و رنگ آن نیز یکدست نیست. از سوی دیگر این خال ها به رنگ صورتی تا قهوه ای تیره طراحی شده است و روی سطح پوست برجسته تر است. ممکن است که این خال به نوعی سرطان بدخیم منجر شود پس باید به فکر درمان بود.

این خال ها دارای قسمت های همسطح و برجسته هستند و لبه های آن به صورت نامنظم طراحی شده اند. رنگ ضایعه معمولاً خرمایی تا قهوه ای تیره است و گاه نیز به صورت صورتی روشن متغیر است. این خال ها به تعداد ۱۵ الی ۲۰ مورد روی پوست بدن افراد دیده می شود.

خال دیسپلاستیک

این عارضه ممکن است ارثی باشد و یا بدون سابقه خانوادگی روی بدن افراد دیده شود. الگوهای توزیع این خال معمولاً روی باسن و پستان است. این خال ها مشهور به خال های سریالی هستند و به طور کلی سبب می شود که کل موقعیت پوست را در بر بگیرد.

در پروسه درمان گاه نیاز است که ضایعه تخلیه شود و گاه نیاز به برداشتن ضایعه مشکوک است. دستگاه پلاسما پن کمک می کند تا درمان انواع خال و زگیل در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

 

زگیل معمولی

زگیل های معمولی ظاهر گردی دارند و به صورت نرم دیده می شوند و شبیه به بالن های ریز و باد کرده هستند. این زگیل ها به بدن آسیبی وارد نمی کنند. سایز زگیل های معمولی معمولاً کوچک هستند اما گاه بزرگ می شوند و به اندازه یک حبه انگور اجرا می شوند.

 زگیل معمولی

زگیل های معمولی بسیار سریع شکل می گیرند و شاید به رنگ های قرمز روشن و قهوه ای تیره نیز تغییر رنگ دهند. این زگیل ها عادی هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. زگیل های معمولی روی گردن و زیر بغل رویت می شوند. زگیل های معمولی در اثر اصطکاک ایجاد می شوند.

 

زگیل مسطح

زگیل مسطح معمولاً برجستگی نرم دارند و به صورت گوشتی و یا قهوه ای مایل به زرد هستند. این زگیل ها در صورت و پشت دست یا پا ظاهر می شود.

زگیل مسطح

این مدل از زگیل ها در کودکان و نوجوانان دیده می شود و به شکل خوش خیم است. سایز این مدل از زگیل ها به نسبت سایر زگیل های معمولی کوچکتر است و شاید دیگر متوجه آن شوید. در بین انواع خال و زگیل، زگیل مسطح ظاهر نا مشخص تری دارند.

 

زگیل پا (زگیل موزاییکی)

زگیل پا در بین انواع خال و زگیل به نوع موزاییکی شهرت دارند. این زگیل حالت زخم گوشتی زبر در کف پا و زیر انگشتان دارند و سبب سفت شدن پوست شود و به شکل نقاط ریز سیاه مشخص می شوند.

زگیل پا (زگیل موزاییکی)

این زگیل ها در رنگ های خونی بسته شده و بسیار کوچک هستند. درمان زگیل پا بی خطر است در صورتی که درمان ادامه دار شود دیگر برای همیشه رفع می شود.

 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برآمده بوده و یا به صورت ضایعه تحت است که کمی از سطح پوست بالاتر آمده است. این زگیل ها حسی سخت و برآمده ایجاد می کنند و شبیه به گل کلم هستند. زگیل های تناسلی نشانه ای از عفونت هستند و برای روش درمان پیش گرفته شود.

زگیل های تناسلی مربوط به آلت تناسلی و لگن و واژن و مقعد هستند و رنگ قرمزی برای آن در نظر گرفته شده است. این زگیل ها به رنگ صورتی یا قهوه ای بوده و مشهور به زگیل مقعدی هستند. احتمال تغییر رنگ زگیل های تناسلی با گذر زمان وجود دارد و گاه نیز ناپدید می شوند و مجدد رشد می کنند. در لیست انواع خال و زگیل، این مدل از زگیل ها به طور کلی کمتر دیده می شود.

 

درمان انواع خال و زگیل با دستگاه پلاسما پن

برای اینکه از شر انواع خال و زگیل خلاص شوید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید می توانید از دستگاه پلاسما پن برای درمان آنها استفاده کنید.

پلاسما پن دارای سوزن مخصوصی است و خبری از برش روی پوست نیست. سوزن این دستگاه ۲ الی ۳ میلی متر با پوست فاصله دارد و در صورتی که سوزن با پوست تماس پیدا کند، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می شود. عمق اثر پلاسما پن تا درمیس است و سبب آسیب به پوست نمی شود.

درمان انواع خال و زگیل با دستگاه پلاسما پن

پلاسما پن بر اساس یونیزه شدن گازها در هوا کار می کند و وقتی در فاصله مناسب از پوست اجرا شده سبب ترکیب اکسیژن و نیتروژن می شود و در نهایت انرژی الکتریکی باعث فوران پلاسما می شود و حرارت روی پوست تخلیه می شود. این تکنیک برای برداشتن خال و زگیل استفاده می شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *