راه های درمان عوارض ناشی از تزریق ژل


عوارض زودرس و گذرای تزریق ژل

بسیاری از عوارض زودرس تزریق ژل موقتی بوده و خود به خود برطرف می شود (مانند ورم، کبودی، غیر قرینگی مختصر، درد و…). این موارد در ساعت ها یا روزهای اولیه بعد از تزریق ژل به طور طبیعی ایجاد می شود.

راهکار درمان:

کمپرس سرد و استفاده از مسکن می تواند کمک کند. در اغلب عوارض زودرس و خفیف تزریق ژل، اقدام دیگری لازم نیست.

 

غیر قرینگی در محل تزریق ژل

در صورتی که غیر قرینگی بلافاصله بعد از تزریق ژل صورت و یا چند روز اول باشد، ممکن است به دلیل تورم در ناحیه تزریق باشد. لذا ابتدا صبر می کنیم و از مراقبت های گفته شده در بالا استفاده می نماییم. در صورتی که غیر قرینگی طولانی شود (چند هفته طول بکشد) نیاز به درمان است. (درمان عوارض تزریق ژل)

راهکار درمان:

بعد از برطرف شدن تورم ها، غیر قرینگی باقیمانده در محل تزریق ژل را می توان به دو روش زیر اصلاح نمود:

1. تزریق مجدد ژل در محلی که کمتر تزریق شده (ترمیم تزریق ژل)

توجه: برای ترمیم غیر قرینگی زود اقدام نکنید، زمان مناسب بین تزریق ژل و ترمیم باید به صورتی باشد که تورم ناحیه تزریق برطرف شده باشد. مدت 3 تا 4 هفته مناسب است.

تزریق زود هنگام و عجولانه می تواند نتیجه را بدتر نماید. (درمان عوارض تزریق ژل)

2. کاهش مقدار ژل در محلی که زیاد تزریق شده ( روش های این کار در پایین توضیح داده شده است)

 

وجود تورم های دوره ای حاد در محل تزریق ژل

این وضعیت باعث می شود که به صورت دوره ای به علتهای مختلف، بخشی یا تمام مناطقی که ژل تزریق شده، دچار تورم گردد. این حالت ها خود به خود برطرف می شود و در شرایطی مانند سرماخوردگی، تب، ضربه به ناحیه تزریق ژل، تغییرات هورمونی (مثلا دوران پریود در خانم ها)، مصرف غذاهای شور و فست فودها و… دیده می شود.

راهکار درمان:

با تزریق مقداری کورتون رقیق شده در اطراف محل ژل، می توان به راحتی و سریعا تورم را کاهش داد. هرچند به نظر می رسد این وضعیت به بدن افراد بستگی داشته باشد و در افرادی که مستعد آنژیوادم هستند بیشتردیده شود، توصیه می کنم اگر شما چنین تجربه ای دارید، در تزریقات بعدی، از ژل های مرغوب تر استفاده نمایید و دیگر ژل قبلی خود را انتخاب نکنید..

کمپرس سرد در محل تورم نیز به برطرف شدن زودتر آن کمک می کند. (درمان عوارض تزریق ژل)

 

ایجاد ناهمواری ملایم در محل تزریق ژل

این حالت بویژه در مناطقی که پوست نازک است (زیر چشم و لب ها) بیشتر دیده می شود. یکی از علتهای مهم ایجاد کننده آن، تزریق ژل های غلیظ در این مناطق است. مهارت پزشک در جلوگیری از این عارضه بسیار موثر است.

راهکار درمان:

برای برطرف شدن آن می توان مقداری از ژل را در نواحی تزریق شده کاهش داد ( روش های این کار در پایین توضیح داده شده است). همچنین می توان با پخش کردن مجدد ژل در محل تزریق شده، ناهمواری را به حداقل رساند

پخش مجدد ژل: این کار باید تحت بیحسی موضعی انجام شود و ممکن است برای بیمار دردناک باشد. پس از بیحسی موضعی، با تزریق مقداری سرم فیزیولوژیک در محل ناهموار، و با ماساژهایی که داده می شود، ژل به نواحی اطراف پخش می گردد. (درمان عوارض تزریق ژل)

توجه: پخش مجدد ژل نباید برای ژلهای دائمی و خطرناکی مانند ژل پاژ انجام شود زیرا می تواند آسیب بافتی را بیشتر نماید!

بهتر است در پخش مجدد ژل، از معاینه با سونوگرافی استفاده شود تا محل و تعداد تجمعات ژل مشخص گردد و با دقت بالاتری انجام گیرد.

 

ایجاد توده های بزرگ و بدفرم در صورت

این حالت فرم شدید تر ناهمواری در صورت است. ژلها با مکانیسم های مختلفی می توانند منجر به این عارضه شوند. ایجاد آبسه های سرد، حرکت و تجمع ژل در یک محل، ایجاد بافت گرانولوم و ایجاد کیست هایی در محل تزریق می تواند چنین وضعیتی را ایجاد نماید.

راهکار درمان:

برای اصلاح بد فرمی ایجاد شده، ابتدا مکانیسم ایجاد بدفرمی باید تشخیص داده شود. هرکدام از مکانیسم های فوق با استفاده از معاینه و بررسی سونوگرافی، تشخیص داده می شود.

اگر مکانیسم ایجاد بدفرمی، تشکیل بافت گرانولوم باشد، توصیه می کنم که از جراحی و تلاش برای تخلیه ژل پرهیز شود زیرا مطمئنا منجر به عوارض بیشتری خواهد شد.

درمان دارویی و تزریق کورتون در محل تزریق ژل میتواند تا حدودی موثر باشد. در موارد دیگر می توان از روش های تخلیه ژل استفاده نمود

 

ایجاد آبسه در صورت

آبسه های صورت می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد. از سوی دیگر آبسه حاد نیز می تواند همراه با سلولیت شدید و یا سلولیت کم باشد.

بعضی از این آبسه ها به دلیل عفونی شدن محل تزریق ژل و رشد میکروب ها ایجاد شده اند درحالی که برخی از آبسه ها به دلیل واکنش بدن به ژل می باشند و در آنها هیچگونه باکتری وجود ندارد (این آبسه ها به اصطلاح آبسه های استریل نامیده می شوند).

راهکار درمان:

در همه آبسه ها تجویز آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی لازم است. در آبسه های استریل، انتی بیوتیک ها هیچگونه تاثیری ندارند ولی ما تا زمان تخلیه آبسه و بررسی آزمایشگاهی محتویات آن، قادر به تفکیک آبسه استریل از آبسه چرکی نمی باشیم. لذا در همه موارد در ابتدا آنتی بیوتیک تجویز می کنیم. (درمان عوارض تزریق ژل)

توجه: در سلولیت شدید تا حد امکان باید از جراحی پرهیز نمود و یا آن را تا زمان کاهش سلولیت به تعویق انداخت، زیرا جراحی عوارض را بیشتر می کند. در انواع دیگر آبسه، توصیه به تخلیه آبسه می کنم.

 

نکروز و از بین بردن بافتهای اطراف:

گاهی در زمان تزریق ژل، مواد تزریق شده وارد رگ های خونی اطراف شده و باعث انسداد آنها می شود. بسته شدن رگ منجر به قطع خونرسانی و از بین رفتن سلول های آن ناحیه و زخم شدن نواحی اطراف می شود.

در صورتی که این اتفاق، خیلی سریع تشخیص داده شود، با شروع سریع درمان (کمتر از 6 ساعت از زمان تزریق ژل) می توان تا حدود زیادی از نکروز بافتی و عوارض آن جلوگیری نمود.

توجه: علائم اولیه درتزریق های داخل عروق ژل، به صورت درد شدید، ایجاد ضایعاتی مانند جوش در اطراف محل تزریق، تغییر رنگ پوست به شکل سفید یا کبود شدن است. در این موارد سریعا برای درمان مراجعه نمایید.

درمان نکروز بافتی بسیار پیچیده است و نیاز به معاینات مکرر و مصرف داروهای متعدد و مراقبتهای موضعی دقیق دارد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *