روشهای درمان سلولیت در تبریز

درمان سلولیت

سلولیت

سلولیت واژه ای است که در آن پوست در نواحی چون ران، باسن وپهلوها ظاهری به شکل پرتقال دارد و در مراحل پیشرفته همراه با اختلال گردش خون و نواحی سفت ومتورم است.

سلولیت تنها با رژیم درمانی برطرف نمی گردد . در حقیقت سلولیت علاوه برچربی، تجمع مواد زاید، ملکول های اب، مواد معدنی و ویتامین هاست که از نظر ظاهری به صورت لبول تظاهر می یابد و حاوی تغییراتph   پوست  و دما در بافت است.

جهت مشاوره رایگان و انجام خدمات زیبایی در  کلینیک دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

علل سلولیت

  • عوامل نژادی: زنان سفید پوست بیشتر مبتلا می شوند.
  • سابقه خانوادگی :مانند سندرم ارثی غدد اندوکرین (مثل هیپوتیروئیدیسم).
  • بی اعتدالی رژیمی.
  • بیماری گوارشی.
  • وزن وسن.
  • اختلات روحی بویژه افسردگی.
  • فشار های بیرونی  مثل لباس های تنگ که فاکتوری برای سلولیت هیپوکسیک است.
  • عفونت: بویژه عفونت هایی که با تغییر بافت همبند همراه است.
  • استعمال دخانیات  که باعث کاهش جریان خون زیر جلدی موثر است.
  • مصرف قرصهای ضد حاملگی .

تئوری جدید سلولیت:

میزان چربی بدن خانمها دوبرابر اقایان است (24 درصد در خانمها 12 درصد در اقایان ).

سلولیت تجمع چربی در حفرات بافت هیپودرم است. حجم این حفرات در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

تغییرات هورمونی  تاثیر بسزایی در تجمع  چربی دارد. هورمون استروژن که در زنان در بلوغ و حاملگی افزایش می یابد یک عامل ذخیره کندنده چربی است.

در سطح سلولهای چربی (ادیپوسیت ها )گیرنده های الفا فرایند لیپولیز را متوقف می کنند و گیرندهای بتا موجب تحریک لیپولیز می شوند .

میزان توزیع این گیرنده ها تا قبل از بلوغ در مرد و زن یکسان است. با شروع بلوغ زنان میزان توزیع گیرنده های الفا در نواحی هیپ(باسن) تا 5 الی 6 برابر نسبت به گیرنده های بتا افزایش می یابد  که اینک برای اماده کردن لگن برای زایمان است .

محیطی که فضای اطراف سلولها رابه صورت شبکه گرفته، موجب ارتباط سلولها با خون و لنف است .

در تئوری جدید سلولیت، معتقدند تغییر ph محیط  باعث افزایش رادیکال های ازاد و تغییر دما می شود و در نتیجه تغییر در اکسیداسیون و استاز لنفوی را به دنبال دارد.

سلولیت تغییر شکل بافت همبند به صورت تدریجی است که به فیبروز بدون التهاب ختم می شود.

با تجمع چربیها حفرات دربافت هیپودرم باعث فشار برعروق لنفی وتوقف لنف می شود.

تجمع مواد زاید در اثر تغییر شیمیایی باعث رسوب در دیواره عروق می شود. عروق گشاد شده باعث تراوش اب و پلاسما می گردد و این مواد در بافت،

غلیظ شده و در اطراف انها رشته بافتهای فیبری تشکیل می شود . این پدید باعث می شود دسترسی بدن به بافت غیر ممکن شود  وحتی رژیم و ورزش نیز بی اثر گردد وفقدان خاصیت ارتجاعی ناشی از تجمع چربی ظاهر پوست پرتقالی  orange peel  skinمی سازد.

 

طبقه بندی سلولیت

  • مرحله صفر:هیچ تغییری در سطح پوست نیست.
  • مرحله یک:پوست در حالت ایستاده صاف است اما در انقباض عضلات ودر معاینه با نیشگون دارای ناصافی است.
  • مرحله دوم:ظاهر پرتقالی پوست در حالت استاده قابل مشاهده است.
  • مرحله سوم:مرحله دوم همراه با نواحی فرورفته وبرامده ونیز ندول های سلولیتی است.
  • مرحله چهارم:ظاهر پوست  مثل سطح تشک است و توده های سفت بزرگ ومتعدد در زیر پوست نمایان هستند.

درمان سلولیت

درمان سلولیت با توجه به علت و پاتولوژی یعنی تجمع چربی در سلولها، کاهش و توقف جریان خون و لنف، افزایش مواد سمی حاصل از متابولیسم و کاهش متابولیسم و تبادلات حیاتی و در نهایت ورم و فیبروز بافت همبند تعیین می شود.

متاسفانه درمان سلولیت تنها توسط رژیم غذایی ممکن نیست اما استفاده از روشهای درماتی متعدد که ذکر می گردد. همراه با رژیم درمانی و ورزش نتایج انها را رضایت بخش می سازد .

متدهای درمانی:

متدهای درمانی به دو روش کاهش وزن و درمانهای موضعی تقسیم می گردند.

الف) روشهای کاهش وزن و برطرف کردن سلولیت شامل: 

1)رژیم غذایی2)ورزش و فعالیت بدنی 3)اعمال جراحی 4)داروهای لاغری 5)طب سوزنی6)سیستم رایو فرکانسی یا RF 7)مزوتراپی8)کربوکسی تراپی.

 داروهای لاغری که با چند مکانیسم باعث کاهش وزن می شوند:

  • کاهش اشتها، مانند داروهای فن فلورامین ، فلوکستین و…
  • افزایش متابولیسم، مانند مشتقات هورمون های تیروئید.
  • داروهایی که با اتصال به چربی مانع جذب روده ای انها می شوند مانند داروی XENICAL
  • داروهای که با ایجاد حجم کاذب در معده ایجاد سیری می کنند مانند سلولز.

اعمال جراحی برای کاهش وزن و سلولیت شامل:

1) روش GASTRIC BANDAGE که در این روش نواری به دور معده بسته و باعث کاهش حجم معده می شود.

2) روش GASTRIC BALOON که در این روش بالون از طریق اندوسکوپ وارد معده می شود وحجم زیادی از معده را اشغال کرده باعث سیری زودرس می گردد.

3) روش BY PASS روده که در این روش بخشی از روده از سیستم گوارشی حذف می شود و حجم زیادی از غذا از روده دفع می گردد.

4) روش LIPOSUCTION (لیپوساکشن یا ساکشن چربی) سیستمی است که با استفاده از یک پمپ وکیوم و مکش که به یک لوله استیل(کانولا ) متصل می شود.

برای برداشتن چربی مورد استفاده قرار می گیرد. روش های عادی لیپو ساکشن همراه با خطرات احتمالی چون برداشته شدن بیش از حد چربی و شلی پوست موضع و از همه مهمتر امبولی  همراه است.

متدها و روشهای جدید پیشرفت چشمگیری را در جهت کاهش یا حدف خطرات فوق نشان می دهد بطوری که در روش TLA=TUMESCENT LOCAL ANESTHESIA که با تزریق مقدار زیادی محلول در موضع انجام می شود و تاکنون مورد امبولی گزارش نشده است.

 ب: روش های موضعی درمان سلولیت:

1) وکیوم ماساژ(اندرمولوژی یا LPG ):در این سیستم یک پمپ با درجه کشش قابل تنظیم در شکل و اندازهای مختلف بدن طراحی شده که جهت ماساژ صورت وبدن قابل استفاده است.

در این روش چین پوستی در اپلیکاتور مکیده می شود و تاثیر بسیار مفیدی در افزایش جریان خون موضع، افزایش درناژ لنفاوی و کاهش سلولهای چربی دارد .

2) اولتراسوند تراپی: در این سیستم ها امواج فوق صوت در محدوده 3 مگاهرتز هستند و وقتی امواج اولتراسوند به بافت برخورد می کند بسته به اختلاف مقاومت صوتی، قسمتی از امواج به عناصر ملکولی جذب می گردد . اصطکاک حاصل از نوسان بافتها (میکروماساژ) باعث دو اثر حرارتی و مکانیکی می گردد.

الف)اثرات حرارتی: اثر حرارتی باعث گرم شدن بافت چربی و ذوب چربیها می گردد.

ب)اثرات مکانیکی : در وضعیت اعمال پالسی، بافت فرصت کافی برای پخش گرما ندارد لذا اثر حرارتی ظاهر نخواهد شد بلکه از طریق نوسان بافتها از طریق مکانیکی باعث ایجاد حفره(کاویتاسیون) در داخل  وخارج سلول خواهد شد .

ایجاد حفره باعث پیشروی این حفرات در داخل سلول و باعث شکسته شدن جدار سلول چربی  می شود و در خارج سلول باعث فشرده شدن سلولها خواهد شد.

روش اولتراسوند در درمان کاهش چروک های پوست صورت از طریق افزایش نفوذ پذیری وافزایش جریان خون موضعی نیز بکار می رود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *