پی آر پی مو بهتر است یا مزوتراپی مو؟


روش‌های نوینی به وجود آمده تا کسانی که موهای خود را از دست داده‌اند بتوانند با استفاده از آن‌ها موهای خود را بار دیگر به دست آورند.

از جمله این روش‌ها می‌توان به مزوتراپی مو و پی آر پی مو اشاره کرد ولی سوالی که برای بسیاری از مراجعه کنندگان به وجود می‌آید، آن است که تفاوت مزوتراپی مو و پی آر پی مو چیست که با توجه به همین موضوع در این مقاله قصد داریم، توضیح کاملی درباره این دو روش بدهیم.

 

پی آر پی مو چیست؟

پلاسما تراپی یک روش پزشکی طبیعی و غیر جراحی است که از آن برای درمان ریزش یا نازکی تارهای مو استفاده می‌شود. در این روش ابتدا مقداری خون از بیمار گرفته می‌شود و سپس از طریق سانتریفیوژ، پلاکت‌ها و پروتئین‌های فاکتور رشد مانند اپیدرمال، اندوتلیال عروقی و … از خون جدا شده و برای تزریق آماده می‌شوند.

قبل انجام تزریق به محل مورد نظر کرم بی حس کننده زده می‌شود تا بیمار درد کمتری را احساس کند، سپس پوست سر با میکرونیدلینگ الکتریکی یا مکانیکی تحریک می‌شود تا فرایند جراحی آغاز شود.

تزریق پی آر پی از طریق وسیله‌ای به نام مزوگان انجام می‌شود که با استفاده از آن می‌توان مقدار و عمق تزریق را با دقت بالایی تنظیم کرد.

درمان ریزش مو با پی آر پی

تزریق فاکتورهای رشد آزاد شده از پلاکت‌ها باعث رشد فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه افزایش جریان خون در پوست سر را به همراه دارد که زمینه را برای رشد سلول‌های جدید فراهم می‌آورد.

به طور کلی پلاسمای غنی از پلاکت فولیکول‌ مو را در فاز رشد نگه می‌دارند و به همین ترتیب باعث ضخامت و افزایش طول موها می‌شوند.

۱۰ مزیت پی آر پی مو

۱. نداشتن عوارض، حساسیت و عفونت به دلیل استفاده از خون خود بیمار
۲. هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های تقویتی
۳. قابل انجام در نواحی مختلف بدن
۴. درد کم و ماندگاری طولانی
۵. موثر در بانوان و آقایان
۶. نداشتن محدودیت سنی
۷. جلوگیری از ریزش و درمان ریزش مو جلو سر
۸. جوانسازی و تحریک سلول‌های پوست سر
۹. موثر در سرعت بخشیدن به رشد مو در ریزش سکه‌ای مو
۱۰. مناسب برای افرادی که در فرق سر موهای کم پشتی دارند و پیوند مو برای آن‌ها گزینه مناسبی نیست.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی یک روش غیر جراحی بوده که به منظور کاهش ریزش مو از آن استفاده می‌شود.

در این روش مایع مغذی که حاوی ویتامین‌ها، فاکتورهای مسدود کننده دی هیدروتستوسترون و مواد معدنی به لایه مزودرم یا همان لایه میانی پوست سر تزریق می‌شود و از این طریق رشد موها تحریک شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری خواهد شد. به منظور تزریق این مایع از سوزن تزریق استفاده می‌شود تا بیمار کمترین میزان درد را احساس کند.

درمان ریزش مو با مزوتراپی

این ترکیب جریان خون را در اطراف فولیکول‌ها ضعیف یا غیر فعال می‌کند و کلاژن سازی را تحریک و فعال کرده و متابولیسم سلول‌ها را بالا می‌برد. همچنین باعث می‌شود تا ویتامین‌ها و مواد معدنی که با افزایش سن از دست رفته‌اند به پوست سر بازگردند که نتیجه تمامی این تاثیرات رشد مو را به همراه دارد.

معمولا یک دوره کامل چه مزوتراپی مو و چه مزوتراپی صورت شامل هشت جلسه تزریق است که میان هر جلسه حداقل باید یک هفته فاصله باشد و از جلسه پنجم به بعد نیز بیمار می‌تواند شاهد تاثیرات این روش درمانی باشد.

این روش درمان ریزش مو با بوتاکس مو که در مراکز زیبایی انجام می شود متفاوت است.

عوارض مزوتراپی مو

هرچند بعضی از افراد فکر می کنند عوارض مزوتراپی مو حاد است اما عوارض جانبی حادی برای مزوتراپی وجود ندارد، متداول‌ترین عارضه که در برخی از بیماران به وجود می‌آید کبودی پوست سر است که پس از گذشت یک هفته بهبود پیدا می‌کند.

 

پی آر پی مو بهتر است یا مزتراپی ؟

پی آر پی مو نسبت به مزوتراپی مو روش محبوب‌تر و پرطرفدارتری برای درمان ریزش مو است زیرا همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه در این روش از بدن بیمار خون دریافت می‌شود، عوارض آن کمتر است و میزان اثربخشی این روش نیز بیشتر خواهد بود.

تفاوت پی آر پی و مزوتراپی مو

نکته بعدی در تفاوت مزوتراپی مو و پی آر پی مو آن است که مزوتراپی در زمان کوتاه‌تری و حدود نیم ساعت انجام می‌شود ولی پی آر پی مو به یک ساعت زمان برای انجام نیاز خواهد داشت.

تعداد جلسات انجام پی آر پی مو با توجه به نیاز هر فرد متفاوت است ولی در مزوتراپی به حداقل هشت تا ده جلسه تزریق نیاز است و به همین دلیل مزوتراپی در بازه زمانی طولانی‌تری انجام می‌شود.

از دیگر مزیت‌های پی آر پی نسبت به مزوتراپی آن است که این روش بدون هیچ دردی انجام می‌شود و بیمار می‌تواند بدون نیاز به استراحت فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.

همچنین باید اضافه کرد که روش درمانی پی آر پی بدون محدودیت سنی انجام می‌شود و با توجه به اینکه از خون خود فرد برای درمان استفاده می‌شود، هیچ گونه بیماری واگیرداری فرد را تهدید نمی‌کند.

مقایسه تعداد جلسات مزورتراپی و پی آر پی مو

دیگر تفاوت مزوتراپی مو و پی آر پی مو در تعداد جلسات آنها می باشد. به طور کلی به ۱۰ جلسه برای تکمیل درمان نیاز دارد ، اما در روش پی آر پی مو ، تعداد جلسات به شرایط فرد بستگی دارد و این تعداد جلسات برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

تفاوت نتیجه مزوتراپی مو و پی آر پی مو

به طور کلی ،پی آر پی مو و مزوتراپی مو هر دو روشی هستند که نتایج آنها به زودی قابل مشاهده است. اما در روش مزوتراپی لازم است که این تزریق ها را چندین بار پشت سر هم تکرار کنید . در حالی که در روش پی آر پی مو می توانید نتیجه را بعد از یک بار تزریق مشاهده کنید.

تفاوت هزینه مزوتراپی مو و پی آر پی مو

در مورد هزینه مزوتراپی مو و پی آر پی مو باید گفت که این دو روش اقتصادی تر از سایر روش ها می باشند. با این حال ، از آنجا که روش درمانی در هر فرد متفاوت است ، نمی توان رقم خاصی را برای آنها در نظر گرفت ، اما مزوتراپی معمولاً از پی آر پی مو گران ترمی باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *