۵ اشتباه رایجی که باعث موخوره می‌شوند

اشتباهات رایج درباره مو

برخی از عادات کوچک روزمره می‌تواند اثرات منفی روی موها داشته باشد.

به گزارش بهداشت‌نیوز، در این مقاله توضیحاتی در خصوص پنج اشتباه رایجی که به موها آسیب می‌رسانند و نیز نحوه محدودسازی آسیب‌های برجای مانده از این اشتباهات گردآوری شده است.

اشتباه شماره یک: شامپو زدن نوک و انتهای موها

وقتی ساقه و نوک موها را با شامپو مالش می‌دهید، فیبر مویی ضعیف می‌شود و در انتهای ساقه موها، دوشاخگی و شکستگی شکل می‌گیرد.

مسئله بسیار مهمی که هنگام حمام باید به آن توجه داشته باشید این است که شامپو فقط برای تمیز کردن پوست سر طراحی شده است.

کف شامپو آنقدر هست که وقتی موهایتان را آبکشی می‌کنید، کثیفی و آلودگی موجود روی ساقه مو را از بین ببرد، به همین دلیل دیگر نیازی نیست که از ریشه تا نوک موها را با شامپو مالش دهید و اصطلاحاً موها را چنگ بزنید! بنابراین سر را کمی ماساژ دهید، با آب فراوان آبکشی کنید، آب موها را بگیرید و در نهایت نرم‌کننده بزنید. همین!

اشتباه شماره دو: شانه زدن نامناسب و نابهنگام موها

موهای خیس بسیار شکننده‌تر از موهای خشک هستند، بنابراین بیشتر مستعد شکستن هستند و هر مساله نامتعارفی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند؛ بنابراین باید مراقب باشید و خصوصاً هنگام شانه زدن، تهاجمی برخورد نکنید!

به هیچ عنوان موهای خیس را شانه نزنید. برای شانه زدن اصلاً نیازی نیست که از ریشه تا انتهای ساقه را درگیر کنید، چون گره‌های کوچک احتمالی موجود در موها، بزرگتر و در نهایت به پاره شدن تارهای مویی ختم می‌شود؛ بنابراین برای بازکردن گره موها از انتهای ساقه شروع کنید، با ضربات کوچکِ شانه‌ای دندانه‌دار، آرام و بدون کشیدن موها به سمت ریشه‌ها بروید.

اشتباه شماره سه: استفاده از سشوار خیلی داغ

بدون شک استفاده خیلی زیاد از سشوار (و هر ابزار برقی حالت‌دهنده مو) به موها آسیب می‌رساند. سشوار، از یک سو موها را به خوبی خشک می‌کند، اما از سوی دیگر رطوبت موجود در فیبر مویی را از بین می‌برد. به‌طوری که وقتی تمام رطوبت موجود در الیاف مویی از بین رفت، بوی سوختگی به مشام خواهد رسید! بنابراین برای جلوگیری از کم‌آبی ساقه موها و نیز بروز هرگونه موخوره، پیشنهاد می‌کنیم که دمای سشوار را به درستی مدیریت کنید.

در ابتدا توصیه می‌کنیم از سشوار با دمای متوسط و تنظیم سرعت استفاده کنید تا مطمئن شوید که مو بیش از حد گرم نمی‌شود. هنگامی که حدود ۹۰ درصد موها خشک شدند، می‌توان دما را برای حالت دادن موها افزایش داد.

در پایان، یک دور از هوای سرد سشوار استفاده کنید تا پیوندهای داخلی موجود در ساختار موها بار دیگر برقرار شود.

اشتباه شماره چهار: باز کردن موخوره‌ها و شکستگی‌های موجود در نوک موها

شاید خودتان متوجه عمق قضیه نباشید، ولی وقتی موخوره‌ها را دستکاری یا باز می‌کنید، عملاً به ساقه مو آسیب می‌رسانید. بله، با این کار کوتیکول مو (بیرونی‌ترین لایه ساقه مو) و نیز کورتکس مو (لایه میانی ساقه مو) به شدت آسیب پذیر می‌شوند و در نهایت استحکام مو و انعطاف‌پذیری آن به مرور زمان از بین می‌رود.

برای محدود کردن آسیب‌های احتمالی، توصیه می‌کنیم که نوک موهای خود را مرتب کوتاه کنید.

اشتباه شماره پنج: کوتاه نکردن موها به اندازه کافی

با کوتاه نکردن شاخه شاخه‌ها یا همان موخوره‌هایی که نوک موها جا خوش کرده‌اند، عملاً شما به آن‌ها این امکان را می‌دهید که تا ساقه مو بالا بروند، عملی که به‌طور اجتناب‌ناپذیری منجر به شکستگی ساقه مو می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، هیچ چیز موثرتر از کوتاهی با قیچی نیست.

اگر موهایتان شکاف خورده‌اند یا در اثر درمان‌های شیمیایی به شدت آسیب دیده‌اند، حتماً هر هشت هفته یکبار به کمک قیچی نوک موها را مرتب کنید تا حفظ سلامت آن‌ها تضمین شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *