انواع تاتو و کاربردهای آن


انواع تاتو

تاتو انواع مختلف و کاربردهای متنوعی دارد. نمی توان گفت تاتو تنها برای زیبایی استفاده می شود بلکه کاربردهای دیگری مانند کاربردهای پزشکی که با نام تاتو پزشکی شناخته می شود نیز دارد .

برای برخی از افراد تاتو روشی برای طراحی نقوشی خاص روی بدن برای زیبایی و یا نشان دادن تعلق به گروهی خاص است و برای برخی بویژه بانوان به عنوان آرایش دائمی استفاده می شود .

همچنین تاتو فواید درمانی نیز دارد که در کشور ما ایران هنوز توسط پزشکان استفاده نمی شود اما در بسیاری از کشورها از تاتو برای پوشاندن و از بین بردن نقایص بیمار مانند نقایص مادرزادی یا جراحت ایجاد شده استفاده می کنند.

تاتو پزشکی

یکی از کاربردهای مفید تاتو ، استفاده از آن در علم پزشکی برای اهداف مختلف پزشکی است .

از کاربردهای تاتو پزشکی (میکروپیگمانتاسیون ) می توان ترمیم و از بین بردن آثار به جا مانده از جراحی ها و پوشاندن زخم ها ، تصادفات ، آثار سوختگی ها ، شکستگی ها و یا بیماری پیسی و … را نام برد .

در واقع تاتو در کاربرد پزشکی رنگ را به قسمت های آسیب دیده و یا زخم افراد تزریق می کند تا جای زخم کمرنگ شده و کمتر دیده شود.

با تاتو پزشکی جای زخم باقی مانده به طور طبیعی ترمیم می شود و ظاهر خوبی پیدا می کند.

موارد استفاده از تاتو پزشکی بسیار است که در ادامه به برخی از موارد اشاره خواهیم کرد :

بسیاری از افراد به صورت مادرزادی خط لب آنها آسیب دیده است و نواقصی دارد مانند افراد لب شکری که پس درمان نواقص لب خود و درمان کامل می توانند از تاتوی لب استفاده کنند و خط لب طبیعی برای آنها طراحی شود .

علاوه بر نواقص لب تاتو پزشکی می تواند در ترمیم و بهبود ابروی از دست رفته نیز بسیار تاثیر گذار باشد . برای مثال افرادی که بر اثر شیمی درمانی و یا هر اتفاق دیگری ابروی خود را از دست داده باشند می توانند از تاتو برای طراحی مجدد و البته طبیعی خود استفاده کنند حتی در بسیاری موارد می توان نواقص و جراحات وارد شده به چشم را با تاتو پوشش داد مانند افتادگی چشم ، بهبود ظاهر پلک ها ، آسیب و جراحت باقی مانده را با تاتو پزشکی ترمیم کرد.

از دیگر کاربردهای پزشکی تاتو می توان موارد زیر را نام برد :

بر طرف کردن آثار باقی مانده و زخم انواع جراحی مانند جراحی های سینه و بازسازی هاله سینه ، عوارض درمانی تومورها،بهبود در بیماریهای پوستی مانند ویتیلیگو (پیسی) ، آلوپسی

ماندگاری تاتو پزشکی

در بسیاری از موارد رنگ تاتو به مرور کمرنگ می شود و هر سال ماندگاری آن کاهش می یابد . ماندگاری و دوام رنگ تاتو در افراد مختلف متفاوت است و به نوع پوست بستگی دارد.

برای اطلاع دقیق تر باید از تاتو کار موردنظر بپرسید.همانطور که می دانید هدف از تاتو پزشکی برای بهبود و ترمیم نواحی آسیب دیده در بیمار است و این به معنای درمان قطعی و کامل نمی باشد و تایید انجام آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

 

تاتو زیبایی

بیشترین کاربردی که در حال حاضر تاتو دارد برای زیبایی بیشتر توسط که افراد مختلف راغب به استفاده از آن هستند ، می باشد و از گذشته تا امروز در روش های انجام آن پیشرفت های بسیاری داشته است و میکروپیگمنتیشن جایگزین تاتو سنتی شده است .

میکروپیگمنتیشن هم روشی مشابه تاتو سنتی است با این تفاوت که در این روش تارهایی مانند مو با سوزن نازکی داخل ابرو کشیده می شوند که رنگ و حالتی کاملا طبیعی دارند.

تاتو در زیبایی چهره افرادی که دوست دارند آرایش دائمی داشته باشند و یا زیباتر بنظر برسند برای مواردی مانند هاشور ابرو ، سایه ابرو برای ابروهایی که کم پشت هستند و قرینه سازی ابرو ها ، بهبود خط لب و حجیم سازی لب ها و زیباتر نشان دادن لب ها ، تاتو خط چشم دائمی و آرایش چشم برای افرادی که حساس به مواد آرایشی هستند ، هاشور مژه و سایه چشم کاربرد دارد.

با توجه حساسیتی که پوست دارد باید در انتخاب و استفاده از دستگاه ها، رنگ ها و لوازم مصرفی برای تاتو توسط تاتو کار دقت کافی لحاظ شود در غیر این صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل و ابزارهای غیر استاندارد می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد . به دلیل دائمی بودن آرایش با تاتو باید به تاتو کار حرفه ای مراجعه کنید تا از عواقب مضر آن پیشگیری کنید .

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *