پیشگیری و درمان تبخال


بیماری تبخال

تبخال عارضه پوستی شایعی است که همه ما ممکن است در زندگی آن را تجربه کرده باشیم.

رایج ترین نوع تبخال، تبخال لب است که در اطراف دهان و لب‌ها ایجاد می‌شود. اما ویروسی که باعث ایجاد تبخال می‌شود می تواند نقاط دیگری از بدن را هم آلوده کند.

در ادامه این مقاله در مورد علائم تبخال، چگونگی درمان آن و نحوه پیشگیری از آن مطالبی ارائه میشود.

تبخال چیست؟

تبخال عفونتی است که توسط ویروس HSV (ویروس هرپس سیمپلکس) ایجاد می شود. این ویروس دستگاه تناسلی خارجی، ناحیه مقعد، سطوح مخاطی و پوست سایر نواحی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. تبخال یک بیماری دراز مدت است. با این حال بسیاری از افراد حتی با وجود داشتن ویروس، هرگز علائمی از این بیماری را نداشته اند.

علائم تبخال

علائم این بیماری پوستی، بسته به محل ایجاد آن متفاوت است. در تبخال لب، علائم معمولا چند ساعت تا یک روز قبل از ظاهر شدن تبخال بروز می‌نمایند.

این علائم عبارتند از:

  • سوزن سوزن شدن، خارش و سوزش
  • سوزش
  • قرمز شدن پوست

شدت این علائم اولیه می تواند بسیار متفاوت باشد، و برخی مواقع اصلا این علائم به وجود نمی آیند. علاوه بر این، بعضی اوقات به خصوص در مورد عفونت های اولیه علائم مشخصی از بیماری که به اصطلاح به آن ها علائم پیشرونده گفته می شود، رخ نمی دهند.

 

علائم اصلی تبخال

ویروس های تبخال در سلول های پوست تکثیر می شوند و بدین ترتیب آن ها را از بین می برند. این اتفاق باعث آسیب بافت و تبدیل آن به زخم ها و تاول های کوچک می شود که می توانند به سرعت در تماس با هم باز شوند.

مایع تاول حاوی مقدار زیادی از ویروس های تبخال است و بنابراین بسیار عفونی است. اگر تاول ها بعد از گذشت یک یا دو روز به خودی خود باز شوند، زخم های کوچک تری ایجاد می شود که پس از گذشت چند روز مجدداً بسته و پوسته مانند می شود.

بعد از گذشت حدوداً یک هفته، پوسته ها به تدریج از بین می روند و پوست جدید و سالم جایگزین می شود. بعد از گذشت حدود ده روز، تبخال لب معمولاً بهبود می یابد.

 

راه های درمان تبخال لب و صورت

گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد.

این گزینه ها شامل موارد زیر هستند:

درمان های خانگی

چندین درمان خانگی می توانند در این رابطه مفید باشند:

مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن در صورت احساس درد زیاد در محل تبخال

جلوگیری از خشکی محل تبخال

شستشوی کامل دست‌ها، به خصوص پس از لمس ناحیه درگیر تبخال

همچنین استفاده از بسته‌های یخ نیز می‌تواند کمک کننده باشد ولی دقت کنید از تماس مستقیم یخ با پوست بپرهیزید، و همیشه در ابتدا آن را در دستمال یا حوله بپیچانید.

روش های دارویی

هیچ دارویی نمی‌تواند مانع از بروز ویروس تبخال شود. پزشکان ممکن است برای جلوگیری از تکثیر ویروس، ضد ویروسی مانند آسیکلوویر را تجویز کنند. داروهای ضد ویروسی کمک می‌کنند شیوع ویروس سریعتر از بین رود و شدت علائم را نیز کاهش می‌دهند.

پزشکان معمولاً در اولین دوره ی بروز علائم در فرد، ضد ویروس تجویز می کنند. از آنجا که عود مجدد معمولاً خفیف است، غالباً به درمان نیازی ندارد.

درمان دوره ای عموماً برای افرادی است که در مدت یک سال کمتر از شش عود دارند.

پزشکان ممکن است با بروز هر دوره از علائم، یک دوره ۵ روزه آنتی ویروس تجویز کنند. استرس، خستگی، بیماری، سایش پوست یا آفتاب گرفتن ممکن است عود علائم را تحریک کند.

شناسایی و جلوگیری از این محرک‌ها ممکن است به کاهش میزان عود تبخال کمک نماید.

دقت کنید که کندن تبخال یا دست زدن به آن ممکن است باعث گسترش آن و سرایت به سایر نقاط بدن شود، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که از روش‌های درمان خانگی نتیجه نگرفتید بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص پوست مشورت کنید تا شما را راهنمایی نماید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *