علت بیماری زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی چیست؟

بیماری زگیل تناسلی genital warts زائده های کوچکی است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می شوند و از بیماری های جنسی شایع است که به عنوان زگیل های مقاربتی هم شناخته می شوند. HPV یک عفونت شایع مقاربتی و علت شایع زگیل تناسلی است.

زگیل ها به صورت جداگانه یا خوشه ای تشکیل می شوند و ممکن است کوچک باشند، اگرچه گاهی اوقات به توده های بزرگ تبدیل می شوند.

زگیل ها معمولاً به رنگ پوست یا کمی تیره تر هستند. در ادامه با این مقاله از مجله ی دکتر مایکو همراه باشید تا انواع، علائم و راه های درمانی زگیل تناسلی آشنا شوید.

راه انتقال و علت بیماری زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل و مانند سایر زگیل ها، توسط انواع خاصی از HPV ایجاد می شود. بیش از 200 نوع مختلف از این ویروس وجود دارد که در اکثر موارد، نوع 6 و 11 این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود و سلامت جنسی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، هرچند همیشه اینطور نیست.

زگیل تناسلی در زنان

یک فرد می تواند عفونت HPV را از طریق تماس تناسلی پوست به پوست، یعنی رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی، منتقل کند.

برخی از افراد این عفونت را دارند اما هیچ علامتی و نشانه ای از خود نشان نمی دهند. به صورت کلی هر فردی که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر عفونت HPV است.

سایر عوامل خطر بیماری زگیل تناسلی عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • سن زیر ۳۰ سال

 

علائم زگیل تناسلی genital warts

بیماری زگیل تناسلی بر روی پوست و غشاهای مخاطی ناحیه تناسلی یا مقعدی ایجاد می شود. این بیماری معمولاً دردناک نیست، اما می تواند باعث خارش، تغییر رنگ پوست یا ناراحتی و حتی خونریزی شود.

عفونت HPV همیشه علائمی ایجاد نمی کند. برخی افراد بدون ایجاد زگیل به این عفونت مبتلا هستند. به همین دلیل، ممکن است تشخیص اینکه آیا یک فرد HPV دارد یا خیر، سخت باشد.

اکثر عفونت های HPV غیر سرطانی هستند. با این حال، در موارد نادر، عفونت همزمان HPV می تواند باعث سرطان سر و گردن شود.

 

انواع زگیل تناسلی چیست؟

در ادامه با زگیلی تناسلی در مردان و زنان و تفاوت آنها آشنا می شوید.

اگرچه اکثر مردان مبتلا به HPV هیچ علامتی نشان نمی دهند اما در برخی از آنها زگیل ایجاد می شود.

زگیل آلت تناسلی در مردان ممکن است در بخش های زیر رخ دهند:

  • آلت تناسلی
  • بیضه ها
  • مقعد
  • کشاله ران
  • زبان و بالای دهان

زگیل تناسلی می تواند کوچک یا بزرگ، صاف یا برجسته و یا به شکل گل کلم باشد. آنها ممکن است به صورت یک برآمدگی یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه اطراف مقعد یا اندام تناسلی ظاهر شوند. این زگیل‌ها اغلب آسیب نمی‌زنند، اما می‌توانند ناخوشایند باشند.

بیماری زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی در زنان می تواند در داخل یا اطراف قسمت های زیر ایجاد شود:

  • واژن
  • دهانه رحم
  • مقعد
  • ناحیه کشاله ران و بالای ران ها

از آنجایی که ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی هم پخش شود ممکن است زگیل روی لب ها، دهان و گلو نیز ظاهر شود. زگیل‌های تناسلی شبیه برجستگی‌های کوچک و گوشتی هستند.

تعداد زگیل ها می تواند متفاوت باشد و خوشه ها ممکن است به شکلی شبیه گل کلم ایجاد شوند.

 

بیماری زگیل تناسلی چقدر طول می کشد؟

در حدود 80 درصد موارد، HPV به طور خود به خود در عرض 18 تا 24 ماه از بین می رود. درمان می تواند علائم قابل مشاهده را در عرض چند هفته یا چند ماه کاهش دهد. با این حال، برداشتن زگیل از روی پوست لزوماً خطر انتقال را کاهش نمی دهد.

حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به HPV این عفونت را تا آخر عمر خواهند داشت. در طول این مدت، آنها ممکن است حتی علائم قابل مشاهده ای را تجربه نکنند.

 

خطرات زگیل تناسلی چیست؟

بیماری زگیل تناسلی در دهانه رحم یا داخل واژن ممکن است باعث تغییرات دهانه رحم (دیسپلازی) شود که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. البته زگیل ها باعث این تغییرات هستند نه HPV.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *