باندینگ دندان در تبریز


باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندانی ( ترمیم دندان با مواد همرنگ، ترمیم دندان با کامپوزیت)  عملی است که از یک کامپوزیت رزین (مواد پلاستیک با دوام ) برای ترمیم دندان پوسیده و ترک خورده مورد استفاده قرار می گیرد، که با تاباندن نور خاصی سفت می شود و در نهایت به دندان شما می چسبد، این مراحل در یک جلسه انجام می شود به این دلیل به این روش باندینگ گفته می شود زیرا مواد به دندان باند می شود یا می چسبد.

 

موارد استفاده از باندینگ دندان

  • تغییر شکل دندان های ناقص
  • بستن فاصله دندان ها
  • مرتب کردن نامرتبی دندان ها
  • بازسازی دندان های شکسته
  • تناسب طول و عرض دندان ها
  • ترمیم سائیدگی ها و خوردگی دندان ها

باندیگ آسان ترین و ارزان ترین روش برای زیبا سازی دندان های شماست، رزین مورد استفاده در باندینگ قابلیت تغییر شکل و پالیش شدن برای مرتب کردن دندان های شما را دارد،

اغلب این کامپوزیت ها برای بستن فاصله بین دندان ها ترمیم شکستگی دندان درازی و کوتاهی دندان و در کل زیبایی دندان شما مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چه اقداماتی برای باندینگ دندان باید صورت گیرد؟

آماده سازی دندان برای باندینگ کار ضروری و سختی نیست بی حسی اغلب لازم نیست مگر اینکه دندان پوسیده وجود داشته باشد، کاتالوگی موجود است که رنگ رزین دقیقا همرنگ دندان های شما شود.

 

فرآیند و اقدامات باندینگ دندان

سطح روی دندان با دستگاه ساییده می شود و زبر می شود که این اقدام باعث می شود ماده رزین بهتر بچسبد، سپس رزین رنگ دندان به دندان مالیده شده و چون نرم و شکل پذیر است مرتب می شود و با استفاده از نور فرابنفش یا همان لیزر این ماده سفت و سخت می شود،

برای درخشندگی و هماهنگ شدن با دندان های دیگر دندان پزشک از پالیش استفاده می کند، زمان برای باندینگ هر دندان معمولا 30 الی 60 دقیقه طول میکشد.

 

مزایای باندینگ دندان

باندینگ یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین برای زیبایی دندان است که برخلاف ونیر و تاج که پوشش دندان هستند معمولا در یک یا چند جلسه تمام می شود، همچنین کمتر مینای دندان تراشیده میشود نسبت به ونیر و تاج، همچنین نیازی به بی حسی ندارد و هیچ دردی هم ندارد.

 

معایب باندینگ دندان

مواد باندینگ در مقابل لکه مقاوم هستند اما نه به اندازه تاج، دوام و پایداری آن نسبت به ونیر و تاج بسیار پایین است، مواد باندینگ می توانند از دندان جدا شوند، دندانپزشکان باندینگ را راهی برای تغییرات کوچک زیبایی می دانند، اصلاح موقتی نواقص دندان ها و زیبایی موقت.

 

نکاتی که بعد از انجام باندینگ باید رعایت شود

  • ممکن است تا چند هفته بعد دندان شما حساس باشد و این جای نگرانی ندارد
  • تا 24 ساعت بعد از مواد خوراکی رنگی مثل نوشابه و سس گوجه خودداری کنید
  • مسواک زدن و نخ دندان را در برنامه روزانه خود قرار دهید
  • به طور مرتب حداقل سالی 2 بار برای چک آپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید
  • از خوردن غذا های سفت خودداری کنید مانند ته دیگ و غیره
  • از جویدن اجسام سخت هم خودداری کنید مانند ناخن، مداد، غیره

 

طول عمر باندینگ دندان

طول عمر مواد باندینگ بستگی به نوع رفتار های دهانی شما است اینکه چه مقدار بهداشت را رعایت می کنید و از غذا های سفت خودداری کنید، معمولا بین 3 الی 10 سال پایدار است که بعد از باید مواد آن تعویض شود.

 

هزینه باندینگ دندان

بسته به محل زندگی شما متفاوت بوده و بیمه به آن تعلق نمی گیرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *