کلاژن مایع و انواع آن

 کلاژن مایع

افراد در هنگام انتخاب کلاژن مایع مناسب برای خود، باید به اندازه کافی مطالعه و مشورت کنند. سازمان غذا و دارو (FDA) کلاژن را همچون هر مکمل دیگری، از نظر ایمنی و موثر بودن ارزیابی نمی کند. افراد باید دنبال مکمل هایی باشند که دارای عناصر ساده و ویتامین C بوده و همچنین فاقد قند های افزودنی هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به جذب کلاژن در بدن کمک می کند.

 

انواع کلاژن مایع

نوشیدنی های آماده

کلاژن پس از گرفته شدن از منبع حیوانی، جهت ساخت مکمل به پودر تبدیل می شود.

برخی شرکت ها مقادیری پودر کلاژن را با آب یا نوشیدنی های دیگر ترکیب کرده و به فروش می رسانند. این نوشیدنی های کوچک را می توان به صورت مستقیم نوشیده یا با مواد غذایی دیگر ترکیب کرد. اغلب مکمل های کلاژن باید به صورت روزانه مصرف شوند.

پودر ها

مکمل های کلاژن معمولا به صورت پودر هایی هستند که می توان با نوشیدنی های مختلف ترکیب کرد. این پودر ها در آب گرم بهتر ترکیب می شوند. در صورت تمایل به خنک بودن نوشیدنی خود، می توان پودر را در مقداری آب گرم حل کرده و سپس ترکیب را در لیوانی از نوشیدنی سرد ریخت.

دیگر روش های مصرف کلاژن

دیگر روش های مصرف کلاژن شامل کپسول ها، محصولات موضعی و مواد غذایی غنی از کلاژن می شوند. کلاژن موضعی برای بهبود ظاهر پوست نیز استفاده می شود. رژیم غذایی بهترین و آسان ترین منبع دریافت کلاژن است.

ترکیب کلاژن مایع

بدن پروتئین ها را پس از مصرف شدن، به آمینو اسید تجزیه کرده و پس از جذب دوباره از نو می سازد.
مزیت اغلب کلاژن های مایع این است که از قبل شکسته شده و جذب آن ها برای بدن آسان تر است. همچنین، پروتئین های کلاژن پس از شکسته شدن، بهتر در مایع هایی همچون آب میوه یا قهوه ترکیب می شوند.

مزایای کلاژن مایع

مزایای بسیاری برای مکمل های کلاژن بیان شده که اغلب آن ها نیاز به انجام تحقیقات بیشتر دارند:

حالت ارتجاعی پوست: ۷۵ درصد پوست از کلاژن ساخته شده است. مطالعات بیان دارند که زنان با مصرف روزانه کلاژن، بهبود حالت ارتجاعی و رطوبت پوست را مشاهده می کنند.

کاهش چروک: همگام با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید کرده و پوست دچار چروک و افتادگی می شود. مطالعات بر روی زنان بین ۳۵ تا ۶۵ سال دریافته اند که مصرف روزانه مکمل کلاژن ظرف ۱۲ هفته، سفتی و ضخامت پوست را افزایش داده و ظاهر چروک را کمتر می کند.

سلامت مفاصل: کمبود کلاژن در بین مفاصل سبب التهاب و درد آن ها می شود. مصرف روزانه کلاژن می تواند به محافظت از غضروف اطراف مفاصل و آهسته کردن اثرات التهاب مفاصل کمک کند.

پیشگیری از تحلیل روی استخوان: یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ دریافت که مصرف روزانه مکمل کلاژن، می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشیده و به رفع درد در زنان مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز کمک کند.

ساخت توده عضلانی: همه افراد با افزایش سن مقداری از توده عضلانی خود را از دست می دهند. ترکیبی از تمرین های قدرتی و مصرف روزانه مکمل کلاژن می تواند به ساخت و نگهداری توده عضلانی در گذر زمان کمک کند.

سلامت قلب: کلاژن به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده شریان ها به شمار می رود. شریان ها با گذشت زمان ممکن است سفت و منجر به بروز تصلب شرایین یا بیماری های قلبی شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، دریافت که مصرف روزانه مکمل کلاژن می تواند سفتی شریان ها را کاهش داده و به پیشگیری و درمان بیماری شریان ها کمک کند.

تقویت ناخن ها و دندان ها: کلاژن به ساخت و تقویت دندان ها و ناخن ها کمک می کند. بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، زنانی که به سندرم ناخن های شکننده مبتلا بودند، با مصرف روزانه مکمل کلاژن ۱۲ درصد افزایش را در رشد و ۴۲ کاهش را در شکستگی ناخن ها تجربه کردند.

 

خطرات کلاژن

از آن جایی که بدن با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می کند، مصرف مکمل کلاژن معقول به نظر می رسد. با این حال، جهت تعیین میزان تاثیر گذاری، مصرف مکمل کلاژن به انجام تحقیقات بیشتر نیاز است.

مجرای گوارشی بدن،کلاژن را پس از مصرف تجزیه کرده و از آن در ساخت بافت های مختلف استفاده می کند.

محل قرار گیری کلاژن مصرف شده در بدن قابل کنترل نیست. برای مثال، ممکن است افراد کلاژن را با هدف بهبود ظاهر پوست مصرف کرده، اما از آن در تقویت عضلات یا ترمیم مفاصل استفاده شود.

مصرف کنندگان کلاژن قبل از مصرف باید از منبع این مکمل آگاه شده و از نداشتن حساسیت به آن اطمینان یابند. برای مثال، در صورت حساسیت به ماهی یا صدف، باید از کلاژن های گرفته شده از منابع دریایی اجتناب و از انواع گاوی استفاده کرد.

نداشتن حساسیت به کلاژن

در حالی که مصرف مکمل کلاژن برای سلامت بافت های بدن مناسب است، اما باید با یک سبک زندگی سالم نیز همراه باشد. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، می تواند به معنای عدم نیاز به مصرف مکمل باشد. فعالیت هایی همچون مصرف سیگار، گرفتن حمام آفتاب و مصرف بیش از حد شکر می تواند به کلاژن موجود در بدن آسیب برساند.

نتیجه گیری

کلاژن یک پروتئین مهم در بدن است. با این که مکمل های کلاژن می توانند مزایای بسیاری برای سلامت انواع پوست ها و عضلات داشته باشند، اما اثبات این مزایا به انجام تحقیقات بیشتر نیاز دارد. قبل از مصرف کلاژن مایع، باید درباره رژیم غذایی و دارو های مصرفی خود با پزشک مشورت کرد. در صورت بارداری یا شیر دهی، باید از شروع مصرف کلاژن صرف نظر کرد.