بخیه زخم در تبریز

بخیه زخم در تبریز

چه زخم‌هایی به بخیه نیاز دارند ؟

ایجاد زخم روی پوست از جمله اتفاقاتی است که برای همه ما رخ می‌دهد. در برخی اوقات زخم به وجود آن روی پوست عمیق بوده و گاهی مواقع نیز ممکن است جراحت شدید بوده و عمق زیادی داشته باشد.

بخیه کردن یکی روش های بسیار عالی برای درمان جراحت است که سالیان زیادی که توسط پرستاران مورد استفاده قرار می گیرد. اما چه زخم هایی به بخیه نیاز دارند؟ از کجا بدانیم که کدام زخم باید بخیه شود؟ چه نوع بخیه ای برای چه زخمی بهتر است؟

برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می شود که در این مقاله با ما همراه باشید.

در پاسخ به این که چه زخم‌هایی به بخیه احتیاج دارند؟ بایستی بگوییم که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به میزان عمق جراحت و نوع بریدن آن اشاره کرد. البته میزان خونریزی نیز می تواند تعیین کننده استفاده از بخیه باشد.

به طور مثال اگر خونریزی زخم به همین راحتی بند نیامده و متوقف نشود، بدون شک نیاز دارد تا سریعا بخیه شود.

در صورتی که جراحت تا حد بسیار زیادی شدید بود و نیاز داشت تا سریعا بخیه شود، شما می توانید از مراکز خدمات درمانی در منزل کمک گرفته و از خدمات بخیه و پانسمان در منزل بهره مند شوید.

در توضیحاتی کاملی در خصوص زخم‌های بخیه‌ای به شما ارائه خواهیم داد.

جهت مشاوره رایگان و درمان زخم در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

برای چه زخمی باید از بخیه استفاده کرد؟

در ابتدا باید بگوییم که بخیه کردن یکی از بهترین روش‌های درمان زخم است که سریعا خونریزی را قطع کرده و احتمال عفونت کردن جراحت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. اما همان طور که گفته شد، همه نوع زخم به بخیه کردن نیازی ندارد.

به بیان دیگر استفاده از این روش درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت است از:

اندازه زخم برای بخیه

مهم ترین عاملی که می تواند تعیین کند که زخم به بخیه نیاز دارد یا خیر، عمق و اندازه جراحت است.

بخیه زخم

در صورتی که زخم شرایط زیر را داشته باشد، لازم است تا حتما از بخیه برای بستن و درمان آن استفاده شود:

  • اندازه یا عمق آن بیش تر از ۰.۵ اینچ باشد.
  • بافت ماهیچه‌ای یا استخوان قابل مشاهده باشد.
  • شکاف ایجاد شده روی پوست وسیع باشد.

در صورتی که هر یک موارد بالا را در جراحت روی پوست مشاهده کردید، لازم است ها هرچه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید و یا از خدمات درمانی در منزل کمک بگیرید.

مقدار خونی که از زخم می‌آید

در صورتی که جراحت خون‌ریزی شدید داشته باشد و پس مدت زمانی بیش از ده دقیقه خون آن بند نیاید، قطعا به بخیه احتیاج دارد. در حقیقت خونریزی پیش از حد زخم می تواند یکی از علائم پاره شدن شریان باشد.

بنابراین در صورتی که مشاهده کردید خون زیادی از زخم خارج شده و قطع نمی شود، خیلی سریع جهت بخیه کردن آن از پرستار در منزل کمک بگیرید یا این که نزدیک ترین درمانگاه مراجعه کنید.

محل زخم دلیل اصلی برای بخیه کردن

از دیگر عواملی که می تواند تعیین کننده بخیه کردن زخم باشد، محلی است که در آن شکاف یا برش ایجاد شده است.

در برخی قسمت های بدن جراحت خود به خود جوش نمی خورد زیرا بافت پوست زخیم تر بوده و ترمیم آن بیش تر طول می کشد. به طور مثال زخمی که روی پاشنه ایجاد شود، بدون شک به بخیه نیاز خواهد داشت.

علت ایجاد زخم

دلیل ایجاد زخم نیز می تواند یکی عامل هایی باشد که زخم بخیه شود‌‌. به طور مثال جراحتی که به دلیل نیش حیوانات یا حشرات روی بدن ایجاد می شود، باید در ابتدا حتما ضدعفونی شده و حتما بخیه گردد.

 

جمع بندی

بخیه یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های درمانی برای ترمیم هرچه زودتر زخم ها می‌باشد. اما لازم است بدانید که هر زخمی به بخیه نیاز دارد و بایستی جهت استفاده از این روش به عواملی توجه کرد.

در حقیقت برخی از زخم های روی پوست به بخیه کردن احتیاجی ندارد و می توان با مراقبت و پانسمان در منزل آن را در مدت زمان کوتاهی درمان کرد. اما به طور کلی عوامل تعیین کننده استفاده از بخیه شامل خونریزی شدید، محل زخم، علت زخم و اندازه آن می باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *