علل شایع چاقی شکمی

علل چاقی شکمی

بعضی از افراد در طول روز احساس می کنند که وضعیت شکم آنها تغییر می کند؛ از برآمدگی و نفخ گرفته تا سفت شدن! که این امر می تواند وضعیت ظاهری قسمت میانی بدن را تغییر دهد. اما چه اتفاقی می افتد که به نظر می رسد اندازه ی شکم در حال افزایش است؟

اگر فردی دچار اضافه وزن و چاقی شکمی شود این امر می تواند مربوط به رژیم غذایی یا نتیجه ی مصرف یک دارو باشد.

در این مقاله علل شایع چاقی شکم آورده شده است.

۱)ژنتیک در تعیین تیپ بدنی نقش دارد

بدون در نظر گرفتن فاکتور ژنتیک، نمی توان در مورد اندازه و ساختار بدن صحبت کرد.

متخصصان بر این باورند که ژنتیک قطعاً در محل ذخیره ی چربی در بدن نقش دارد.

به عنوان مثال اگر شجره نامه ی فردی گرایش به داشتن تیپ بدنی سیب مانند (یعنی داشتن دور کمر بزرگتر نسبت به شانه و باسن و داشتن اضافه وزن در دور شکم) را نشان دهد، وی باید در انجام فعالیت بدنی و محدود کردن میزان کالری دریافتی کوشا باشد.

۲)استرس منجر به افزایش ذخیره چربی می شود

استرس بخش طبیعی از زندگی روزمره است. به همین دلیل یافتن راه های مفید برای کنترل آن بسیار مهم است تا بر سلامتی فرد تأثیر منفی نگذارد.

متخصصان تغذیه بر این باورند که یکی از دلایل اصلی افزایش وزن در شکم، استرس است و برای حل این مشکل ابتدا باید استرس را هدف قرار داد.

هنگامی که فرد دچار استرس می شود، هورمون کورتیزول در بدن آزاد می شود.

تکرار مکرر ترشح هورمون کورتیزول در گردش خون می تواند منجر به افزایش ذخیره چربی در شکم شود؛ زیرا کورتیزول بدن را قادر می سازد تا چربی و انرژی را از مناطق دیگر جمع کرده و آنها را به سمت شکم هدایت می کند، جایی که کورتیزول می تواند انرژی را برای اندام های حیاتی مثل قلب به راحتی در دسترس قرار دهد.

۳)مصرف بیش از حد قند و شکر باعث افزایش چربی می شود.

هنگامی که هورمون کورتیزول در بدن ترشح می شود، فرد تمایل به مصرف شیرینی پیدا می کند زیرا بدن در شرایط استرس نیاز به دریافت انرژی دارد.

این قند اضافه سبب افزایش وزن در ناحیه ی شکم می شود. به همین دلیل توصیه می شود که برای جلوگیری از استرس، فرد خواب کافی داشته باشد، مصرف مواد غذایی دارای قند زیاد را کنترل کند، مدیتیشن و تمرین کنترل احساسات را بطور روزانه انجام دهد و هنگام استرس مواد غذایی دیگری مثل سبزیجات را جایگزین مواد قندی کند.

۴)پروتئین برای حفظ تعادل بدن ضروری است

اگر میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، می تواند منجر به اضافه وزن در ناحیه ی شکم شود. اما می توان این مشکل را با افزایش میزان پروتئین دریافتی حل کرد.

افزایش دریافت پروتئین سبب می شود تا میل بدن به مصرف مواد قندی کاهش یابد؛ در نتیجه ترشح هورمون انسولین نیز کم می شود و میزان سوخت و ساز بدن افزایش می یابد.

مصرف پروتئین همچنین باعث کنترل هورمون های اشتها نیز می شود. میزان نیاز هر فرد به پروتئین بستگی به فعالیت بدنی روزانه و سایز بدن دارد.

۵)هورمون ها می توانند وزن را کنترل کنند

در دوران یائسگی، افرادی که بیشترین وزن خود را در باسن و ران داشته اند، اغلب متوجه رشد شکم می شوند.

این امر به دلیل افت هورمون استروژن، همراه با کاهش متابولیسم بدن است که با افزایش سن کمی کند می شود.

در این زمان، ایجاد عضله از طریق انجام تمرینات قدرتی (و تمرکز بر روی تنه بدن) می تواند به ایجاد تغییر کمک کند.

۶)برخی از داروها ممکنست باعث افزایش وزن شوند

یکی از عوارض شایع مصرف بعضی از داروها ، افزایش وزن، به ویژه در ناحیه شکم است. چند گروه دارویی از جمله بعضی از داروهای آنتی سایکوتیک ، داروهای ضد افسردگی، داروهای کاهش دهنده فشارخون و داروهای صرع یا دیابت ممکن است باعث افزایش وزن شوند.

۷)غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به التهاب شوند

امروزه مردم با غذاهای فرآوری شده در فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها، کافی شاپ ها و محل کار احاطه شده اند.

مصرف زیاد این مواد غذایی فرآوری شده، به ویژه محصولات شیرین شده با قندها مثل انواع سس و نوشابه، می تواند باعث چاقی شکمی شود.

علاوه بر قندها ، چربی های ترانس (که معمولاً در محصولات و غذای پخته شده بسته بندی شده یافت می شود) نیز می تواند فرآیندهای التهابی را در بدن افزایش دهد که باعث مقاومت به انسولین و تجمع چربی ها در شکم می شود.

۸)سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث افزایش وزن می شود

این سندرم که به نام PCOS نیز شناخته می شود، یک اختلال هورمونی است که بر روی تخمدان اثر می گذارد.

این افراد دارای سطح بالایی از تستوسترون هستند که می تواند باعث افزایش وزن شود. همچنین وجود تستوسترون بیش از حد نرمال می تواند الگوی چاقی مردانه را نیز در زنان القا می کند.

۹)کم خوابی می تواند سوخت وساز را کند نماید

تحقیقات نشان داده است که اکثر آمریکایی ها از کمبود خواب رنج می برند؛ اگر این کمبود خواب همراه با افزایش سایز باشد باید به آن توجه کرد.

خواب شبانه کمتر از پنج ساعت با افزایش چربی شکم ارتباط مستقیم دارد، زیرا کمبود خواب یک هشدار است و سوخت وساز را کاهش می دهد و بدن را برای ذخیره چربی تحریک می کند.

جالب اینجاست که داشتن بیش از هشت ساعت خواب نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. نیاز به خواب در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال، مقدار مناسب خواب معمولاً بین هفت تا نه ساعت در شب است.

۱۰)گاهی افزایش وزن ناشی از حساسیت غذایی است

آیا حساسیت به غذا می تواند دلیلی برای افزایش وزن در شکم باشد؟ متخصصان تغذیه بر این باورند که ممکن است افراد به بعضی از مواد غذایی حساسیت داشته باشند درحالیکه از آن مطلع نیستند.

این بدان دلیل است که برخلاف آلرژی های غذایی، حساسیت های غذایی معمولاً با مشکلات گوارشی (مانند نفخ، التهاب و بی حالی) محدود می شوند و علائم همیشه بلافاصله بروز نمی کنند، بنابراین تشخیص اینکه کدام مواد بدن را ناراحت می کند بسیار دشوار است. به این افراد توصیه می شود که یک آزمایش آلرژی غذایی انجام دهند و از این اطلاعات برای ایجاد یک برنامه جامع رژیم غذایی استفاده کنند.