کلاژن تراپی پوست در تبریز

افزایش سن و تاثیر عوامل محیطی و اشعه آفتاب بر پوست موجب می گردد تا تولید کلاژن در پوست کاهش پیدا کند و کلاژن که پروتئینی ضروری برای حفظ طراوت و حالت کششی و ارتجاعی پوست می باشد در صورت کمبود آن در پوست ، پوست دچار شل شدگی و افتادگی خواهد شد .

کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های موجود در بدن انسان است که بخش بزرگی از پوست، مو، و ناخن ها را شکل می دهد و از این رو، جای شگفتی نیست که واژه ای مطرح و بزرگ در دنیای زیبایی محسوب شود.کلاژن یک اسید آمینه با زنجیره بلند و فراوان ترین پروتئین در بدن است.

از اسیدهای آمینه ی منحصر به فردی مانند گلیسین، پرولین، هیدروکسی و آرژنین تشکیل شده و در طبیعت منحصرا در بافت حیوانی، به خصوص استخوان ها و بافت همبند یافت می شود.

مسئول خاصیت ارتجاعی پوست و قدرت مو و ثبات بافت همبند است. در واقع، پروتئین کلاژن تا ۳۰ درصد از کل پروتئین بدن و ۷۰ درصد از پروتئین پوست را می سازد! تولید کلاژن طبیعی بدن با افزایش سن کاهش می یابد.

تحقیقاتی در آلمان نشان داده است که کمبود کلاژن در بدن در طولانی مدت باعث ضخامت و سفتی ناخن ها می شود و همزمان تحقیقاتی در ایتالیا هم ثابت کرده که کلاژن کافی در بدن ۴۵ درصد باعث ضخامت تارهای مو می شود.

کلاژن از پروتئین روزانه که دریافت می کنید به دست می آید. پس مطمئن شوید بدنتان میزان لازم را دریافت می کند.

ویتامین C هم وقتی با یکی از سه نوع آمینو اسید اصلی بدن ترکیب می شود،کلاژن تولید می کند.

اگر بدنتان قادر به ذخیره سازی ویتامین C نیست، حتما باید مقدار کافی از آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید و گرنه میزان کلاژن بدنتان کم می شود و پوستتان چین و چروک پیدا می کند.

کلاژن از مواردی است که باعث میشود به صورت خود به خودی مشکلات پوستی درمان شود به همین دلیل وجود آن در بافت های بدن اهمیت زیادی دارد.ا

ین ماده به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و به نوعی وجود آن در بدن حیاتی است و به طور کلی اگر کلاژن از دوران مادرزادی در بدن وجود نداشته باشد زندگی بدون آن ممکن نخواهد بود.

به دلیل خواص متعددی که این ماده دارد متخصصان برای افزایش زیبایی و رفع برخی از نواقص زیبایی که برای انسان به وجود می آید از این روش استفاه میکنند.

 

کلاژن تراپی چیست؟

همانطور که گفتیم کلاژن در بدن فواید زیادی دارد و وظایف مختلفی را بر عهده گرفته است.همین باعث میشود تا متخصصان از این خاصیت کلاژن برای درمان بسیاری از بیماری ها و رفع نواقصی که وجود دارد بهره بگیرند.

کلاژن تراپی به روشی گفته میشود که متخصصان ماده ی کلاژن را با استفاده از سوزن به صورت مستقیم در لایه ی اپیدرم صورت تزریق میکنند.

جالب است بدانید کلاژن تراپی یکی از متداول ترین روش هایی است که امروزه متخصصان ترجیح میدهند برای بیماران خود از آن استفاده کنند چون عوارض این روش تا حد زیادی کمتر از روش های دیگر خواهد بود و علاوه بر این فواید مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

این کار باعث میشود تا بافت های صورت به صورت خود به خودی ترمیم شود و شاهد از بین رفتن بسیاری از مشکلات پوستی مانند چین و چروک باشیم.

در واقع کلاژن تراپی یکی از بهترین روش هایی است که با استفاده از آن میتوانید به صورت کاملا طبیعی به افزایش سلامت پوست و زیبایی آن بپردازید.

 

خوراکی هایی که برای ساخت کلاژن ضروری هستند :

  • پرولین سفیده تخم مرغ، جوانه گندم، لبنیات، کلم، مارچوبه و قارچ حاوی آمینو اسید پرولین هستند.
  • گلایسین پوست مرغ و ژلاتین منابعی غنی از آمینو اسید گلایسین می باشند.
  • مس: مس که در فعال کردن آنزیم واکنش ساخت کلاژن نقش دارد در دانه کنجد، پودر کاکائو و عدس یافت می شود.
  • ویتامین C :ویتامین C که در انواع مرکبات و سبزی ها وجود دارد، در کنار هیالورونیک اسید از مواد ضروری برای ساخت کلاژن در بدن است.
  • به علاوه مصرف پروتئین های با کیفیت و حاوی آمینو اسید های ضروری که در گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات و حبوبات وجود دارند نیز در ساخت کلاژن اهمیت دارند.

اکنون که به اهمیت وجود کلاژن در بدن و نقش مهم آن در حفظ و جوان سازی پوست پی بردیم، بهتر است بدانیم چه عواملی باعث کاهش کلاژن پوست می شوند.

 

فاکتور هایی که در کاهش و یا از بین رفتن کلاژن پوست نقش دارند:

  • افزایش سن هر چه سن بالاتر می رود بدن کلاژن کمتر و با کیفیت پایین تری تولید می کند که باعث کم شدن استحکام و انعطاف پذیری پوست می شود. سرعت این فرآیند نیز بستگی به ژنتیک فرد دارد.
  • عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض اشعه های UV و هوای آلوده که سرعت پیری پوست را افزایش می دهند.
  • رژیم غذایی غلط استفاده ی زیاد از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید باعث کاهش کلاژن بدن می شوند چرا که در توانایی کلاژن در ترمیم خود تداخل ایجاد می کنند.
  • سبک زندگی نادرست برای مثال سیگار کشیدن باعث تاخیر در ترمیم زخم های پوستی می شود و یکی از عوامل ایجاد کننده ی چین و چروک است.

همه ی این عوامل هم چنین با تشکیل رادیکال های آزاد سرعت تجزیه ی کلاژن را افزایش می دهند. البته بعضی اختلالات خود ایمنی مانند بیماری لوپوس نیز کلاژن بدن را کاهش می دهند.

داشتن پوستی شاداب، سالم و جوان خواست همه ی ما است و بعضی از ما از به کارگیری بسیاری از روش ها برای جلوگیری از پیری پوست و چین و چروک دریغ نمی کنیم.

 

روش کلاژن تراپی چگونه است؟

طبق مطالبی که گفته شد، اهمیت کلاژن در بدن را متوجه شده اید. این ماده وظایف گوناگونی را به عهده دارد. همین امر سبب شده است تا پزشکان متخصص با استفاده از این ویژگی کلاژن، بسیاری از بیماری ها و نواقص را درمان نمایند.

در روش کلاژن تراپی، به کمک سوزنی، کلاژن را به شیوه مستقیم در اپیدرم پوست تزریق می نمایند. این روش از جمله روش های مطمئنی است که اغلب متخصصان به دلیل عارضه کم آن نسبت به سایر روش ها از آن استفاده می کنند. همچنین این شیوه فواید زیادی نیز به همراه دارد.

نتیجه این درمان ترمیم شدن خود به خودی بافت های صورت می باشد و همچنین به کمک کلاژن تراپی می توان بسیاری از مشکلات مربوط به پوست از قبیل چین و چروک ها را برطرف نمود. به طور کلی این روش به صورت طبیعی سبب بهبود سلامت پوست و نیز زیبایی آن می شود.

 

آشنایی با انواع کلاژن

کلاژن ها سه دسته می باشند :

  • نوع اول که مناسب ترین گزینه برای پوست و زیبایی می باشد، شامل 90 درصد از پوست، ناخن، مو، استخوان، رباط ها و اندام ها می شود.
  • نوع دوم آن که مرتبط با غضروف است.
  • نوع سوم آن در قسمت هایی مانند غضروف، عاج دندان، تاندون، پروتئین فیبری که در استخوان وجود دارد و سایر بافت های همبند موجود می باشد.

 

ژلاتین به جای کلاژن

این دو اکثرا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اما تفاوتی میان آن ها وجود دارد. شکل کلی پروتئین در بدن، کلاژن می باشد. در حالی که هنگامی که کلاژن جوشانده و یا گرم شود، ژلاتین ایجاد می شود. این دو ماده بسیار شبیه به یکدیگر بوده و می توانند جایگزین همدیگر نیز شوند. اما در مورد مسئله مکمل ها تفاوت های آن ها نمایان می شوند :

 

کلاژن پپتیدها یا نوع هیدرولیز شده ی ژلاتین

از پروتئین های تجزیه شده ای که به زنجیرهای پیتیدی تبدیل شده اند، تشکیل شده اند. این نوع از پروتئین به دلیل هضم آسان، مخصوص افرادی است که دارای مشکلات گوارشی می باشند.

از جمله مزایایی که این کلاژن دارد، مخلوط شدن آسان آن با بیشتر نوشیدنی های سرد و گرم می باشد که به دلیل مزه نداشتن آن با این روش می توان مزه خوبی به این کلاژن بخشید. با این وجود به دلیل ژله ای نبودن نمی توان دستور پخت هایی که احتیاج به شکل ژلاتینی دارند را اجرا کرد.

 

پروتئین کلاژن که به پودر ژلاتین معروف است

خالص ترین شکل پروتئین است که بیشتر در رژیم های غذایی مثل SCD و GAPS پیشنهاد می شود. البته ممکن است بعضی از افراد نتوانند آن را هضم نمایند.

دلیل این موضوع هم توانایی آن در حفاظت از دستگاه گوارش می باشد. شکلی مانند ژل دارد و جهت تهیه آدامس ها و مارشملو بسیار مناسب است.

این نوع از کلاژن را به صورت طبیعی می توان در آب گوشت یافت و تا زمانی که در معرض حرارت باشد، کاژنل طبیعی که در استخوان ها وجود دارد شکسته شده و تخلیه می شود. به این خاطر است که آب گوشت زمانی که در یخچال قرار می گیرد غلیظ و ژل مانند می شود.

در زمان های قدیم به دلیل این که مردم بیشتر از عصاره گوشت استفاده می کردند، میزان زیادی از کلاژن و یا ژلاتین را مصرف می نمودند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *