آشنایی با انواع لوسیون دست و صورت

انواع لوسیون دست و صورت

داشتن پوستی شفاف و یکدست آرزوی خیلی از ما است. شاید بتوان گفت اولین عضوی از بدن که با بالا رفتن سن زودتر رو به پیری می‌رود پوست است؛ بنابراین باید همواره برای داشتن یک پوست سالم، شاداب و جوان تلاش کنید.

همیشه سعی کنید با پوست خود مخصوصا پوست صورت و دست‌ها با ملایمت رفتار کنید و با استفاده از محصولات مراقبتی در حفظ سلامت آن بکوشید.

انواع صابون‌ها، ضد آفتاب‌ها، و مرطوب‌کننده‌ها محصولاتی هستند که به شما برای داشتن یک پوست مناسب کمک می‌کنند.

یکی دیگر از محصولاتی که می‌تواند در این راستا به کمک شما بیاید لوسیون است. لوسیون‌ها برای کل بدن در بازار موجود هستند و برای تمامی افراد با هر نوع و رنگ پوستی قابل‌استفاده خواهند بود.

برای آشنایی با کاربردهای این محصول مراقبتی و مزایای آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

لوسیون چیست؟

لوسیون یک محصول آرایشی، بهداشتی است که اغلب به‌صورت مایع تولید و به بازار عرضه می‌شود. این محصول معمولا جهت پاک‌سازی و رفع خشکی پوست به کار می‌رود و تاثیر زیادی در باز کردن راه‌های تنفسی پوست و حفظ سلامت آن دارد.

افرادی که زیاد آرایش می‌کنند، ورزشکاران، کودکان و نوزادان، افراد مسن و… به دلیل داشتن پوستی با رطوبت کم می‌توانند از لوسیون استفاده کنند. در واقع لوسیون برای این افراد نقش یک پزشک همراه را دارد و با حفظ رطوبت پوست باعث شادابی و طراوت آن خواهد شد.

 

انواع لوسیون‌ها

به دلیل اینکه لوسیون‌ها توسط افراد مختلف و برای قسمت‌های متفاوت بدن استفاده می‌شوند، در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. معمولا ترکیبات انواع لوسیون یکی است و تنها حالت ماده یا نحوه استفاده آن‌ها با هم تفاوت دارد. در ادامه این بخش انواع لوسیون و کاربردهای هرکدام را بیان می‌کنیم تا شما خریدی مطمئن و درست داشته باشید.

لوسیون مایع

لوسیون مایع یکی از انواع لوسیون است که اغلب بدون رنگ و شبیه به آب تولید می‌شود. این لوسیون‌ها دارای ترکیبات تقویت‌کننده پوست هستند و می‌توانند منافذ آن را به صورت عمقی پاک کنند تا راه‌های تنفسی پوست به طور کامل باز شود.

شما می‌توانید به وسیله یک قطعه پنبه لوسیون مایع را به صورت یا بدن خود بزنید. ماندن لوسیون مایع بر روی پوست برای مدت ‌زمان طولانی اشکالی ندارد؛ زیرا این لوسیون حاوی مواد تقویتی و سازگار با پوست است و مشکلی را برای آن ایجاد نمی‌کند. با توجه به این موضوع می‌توانید شب‌ها قبل از خواب لوسیون را بر روی پوست خود بزنید تا به مرور جذب پوست شود.

لوسیون اسپری

لوسیون اسپری نیز دارای ترکیباتی شبیه به لوسیون مایع است و در انواع مختلف برای پوست‌هایی با ویژگی‌های متفاوت ساخته شده است.

برای استفاده از این محصول ابتدا باید پوست خود را از آرایش یا هرگونه آلودگی پاک کنید. سپس چشمان خود را ببندید و قوطی محتوی اسپری را رو به روی صورت خود گرفته و اسپری کنید. اسپری را به تمام صورت بپاشید و مدتی زمان بدهید تا لوسیون روی پوست شما خشک شود.

با این کار اثرات لوسیون بر روی پوست شما بهتر خواهد بود. ولی اگر نمی‌توانید برای خشک شدن طبیعی لوسیون صبر کنید، بعد از چند دقیقه با یک دستمال یا حوله نرم صورت خود را پاک کنید.

لوسیون ژله‌ای

این لوسیون نسبت به دو نوع دیگر غلیظ‌تر است و باید به‌وسیله دست بر روی پوست قرار بگیرد. به همین دلیل قبل از استفاده از آن دستان خود را خوب بشویید و مطمئن باشید که هیچ آلودگی بر روی آن‌ها وجود ندارد.

نکته دیگر اینکه باید مالش لوسیون را آرام و با ملایمت انجام دهید تا در اثر فشار بیش از حد یا ماساژ نادرست پوستتان چروک نشود.

بهترین شیوه برای ماساژ پوست با لوسیون ژله‌ای حرکت دایره‌ای است. این لوسیون هم قابل‌جذب است و بعد از مالیدن بر روی پوست احتیاجی به شستشو ندارد.

 

مزایای استفاده از لوسیون

  • لوسیون‌ها دارای چربی کمی هستند و استفاده از آن برای افرادی که پوست‌های چرب دارند بلامانع است.
  • در فصول گرم سال لوسیون برای افرادی که با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده عرق می‌کنند بهترین گزینه است.
  • لوسیون رطوبت پوست را نگه می‌دارد و اجازه خشک شدن به پوست را نمی‌دهد.
  • افرادی که پوست خشکی دارند می‌توانند در قسمت‌های مودار بدن از لوسیون استفاده کنند تا بعد از اصلاح خشک‌تر نشوند.
  • افراد با پوست معمولی می‌توانند لوسیون را جایگزین کرم مرطوب‌کننده کنند؛ زیرا لوسیون رطوبت پوست را حفظ می‌کند و از خشک شدن، زبری و پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند.

 

مصارف لوسیون

همان‌طور که گفتیم لوسیون را می‌توان برای قسمت‌های مختلف بدن و انواع پوست‌ها به کار برد. اما بعضی از قسمت‌های بدن هست که استفاده از لوسیون برای حفظ سلامت پوست آن‌ها الزامی است.

در این بخش در خصوص فواید لوسیون برای این قسمت‌ها توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

لوسیون دست

دست‌ها همواره با انواع مواد بیرونی در تماس هستند و در معرض آلودگی‌های مختلفی قرار دارند؛ انواع شوینده‌ها و مواد شیمیایی می‌توانند آسیب‌های جدی به پوست دست وارد کنند.

مطالعات نشان داده است که در بیشتر افراد چه خانم و چه آقا، اولین عضوی که با بالا رفتن سن دچار پیری زودرس می‌شود پوست دست است؛ زیرا تماس مستقیم با انواع مواد و شستشوی مکرر آن باعث خشک شدن و کمبود رطوبت پوست می‌شود. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که اغلب پوست دست‌ها دچار ترک و خشک‌شدگی و گاهی زخم‌های دردناک می‌شود.

بهترین گزینه برای جلوگیری از این موارد و حفاظت از سلامت پوست دست‌ها استفاده از لوسیون دست است.

لوسیون‌های دست دارای غلظت بیشتری نسبت به لوسیون‌های صورت هستند؛ بنابراین هرگز آن را روی پوست صورت خود نزنید.

این لوسیون جذب پوست صورت نمی‌شود و می‌تواند در منافذ پوست جمع شده و با بسته شدن منافذ پوستی جوش و آکنه را به دنبال داشته باشد.

لوسیون صورت

لوسیون صورت یک محصول سبک و سازگار با پوست حساس صورت است که به‌راحتی جذب آن می‌شود. این لوسیون رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی و زبری آن جلوگیری می‌کند.

به دلیل حساس و لطیف بودن پوست صورت این نوع لوسیون‌ها معمولا غلظت کمتری دارند و البته برای استفاده در دیگر قسمت‌های بدن نیز مناسب نیستند.

آقایانی که صورت خود را تیغ می‌کشند حتما از لوسیون صورت استفاده کنند؛ چرا که اصلاح صورت به‌خودی‌خود پوست را خشن و زبر می‌کند و استفاده از لوسیون بعد از اصلاح باعث رفع این مشکل می‌شود.

لوسیون بدن

این نوع لوسیون در انواع مختلف و سازگار با هر نوع پوستی تولید می‌شود و پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از استحمام برای حفاظت از پوست بدن از این محصول استفاده کنید.

انواع لوسیون مخصوص پوست‌های خشک برای افرادی که پوست بدنشان همواره خارش دارد و احساس می‌کنند پوست خشک و خشنی دارند بسیار مناسب است.

همچنین لوسیون‌های مخصوص پوست چرب نیز به کنترل سطح چربی پوست و جلوگیری از ترشح بیش از حد سبوم کمک می‌کند.

معمولا افرادی که دارای پوست معمولی و بدون خارش هستند نیازی نیست که از لوسیون بدن استفاده کنند؛ اما اگر دوست دارند سلامتی پوست خود را تضمین کنند استفاده از لوسیون‌های سبک توصیه می‌شود. بسیاری فکر می‌کنند که لوسیون تنها محصولی برای خانم‌ها است؛ اما باید بدانید که پزشکان متخصص پوست و مو استفاده از لوسیون بدن را به آقایان هم توصیه می‌کنند.

روغن‌های موجود در لوسیون بدن پوست را نرم و لطیف می‌کند و مانع از کمبود رطوبت در پوست می‌شود. این دسته از لوسیون‌ها معمولا از لوسیون صورت و دست غلیظ‌تر هستند و هرگز نباید از آن‌ها در صورت استفاده شود.

کسانی که برای رفع خشکی پوست از وازلین استفاده می‌کنند بهتر است که لوسیون را جایگزین کنند؛ زیرا لوسیون یک ماده طبیعی است و مثل وازلین از مشتقات نفتی محسوب نمی‌شود. همچنین دارای روغن‌های مفید مثل جوجوبا است که برای نرم کردن پوست بسیار مفید هستند.

تفاوت لوسیون با مرطوب‌کننده‌ها

اکثر ما بر این باور هستیم که کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون‌ها هر دو از یک خانواده هستند؛ ولی واقعیت این است که این دو محصول کاملا با هم تفاوت دارند.

درست است که هردوی این محصولات برای مراقبت از پوست تولید شده‌اند؛ اما ساختار متفاوت باعث شده است که کاربرد آن‌ها نیز با هم فرق داشته باشد.

برخی از تفاوت‌های این دو محصول را در لیست زیر آورده‌ایم.

  • لوسیون یک نوع کرم است که در مقایسه با کرم مرطوب‌کننده تاثیر بیشتری بر روی درمان خشکی پوست و شادابی آن دارد.
  • بافت لوسیون نرم یا ژله‌ای است و نسبت به کرم مرطوب‌کننده دارای اسانس و عطر کمتری است.
  • استفاده از لوسیون برای اکثر افراد بلامانع است؛ حتی افرادی که پوست‌های خیلی حساس یا جوش‌دار دارند هم می‌توانند از لوسیون استفاده کنند. این در حالی است که استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده به افرادی که پوست بسیار چرب یا حساسی دارند توصیه نمی‌شود.
  • لوسیون به دلیل نداشتن چربی می‌تواند به افراد دارای پوست خشک کمک شایانی بکند؛ ولی معمولا ویتامین‌ها و روغن‌های موجود در کرم‌های مرطوب‌کننده برای استفاده روزمره این افراد مناسب‌تر است.
  • رفع خشکی پوست، رطوبت رساندن به پوست‌های خشک و حساس، برطرف کردن پینه‌های دست و پا از وظایف یک لوسیون خوب است.
  • مرطوب‌کننده تنها می‌تواند به صورت لحظه‌ای احساس نرمی و لطافت را به پوست شما هدیه دهد و اثر طولانی‌مدتی ندارد.
  • لوسیون‌ها یکی از محصولات شفاف کردن پوست صورت هم هستند؛ اما کرم‌های مرطوب‌کننده این ویژگی را ندارند.

 

ترکیبات لوسیون و اثرات آن بر روی پوست

بسته به اینکه لوسیون برای کدام قسمت از بدن و برای چه نوع پوستی ساخته شده است، ترکیبات متفاوتی دارد؛ اما بعضی ویتامین‌ها و ترکیبات هستند که وجود آن‌ها برای هر نوع پوستی ضروری است و پای ثابت همه لوسیون‌ها به شمار می‌روند.

در این بخش درباره این ترکیبات توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

ویتامین C :

یکی از مشکلاتی که امروزه پوست بدن و مخصوصا صورت را تهدید می‌کند اشعه فرابنفش خورشید است؛ این اشعه باعث خشکی و پیری زودرس پوست می‌شود. این ویتامین می‌تواند مانند یک حفاظ از پوست شما در مقابل این اشعه مراقبت کند.

ویتامین E :

این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند از پوست صورت و بدن در مقابل انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها دفاع کند.

بدن ما به‌خودی‌خود قادر به ساختن این ویتامین نیست و باید آن را از غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم به دست بیاورد.

استفاده از لوسیون‌های حاوی ویتامین E باعث می‌شود که مقدار کافی از آن به طور مستقیم به پوست برسد و از خشکی یا افزایش حساسیت آن جلوگیری کند.

روغن مورینگا :

این روغن یک آب‌رسان قوی برای پوست است و می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده پوست را ترمیم کند. همچنین یک لایه‌بردار خوب و یک ضد آفتاب مفید هم برای پوست محسوب می‌شود.

معمولا توصیه می‌شود که افرادی که دارای پوست‌های آسیب‌دیده هستند و جای جوش، زخم یا آکنه روی پوست آن‌ها مشاهده می‌شود به سراغ استفاده از این روغن‌ها بروند.

اولئونیک اسید :

این اسید برای مرطوب ساختن پوست و رفع خارش و اگزما بسیار مفید است. این اسید خاصیت ضدالتهابی دارد و یک رطوبت رسان خوب برای پوست است. با توجه به این موضوع معمولا در لوسیون‌های سازگار با پوست‌های خشک پیدا می‌شود.

نحوه استفاده از لوسیون بدن و فواید آن

 زمان برای استفاده از لوسیون بدن زمانی است که از حمام آمده‌اید؛ زیرا در این زمان پوست شما فاقد آلودگی است، نم دار و دارای رطوبت سطحی است و به دلیل آب گرم حمام پوست بدن شما هم گرم است.

وجود این شرایط می‌تواند جذب لوسیون را بر روی بدن آسان‌تر کند. باز بودن منافذ پوستی قدرت جذب لوسیون را چند برابر می‌کند؛ بعد از حمام منافذ در بازترین حالت ممکن قرار دارند و تا حدی پاکسازی هم شده‌اند.

با استفاده از لوسیون در این زمان می‌توانید پاکسازی پوست را عمیق‌تر کنید و ضمن حفظ نرمی و لطافت پوست آسیب‌های آن را از بین ببرید.

برای استفاده از لوسیون بدن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و دست‌های خود را به هم بمالید. این کار برای گرم شدن لوسیون در دست شما است.
  • با هر دو دست لوسیون را بر روی نقطه مورد نظر و با حالت دایره‌ای ماساژ دهید تا به طور کامل جذب پوست شود. اگر مایل به استفاده از لوسیون کل بدن هستید برای هر نقطه باید این کار را انجام دهید.
  • برای قسمت‌های ضخیم‌تر پوست باید مقدار لوسیون مصرفی را بیشتر کنید.
  • برای افراد ورزشکار بهترین زمان برای استفاده از لوسیون قبل از شروع ورزش است؛ زیرا پوست بدن بعد از قرار گرفتن در مجاورت هوا رطوبت خود را از دست می‌دهد و رو به خشکی می‌رود. اگر محیط ورزشی در یک فضای باز باشد که این امکان بیشتر می‌شود. استفاده از لوسیون قبل از ورزش با کمک به حفظ رطوبت پوست از خشکی آن جلوگیری می‌کند.
  • بعد از اصلاح موهای زائد هم حتما از لوسیون استفاده کنید؛ زیرا روش‌های رفع موهای زائد به‌خودی‌خود باعث خشکی و زبری پوست بدن می‌شوند. استفاده از لوسیون مانع از این خشکی و زبری و احتمالا خارش‌های بعدی خواهد شد.

آیا استفاده از لوسیون برای کودکان و نوزادان هم مفید است؟

برخی از کودکان و نوزادان دارای پوستی خشک و دارای اگزما هستند. اکثر مادران برای رفع این مشکل از روغن بچه یا وازلین استفاده می‌کنند.

باید بدانید که روغن بچه برای پوست خشک مفید است ولی پوست‌های چرب یا دارای اگزما با استفاده از روغن بچه دچار التهاب و خارش می‌شوند.

برای رطوبت رسانی به پوست و جلوگیری از خشکی پست بدن و صورت کودکان و نوزادان می‌توانید از لوسیون‌های مخصوص کودک کمک بگیرید.

پوست بدن بچه‌ها ظریف، شکننده و آسیب‌پذیر است و حتما باید از لوسیونی استفاده شود که با ویژگی‌های پوست آن‌ها سازگاری داشته باشد.

هرگز لوسیون بزرگ‌سالان را برای کودکان استفاده نکنید؛ زیرا ترکیبات این دو با هم متفاوت است و ممکن است برای پوست بچه‌ها مشکل‌آفرین شود.

نحوه استفاده از لوسیون برای بدن کودکان به این صورت است که مقداری از لوسیون را بر روی یک قطعه پنبه یا در کف دست می‌ریزید و به‌آرامی و ملایمت بدن کودک را با لوسیون آغشته می‌کنید.

بعد از مصرف لوسیون احتیاجی به شستشوی پوست نیست، زیرا لوسیون خودبه‌خود جذب پوست می‌شود.

برای کودکان حتما از لوسیون‌های استاندارد و مطمئن استفاده کنید.

پوست کودکان بسیار لطیف است و استفاده از یک لوسیون بی‌کیفیت می‌تواند برای بچه‌ها مشکلات عدیده‌ای را به وجود بیاورد.

سخن آخر

لوسیون یک محصول آرایشی، بهداشتی است که به رطوبت رسانی پوست کمک شایانی می‌کند. حفظ رطوبت پوست، رفع خشکی، ایجاد درخشندگی و شفافیت و باز کردن منافذ پوستی از مزایای اصلی استفاده از لوسیون است و به همین دلیل مصرف لوسیون برای عموم توصیه می‌شود.

افراد با توجه به شناختی که از پوست خود دارند می‌توانند از لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده استفاده کنند.

هر دو محصول برای حفظ رطوبت پوست و کمک به شادابی آن است و هیچ‌کدام بر دیگری ارجحیت ندارد.

مهم این است که همه افراد با شناخت صحیح از ویژگی‌های پوست خود در نگهداری آن کوشا باشند؛ مخصوصا افرادی که دارای پوست‌های خشک و حساس هستند باید این کار را در اولویت قرار دهند./خانه سفید