اصول مهم کم کردن وزن

اصول مهم کم کردن وزن

۱) هرگز غذاهای قنددار مانند نان، آرد، سبزیجات نشاسته دار و میوه را نباید هم زمان با غذاهای چربی دار مانند گوشت ، انواع چربی ها و روغن مصرف نمود.

۲) از مصرف کلیه مواد قندی و چربی دار مانند شیر، شکلات، جگر سیاه و فندق باید اجتناب کرد و قند را بطور کلی از لیست غذاهای روزانه حذف نمود.

۳) فقط باید از آردهای تصفیه نشده استفاده کرد.

۴) فقط باید از نان سبوس دار و یا نانهایی که با آرد تصفیه نشده تهیه شده اند منحصراً برای صبحانه استفاده نمود.

۵) از خوردن برنج سفید( برنج ماشینی) باید خودداری نمود و به مقدار کم از برنج سبوس دار مصرف کرد.

۶) از مصرف الکل تحت هر شکلی مانند الکلهای اشتها آور، شراب، دلستر و الکلهای محرک معده باید صرف نظر کرد.

۷) از خوردن قهوه پررنگ و قوی باید پرهیز کرد و از قهوه های بدون کافئین استفاده نمود.

۸) روزانه باید سه بار و حتی الامکان در ساعت معین غذا خورد. هیچگاه نباید از خوردن یک وعده غذا صرفنظر کرد.

۹) مصرف مواد چربی دار مضر را باید محدود نمود و به جای آن از چربی های مفید استفاده کرد. رعایت این مورد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی مفید است.

۱۰) در موقع غذا خوردن، باید کوشش کرد از آب به مقدار کم استفاده نمود، زیرا نوشیدن آب به مقدار زیاد شیره معده را کم می کند. به محض قرار گرفتن پشت میز غذاخوری نباید آب نوشید.

۱۱) غذا را باید با فرصت خورد. غذا به مقدار لازم باید به بزاق آغشته شود و در طول صرف غذا باید از هر نوع اشتغال فکری اجتناب شود.

۱۲) بهتر است آب میوه، شخصاً تهیه شود. از مصرف آب میوه های صنعتی و خوردن سوداها که محتوی مواد قندی است باید خودداری کرد.

۱۳) بعد از خوردن یک غذای قند دار ( مثلاً در صبحانه) باید سه ساعت تا خوردن یک غذای دیگر که محتوی مواد چربی دار است فاصله باشد.

۱۴) بعد از خوردن یک غذای چربی دار باید ۵ ساعت برای صرف یک غذای قند دار تامل کرد.

۱۵) از خوراکیهای فیبردار، سالاد، تره، مارچوبه، بادمجان و غیره باید به مقدار زیاد استفاده کرد.