۵ رازی که در مورد درمان گودی زیر چشم باید بدانید

درمان گودی زیر چشم

علت بوجود آمدن سیاهی و گودی زیر چشم

عوامل مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند در به وجود آمدن این عارضه موثر باشد. عواملی همچون بی‌خوابی یا کم‌خوابی؛ برخی بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشار خون بالا؛ دیابت؛ تیروئید پرکار؛ کمبود آهن؛ اضطراب و استرس؛ ژنتیک؛ پرخوابی؛ گریه کردن زیاد و طولانی مدت؛ استعمال دخانیات و سیگار؛ مصرف مشروبات الکلی؛ استفاده از لوازم آرایشی نامطلوب و بی‌کیفیت؛ کمبود کلاژن و الاستین در پوست؛ بالا رفتن سن؛ مصرف بی‌رویه نمک؛ رژیم غذایی نامناسب و …. علت گودی و تیرگی زیر چشم هستند.

هر یک از این علائم می‌تواند در بینایی چشم شما تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین با توجه به یافتن علت این عارضه؛ حتما در پی درمان گودی زیر چشم خود باشید.

ترفندهایی جهت جلوگیری از گودی زیر چشم

روش‌های ساده و مختلفی هستند که با تغییر سبک زندگی می‌توان از بروز گودی چشم خود جلوگیری کنید.

نوشیدن آب کافی روزانه هشت تا ده لیوان به شما کمک می‌کند که دچار گودی چشم نشوید.

اگر به اندازه کافی خواب خوب و با کیفیت نداشته باشید؛ چه بسا در مدت زمان کوتاهی باید به دنبال درمان گودی زیر چشم خود باشید. لازم است بزرگسالان هفت تا نه ساعت خواب شبانه داشته باشند.

در حالی که ممکن است افراد مسن؛ جوانان؛ نوجوانان و کودکان زمان بیشتری به خواب نیاز داشته باشند.

ویتامین حیاتی پوست؛ ویتامین E می‌باشد. بنابراین برای این‌که پوست زیر چشمتان تقویت شود؛ از روغن بادام استفاده کنید.

مهمترین عواملی که در بروز گودی زیر چشم موثر می‌باشد عواملی همچون اختلالات کلیوی؛ اختلالات خواب؛ مواد مخدر و مصرف الکل؛ مشکلات قلبی عروقی؛ خستگی مزمن؛ انواع آلرژی‌ها و …. می‌باشند.

بنابراین برای درمان گودی زیر چشم و رفع آن اولین نکته مهم خواب کافی می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد باید در شبانه‌روز بین هفت تا نه ساعت را به خواب راحت و آسوده اختصاص دهند.

گاهی لازم است برخی افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند. ترک سیگار و مواد مخدر می‌تواند در بهبود این عارضه بسیار موثر باشد. مصرف نمک بیش از اندازه سبب جمع شدن آب اضافی در زیر چشم‌ها می‌شود.

داشتن یک رژیم غذایی صحیح؛ استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست؛ خواب کافی؛ دوری از استرس و خستگی در رفع گودی زیر چشم به شما کمک شایانی می‌کند اما این راهکارها در زمانی که گودی زیر چشم عمیق نیست جوابگو می باشند و بهتر است هرچه زودتر به دنبال درمانهای کلینیکی باشید.

ما در اینجا به چند راهکار کلینیکی برای درمان گودی زیر چشم اشاره کرده ایم:

۱– درمان گودی زیر چشم با لیزر

اکثر کلینیک های زیبایی برای درمان گودی زیر چشم از لیزر استفاده می‌ کنند. فناوری‌های مختلفی از لیزر برای درمان گودی زیر چشم تاکنون ارائه شده است که بسته به نوع گودی زیر چشم، انواع مختلف آن را مورد استفاده قرار می‌ دهند.

۲- درمان گودی زیر چشم با تزریق فیلر یا ژل

فیلرها دارای انواع مختلفی هستند که با تشخیص پزشک متخصص جهت رفع گودی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان گودی زیر چشم با تزریق فیلر

فیلرها همانند ژل‌ها خاصیت پرکنندگی دارند. معمولا چربی که به عنوان فیلر برای درمان گودی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد

جهت درمان نیاز به دو تا سه جلسه مراجعه به پزشک متخصص دارد. که هر کدام به فاصله دو تا سه ماه تزریق می‌شود.

اما تزریق ژل در یک جلسه انجام می‌شود نیاز به زمان بیست الی سی دقیقه‌ای دارد.

معمولا به دلیل خطراتی که ممکن است تزریق ژل با سوزن برای چشم ایجاد کند؛ تزریق به وسیله میکروکانول‌های مخصوص انجام می‌شود.

این روش معمولا یک‌سال ماندگاری دارد. از نظر قیمت تزریق فیلر یا ژل بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. این روش غیرتهاجمی؛ بدون درد و زخم انجام می‌شود. همچنین لیزر قادر است با ارسال تشعشعات نور به قسمت پوست زیر چشم در بهبود این عارضه موثر باشد و کبودی را نیز از بین ببرد.

۳- درمان گودی زیر چشم با پی‌ آر پی

پی‌آر‌پی یک روش کاملا طبیعی است که از اجزای خون خود بیمار برای نوسازی و تحریک بافت‌های صدمه دیده گرفته می‌شود و در مناطق مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش نسبتا نوین است که از دهه نود میلادی در رشته‌های پزشکی همچون جراحی زیبایی؛ جراحی قلب؛ فک و صورت و …. کاربرد فراوانی دارد.

در این روش پلاسمای خون فرد که دارای پلاکت‌های خونی با خلوص بالا می‌باشد؛ در زیر چشم تزریق می‌شود. پی‌آرپی به همراه لیزر فرکشنال بهترین و موثرترین روش برای رفع گودی زیر چشم می‌باشد.

۴- درمان گودی زیر چشم با تزریق پلاسما ژل

درون خون همه افراد پروتئین‌های غیر فعالی هستند که هنگام وارد شدن آسیب به عروق خونی فعال می‌شوند و در محل آسیب و جراحت سبب به وجود آمدن ساختار ژلاتین مانند می‌گردند و دیگر پلاکت‌های خونی و پروتئین‌های انعقادی را در آن به دام خود می‌اندازند.به این ترتیب خون‌ریزی قطع می‌شود.

پلاسمای ژل به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود. مانند پلاسمای ژل‌های پی‌آرپی که پلاسمای غنی از پلاکت هستند. برای تزریق پلاسمای ژل در زیر چشم از سرنگ‌های بسیار نازک و ظریف استفاده می‌شود.

تزریق پلاسما ژل در زیر چشم باعث درمان ساختارهای بافتی و زیاد شدن تولید کلاژن می‌گردد.

۵- درمان گودی زیر چشم با مزوتراپی

یکی از روش‌هایی که برای درمان لایه میانی پوست و به شیوه تزریقی صورت می‌گیرد؛ مزوتراپی می‌باشد.

تزریق به این روش بر هر سه لایه پوست تاثیرگذار است. این روش غیر تهاجمی؛ بدون درد و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

کاربرد مزوتراپی بسیار متنوع می‌باشد. نیاز به بیهوشی ندارد و عوارض آن بسیار کم است. در مزوتراپی مواد ویژه‌ای که خاصیت درمانی دارند به زیر چشم تزریق می‌شوند.

این مواد ممکن است آنزیم؛ هورمون؛ عصاره گیاهی و دارو باشد که به شکل موضعی به قسمت مورد نظر تزریق می‌گردد. تعداد جلسات مزوتراپی بر اساس میزان آسیب عارضه مشخص می‌شود. معمولا جلسات درمان بین هشت تا پانزده می‌باشد.

 

درمان قطعی گودی زیر چشم

با توجه به علایمی که در بروز گودی زیر چشم نقش دارند؛ بلفاروپلاستی یا جراحی پلک نیز می‌تواند به عنوان درمان گودی زیر چشم مورد استفاده قرار گیرد. در این روش جراح با ایجاد برش در پلک زیرین و تزریق ژل اقدام به برطرف سازی گودی زیر چشم می‌کند.

درمان قطعی گودی زیر چشم

این روش به حالت نیمه بیهوشی صورت می‌گیرد. اگر به بیماری زمینه‌‌ای مبتلا هستید و برای رفع این عارضه به پزشک متخصص مراجعه کردید؛ حتما پزشک را در جریان بیماری خود قرار دهید.

درمان گودی زیر چشم ارثی

افرادی که به صورت ارثی به گودی زیر چشم مبتلا هستند؛ ممکن است به طور نسبی درمان شوند.

این افراد می‌توانند برای درمان گودی زیر چشم از روش‌های مختلفی همچون تزریق ژل و چربی؛ مزوتراپی؛ لیزر و …. استفاده کنند.

اگر این افراد به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند ابتدا باید برای درمان بیماری خود اقدام کنند.

درمان گودی زیر چشم ناشی از عینک

داشتن عینک مناسب برای افرادی که به طور دائم از عینک استفاده می‌کنند؛ بسیار حائز اهمیت می‌باشد. دلایل مختلفی همچون تغییر وزن؛ تغییرات هورمونی؛ کم‌خوابی و بی‌خوابی‌های مداوم و …. سبب گودی زیر چشم می‌شود.

بنابراین لازم است نکات مهمی مانند خواب مناسب؛ استفاده از رژیم غذایی صحیح؛ خودداری از مصرف سیگار و مواد مخدر؛ خودداری از مصرف مواد کافئین‌دار قبل از خواب شبانه و …. به درمان گودی زیر چشم کمک می‌کند.

چند سی سی ژل و فیلر برای رفع گودی چشم لازم می باشد؟

میزان تزریق ژلی که برای گودی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کمتر از یک سی سی می‌باشد. شما می‌توانید باقی‌مانده فیلر و ژل را تا زمانی‌که تاریخ دارد، نگه دارید. درصورتی‌که چند ماه بعد به تزریق مجدد ژل نیاز شد؛ به طور رایگان ژل را تزریق کنید.

عوارض رفع گودی زیر چشم با ژل و فیلر

ممکن است هر کدام از روش‌های مختلف درمان گودی زیر چشم دارای عوارضی باشند. اگر تزریق ژل و فیلر به دست پزشک متخصص و با تجربه صورت نگیرد؛ احتمال عوارضی همچون قرمزی؛ کبودی؛ گلوله گلوله شدن ژل در زیر پوست و …. وجود دارد. عواملی همچون وجود جوش یا کهیر می‌تواند در تشدید عوارض جانبی تاثیر گذار باشد.

فواید رفع گودی زیر چشم

همزمان با رفع گودی زیر چشم؛ سیاهی و کبودی زیر چشم نیز از بین می‌رود. چهره جوان؛ شاداب و زیبا می‌شود. در بالا بردن اعتماد به نفس فرد تاثیر مثبتی دارد. زمانی‌که گودی چشم برطرف می‌گردد سلامت چشم نیز تضمین می‌شود.

دوره نقاهت بعد از درمان گودی چشم

به دلیل این‌که تزریق ژل برای درمان گودی زیر چشم به صورت غیر تهاجمی می‌باشد؛ دوره بهبودی و درمان آن بین یک الی سه روز زمان می‌برد.

گاهی ممکن است در برخی بیماران عوارض کمی همچون تورم یا کبودی در زیر چشم به وجود آید؛ این عوارض در مدت چند روز کاملا از بین می‌رود. پس هرگز نگران نباشید.

اگر تورم زیر چشم شما را اذیت می‌کند؛ برای کاهش آن می‌توانید یک بسته یخ را بر روی قسمت ورم کرده قرار دهید. البته در صورتی که دچار سر دردهای میگرنی نیستید این کار را انجام دهید. شما بعد از تزریق ژل می‌توانید به راحتی به کارهای روزمره خود برسید.

آیا کرم خاصی برای رفع گودی زیر چشم وجود دارد؟

اگر تورم زیر چشم شما را اذیت می‌کند؛ برای کاهش آن می‌توانید یک بسته یخ را بر روی قسمت ورم کرده قرار دهید. البته در صورتی که دچار سر دردهای میگرنی نیستید این کار را انجام دهید. شما بعد از تزریق ژل می‌توانید به راحتی به کارهای روزمره خود برسید.

جواب این سوال منفی است. بروز گودی زیر چشم به دلیل از دست دادن بافت پوست می‌باشد. بنابراین برای رفع این مشکل باید به روش‌های مختلف بافت از دست رفته را جای‌گزین کرد.

هزینه درمان گودی زیر چشم

با توجه به مارک و نوع برند ژل؛ قیمت هر سی سی فیلر معمولا بین1 تا پنج میلیون تومان می‌باشد. لازم به ذکر است با توجه به نوسانات بازار دلار این قیمت‌ها متغیر می‌باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از چگونگی قیمت‌ها با مرکز گلدن رویال تماس بگیرید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *