حجامت در تبریز

حجامت

حجامت چیست؟

در حقیقت حجامت روشی است که برای بیرون آوردن خون از افراد به کار گرفته می‌شود. از دید طب سنتی این تکنیک در زمینه درمان و جلوگیری می‌تواند تاثیرات شگرفی داشته باشد. به همین علت است که به تمامی افراد توصیه می‌شود و محدودیتی برای بکارگیری این روش ندارند.

بطور مثال افرادی که به بیماری‌های خاصی مبتلا نیستند، به منظور اینکه نوعی مقاومت در برابر بیماری‌های گوناگون ایجاد شود بسیار کاربردی است.

حجامت

از سوی دیگر برای افرادی که از غلظت خون بالا رنج می‌برند و کلسترول خون بالایی دارند، می‌توانند برای بهبودی وضعیت سلامتی خود و گردش بهتر خودن در بدن از این روش بهره ببرند.

آیا حجامت محدودیت سنی دارد؟

جواب منفی است. می‌توان گفت اگر شخص با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو شود و به بیماری خاصی نیز مبتلا نباشد، قادر است تا تحت درمان با کمک این تکنیک قرار بگیرد. به این علت است که قبل از انجام هرگونه درمان سنتی، برخی روش‌ها و تکنیک‌های تشخیص سلامتی بدن را صورت پذیرد.

هنگامی که نتیجه آزمایشات بیماری خاصی را گزارش نکرد، می‌توانید امیدوار باشید که این تکنیک در حیطه٬های گوناگون به شما کمک کند.

 

ممنوعیت حجامت

در ادامه نیاز است هشدار یا توصیه‌ای به شما دهیم. این به آن معناست که همه افراد نباید تحت عمل قرار بگیرند. زیرا ممکن است برای آنان خطرناک باشد.

  • نخستین دسته نوزادان یک الی چهار ماهه می‌باشند
  • دومی، افرادی هستند که مزاج بلغم آن ها بسیار شدید است
  • سومین دسته زنان باردار محسوب می‌شوند که تا پایان ماه چهارم بارداری، این کار برای آنان خطرناک است.
  • در نهایت چهارمین دسته از این افراد، کسانی هستند که فشار خون بالایی دارند و میزان پلاکت در خونه آنان نیز پایین است.

در مواردی نیز توصیه می‌شود که برای افراد دارای پلاکت خون کم، خون کمتری نیز در این عمل گرفته شود.

روند طب سنتی شاید برای این افراد کمک کننده باشد اما به نحوه انجام شوند که شخص بیمار آسیبی نبیند. بنابراین نخست برای این که صلاحیت فرد برای انجام این کار مورد بررسی قرار گیرد بایستی توسط یک پزشک تایید شود.

 

انواع حجامت

بهتر است بدانید حجامت با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. از مهم ترین این روش‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

حجامت به وسیله آب

در این روش محل انتخاب شده برای این عمل را ابتدا با آب مرطوب می‌کنیم. پس از آن مکش خون را در محل مورد نظر قرار می‌دهیم. در ادامه نیز می‌توانید نحوه انجام این تکنیک را پیگیری کنید.

استفاده از آتش

در این تکنیک پنبه یا گاز استریل را به الکل آغشته می‌کنند. پس از آن با روشن کردن آن روند اینکار آغاز می‌شود. البته بهتر است بدانید که این تکنیک کمتر انجام می‌شود. زیرا امکان دارد پوست بخشی از این افراد بسوزد. در پایان به منظور اینکه افراد دردی را حس نکنند از این روش استفاده نمی‌شود.

حجامت در فصل بهار

جال است بدانید که یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام عمل در فصل بهار است. زیرا بر اساس نظرات متخصصان این حوزه، مقدار سمومی که در این فصل در بدن افراد جمع می‌شود بیشتر از فصل‌های دیگر است. پس در این صورت اگر این کار در فصل بهار انجام شود نتایج بهتر و ثمر بخشی به دنبال خواهد داشت.

مدت زمان انجام حجامت

مدت زمان انجام اینکار نهایت ۲۰ دقیقه است. در این مدت نخست باید مکش ها روی پوست قرار داده شوند و در ادامه که خون ها جمع شوند، متخصص لیوان ها را از روی بدن برمی‌دارد. بعد از تخلیه کردن خون آلوده فرآیند پانسمان را انجام می‌دهد.

 

آمادگی های قبل از حجامت

قبل از انجام این کار، متخصصان باید نکاتی را به افراد یاد آوری کنند تا این روند با موفقیت پایان یابد.

این نکات عبارتند از:

  • برای خروج بهتر خون‌های آلوده بهتر است از آب انار استفاده شود.
  • در سه قبل از انجام این عمل به افراد توصیه میشود تا غذاهای نرم و سبک بخورند. برای مثال بهتر است تا بیشتر از مایعات استفاده شود و از انواع سبزیجات و میوه‌جات در برنامه غذایی استفاده شود.

 

کاربرد حجامت

این کار در قسمت‌های مختلف بدن انجام میشود. در هر نقطه‌ای از بدن که صورت می‌گیرد، نتایج به خصوص خود را نمایش می‌دهد.

از جمله فواید این روش درمانی برای درمان موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • جوش صورت
  • سیاتیک
  • کبد
  • لاغری

نتیجه گیری

این روش درمانی از زمان‌های قدیم مرسوم بوده و همانطور به آن اشاره کردیم همچنان طرفداران به خصوص خود را نیز تا به امروز حفظ کرده است.

در این مقاله در رابطه با یکی از پرطرفدارترین و موفق ترین روش‌های درمانی مطالبی را عنوان کردیم.

توصیه می‌کنیم که که اگر تصمیمی برای حجامت کردن داشته باشید. حتما قبل ار آن با یک متخصص در این حوزه مشاوره بگیرید.

 

توجه: در کلینیک تبریزپوست حجامت انجام نمی شود و این مطالب جنبه اطلاع رسانی می باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *