پروتز مو در تبریز

پروتز مو در تبریز

پروتز مو چیست؟

پروتز مو یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات مربوط به ریزش مو به شمار می‌رود. در این روش تارهای مصنوعی مو به ‌جای کاشت در پوست سر، روی پروتزهای نانویی که جنس ظریف و مشبکی دارند، قرار می‌گیرند. سپس این پروتز را با چسب مخصوصی روی پوست سر انسان و در نواحی طاس سر می‌چسبانند.

پروتز مو یک راه‌حل موقت اما با ظاهری طبیعی برای پوشش دادن قسمت‌های طاس سر است.

توجه: پروتز مو در کلینیک ما انجام نمی شود و مقاله فوق جنبه اطلاع رسانی دارد.

ساختار پروتز مو

پروتز مو از دو قسمت «بیس پروتز» و «موهای پروتز» تشکیل شده ‌است. بیس پروتز یک لایه توری مشبک بسیار ظریف است که با شبیه‌سازی پوست سر انسان ساخته شده و امکان تبادل هوا برای پوست سر را ایجاد می‌کند. روی این لایه موهای طبیعی و مشابه با موهای اصلی فرد یا به سلیقه خودش قرار می‌گیرد.

ساختار پروتز مو

تفاوت نحوه کاشت مو مصنوعی در پروتز و کلاه‌گیس باعث می‌شود پروتز مانند کلاه‌گیس نمایی غیرطبیعی نداشته باشد و در نهایت این پروتز روی قسمت طاس سر ثابت می‌شود.

 

پروتز مو چگونه روی سر نصب می‌شود؟

برای نصب پروتز مو روی سر ابتدا لازم است قسمت‌های طاس سر فرد اندازه‌گیری شود. اندازه‌گیری دقیق برای طبیعی بودن نتیجه مهم خواهد بود.

در مرحله بعدی پروتز مو با توجه به رنگ، جنس، حالت، تراکم و ضخامت موهای طبیعی فرد انتخاب می‌شود.

بعد از انتخاب، پروتز مو با استفاده از چسب‌های کراتینه گیاهی یا گیره‌های مخصوص روی ناحیه‌های موردنظر نصب می‌شود. در نهایت برای از بین رفتن مرز بین موهای طبیعی فرد و پروتز مو، موها اصلاح می‌شوند.

 

مزایای استفاده از پروتز مو

پروتزها با توجه به وسعت طاسی سر فرد، جنس، رنگ و حالت موهای او ساخته می‌شود و دارای مزایای زیر است:

  • -برای درمان انواع طاسی‌ها مانند آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آره‌تا، بیماران تحت شیمی‌درمانی و… قابل استفاده است.
  • -نتیجه آن بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است.
  • -قیمت پروتز مو از کاشت مو پایین‌تر است.
  • -گرچه دائمی نیست اما یک راه طولانی مدت محسوب می‌شود.
  • -هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های زندگی روزمره فرد از قبیل: ورزش، شنا، استحمام و خواب ایجاد نمی‌کند.
  • -هیچ مورد منع مصرفی در پروتز مو وجود ندارد (به‌ جز موارد آلرژی که ممکن است در اثر هریک از مواد استفاده شده در آن باشد. البته اکثر اجزای سازنده پروتز مو و مواد نگهدارنده آن ضدحساسیت هستند و آلرژی به ‌ندرت اتفاق می‌افتد).
  • -پروتز مو یک روش برگشت‌پذیر است و اگر نتیجه مورد رضایت نبود، امکان برداشتن آن وجود دارد.

 

معایب استفاده از پروتز مو

با وجود اینکه استفاده از پروتز یک روش راحت و بدون درد است، اما معایبی هم به همراه دارد. معایب پروتز مو عبارتند از:

  • پروتز مو نیاز به مراقبت دوره‌ای دارد؛ بنابراین هزینه نگهداری و ترمیم مو در طولانی‌مدت بیشتر از کاشت مو خواهد شد.
  • جمع شدن چربی زیر پروتز مو باعث ایجاد بوی بد در سر انسان خواهد شد.
  • ممکن است پوست سر دچار خارش، حساسیت یا قرمزی شود.
  • یک راه‌حل موقت و بدون امکان رشد مو است.

 

تفاوت پروتز مو با کلاه‌گیس

ظاهرا در آمریکا، اصطلاح «پروتز مو» در مواردی به ‌کار برده می‌شود که بیمار در اثر بیماری، جراحت یا درمان‌های خاص دچار ریزش شده باشد. در این‌صورت پروتز مو جزو موارد تحت پوشش بیمه‌های درمانی و کسر درآمد مالیاتی قرار می‌گیرد.

بعضی از افراد معتقدند که این قطعه تنها در صورتی پروتز محسوب می‌شود که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. بعضی دیگر هم تفاوت کلاه‌گیس و پروتز را در نحوه اتصال به سر می‌دانند.

کلاه گیس فقط با نوارهای لاستیکی یا گیره‌های کاغذی به سر متصل می‌شوند، در حالی که پروتز مو با چسب مخصوص روی سر فرد قرار می‌گیرد؛ طوری‌که فرد را قادر می‌سازد تا بدون برداشتن آن ورزش کند، استحمام کند یا به استخر برود.

دیگر تفاوت کلاه‌گیس و پروتز این است که پروتز می‌تواند برای ناحیه‌های کوچکتر از سر، مطابق با نیاز مشتری ساخته شود، در حالی که کلاه‌گیس همیشه قطعه‌ای است که تمام سر را می‌پوشاند.

قیمت پروتز مو در تبریز

قیمت پروتز مو به عوامل مختلفی از جمله اندازه پروتز، مواد، کیفیت ساخت، طول موهای پروتز و حق‌الزحمه نصب آن بستگی دارد.

محدوده قیمت آن در ایران و تبریز یک تا سه میلیون تومان و در کشورهای اروپایی ۶۰۰ تا ۲ هزار یورو است.

 

پروتز مو بهتر است یا کاشت مو؟

تفاوت‌های قابل توجهی بین پروتز مو و کاشت مو وجود دارد. کاشت مو یک راه‌حل دائمی برای رفع طاسی سر است که نیاز به جراحی و گذراندن دوران نقاهت دارد. اما بعد از انجام کاشت، موها قابلیت رشد داشته و کاملا طبیعی به ‌نظر خواهند رسید.

درصورتی که پروتز مو تنها یک راه‌حل موقت است که هیچ‌گونه خون‌ریزی و دردی را به همراه ندارد؛ درعوض در این روش موهای نصب شده رشد نخواهند کرد.

هزینه کاشت مو در زنان نسبت به پروتز مو بسیار بالاتر است. اما توجه کنید که در طولانی مدت پروتز مو نیاز به نگهداری و جایگزینی دارد. بنابراین هزینه پروتز مو در مجموع چندین برابر هزینه کاشت مو خواهد شد.

بعد از گذشت چند ماه از کاشت مو، موهای کاشته شده رشد کرده و عوارض دوران نقاهت بعد از ۱۰ روز ناپدید خواهد شد.

درصورتی که پروتز مو با گرفتن امکان رشد مو و دریافت اکسیژن کافی موجب تجمع چربی در زیر لایه خود شده و بوی بد به همراه حساسیت‌های پوستی، خارش و قرمزی برای پوست سر ایجاد خواهد کرد.

بنابراین درصورتی که شرایط انجام کاشت مو برای فرد وجود داشته باشد، این عمل توصیه می‌شود؛ چرا که کاشت مو نسبت به پروتز مو بسیار به‌صرفه‌تر و با عوارض کمتر خواهد بود.

اگر قصد پرپشت کردن موهایتان را دارید و بین کاشت مو و پروتز دو دل هستید، پیشنهاد می‌کنیم با توجه به دائمی بودن نتیجه کاشت مو و عدم نیاز به پرداخت هزینه اضافی بعد از آن، کاشت مو را برای رفع طاسی و ریزش موهای سرتان انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

برای نگهداری پروتز مو چه نکاتی باید رعایت شود؟

پروتز مو نیاز به مراقبت و تمیز کردن منظم دارد. ماندن طولانی مدت پروتز روی سر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای پوست سر می‌شود. استفاده از مواد نامناسب برای نصب پروتز می‌تواند منجر به آلرژی شود.

برداشتن پروتز مو باید اصولی و با استفاده از مواد پاک‌کننده چسب مناسب انجام شود. پروتز در ناحیه‌ای که دارای قارچ یا عفونت است نباید نصب شود.

آیا پروتز مو هر روز باید برداشته و تمیز شود؟

خیر. مدل‌هایی که با چسب مخصوص به سر متصل می‌شوند، می‌توانند به مدت ۲۰ روز هم روی سر بمانند. این زمان به نوع مواد و کیفیت چسب بستگی دارد.

در پایان هر دوره پروتز باید برداشته شده و چسب قدیمی تمیز و دوباره استفاده شود.

این کار باید در کلینیک پوست و مو انجام شود اما افراد باتجربه‌تر می‌توانند خودشان این کار را در خانه انجام دهند.

عمر پروتز مو چقدر است؟

به‌طورکلی پروتز مو می‌تواند ۶ ماه تا ۲ سال استفاده شود. این زمان با توجه به کیفیت و مقاومت مواد تشکیل‌دهنده و رعایت نکات نگهداری از سوی خود فرد می‌تواند متغیر باشد.

نتیجه پروتز مو چگونه است؟ آیا مصنوعی به نظر خواهد رسید؟

اگر پروتز مو از کیفیت خوبی برخودار باشد و با روش مناسب و دقیق استفاده شود، ظاهری طبیعی و رضایت‌بخش خواهد داشت.

برش پروتز در اندازه‌های مناسب سر توسط متخصص تاثیر زیادی در نتیجه پروتز مو دارد.پروتز مو بصورت حرفه ای در تبریز انجام نمیشه.

 

دریافت نوبت برای خدمات زیبایی در تبریزپوست

[bookly-form]

 

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *