دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست؟


با توجه به این که شرایط زندگی نسبت به گذشته دچار تغییرات بسیاری شده است و بسیاری از مسائل مانند آب و هوا و آلودگی آن ، تغییر تغذیه در افراد ، استفاده از از مواد آرایشی مو و… افزایش یافته است بسیاری از مشکلات را با خود به همراه آورده است به گونه ای که امروزه افراد با بیماری های بیشتری نسبت به گذشته دست و پنجه نرم می کنند.

هنگام توقف رشد مو ، به مرور مو دچار ریزش شده و پس از دوران کم پشتی به طاسی می انجامد. تکنیک کاشت مو یکی از روش هایی است که برای افرادی که به موقع جلوی ریزش موی خود را نگرفته اند می تواند کار آمد باشد تا مجددا موهای از دست رفته خود را بازگردانند.

یکی از بیماری هایی که تحت تاثیر این تغییرات در زندگی افزایش یافته است ، کاهش رشد مو و ریزش مو می باشد. عوامل مختلفی را می توان جز دلایل این معضل نامید که در این مقاله قصد داریم به این عوامل و دلایل کاهش سرعت رشد مو بپردازیم.

از مو می توان به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین عوامل در زیبایی چهره افراد اشاره کرد. علاوه بر این موضوع فلسفه دیگر قرار گیری آن بر روی سر پوشش و محافظت سر در برابر عوامل مختلف مانند نور خورشید و… می باشد.

مو از سه بخش اصلی فولیکول ، ساقه و پیاز (ریشه) تشکیل شده است که هریک از آن ها در قسمت مختلفی از پوست قرار دارند. پیاز مو در قسمت هیپودرم ، فولیکول مو در قسمت درم و ساقه مو در قسمت اپیدرم پوست قرار دارند.

 

دلایل ریزش و کاهش سرعت رشد مو

دلایل مختلفی برای ریزش و یا کم پشتی مو وجود دارد. این دلایل عبارتند از:

• عوامل ژنتیکی که به صورت ارثی به سایرین منتقل می شود.

• فشارهای جسمی که بر اثرات حوادث فیزیکی به ممکن است به وجود آید.

• بارداری در زنان

• مشکلات تغذیه ای و کمبود برخی مواد و ویتامین ها در بدن که جز عوامل اصلی رشد مو می باشند مانند پروتئین ، ویتامین B و…

• الگوی طاسی در مردان

• مشکلات هورمونی از جمله هورمون تیروئید

• فشارهای روحی و احساسی که سبب افسردگی و… می شود. مانند خبرها و یا اتفاقات ناگوار

• کم خونی در بدن

• مشکلاتی که در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود و به میزان بیش از حدی این سیستم فعال می شود که با بیماری آلوپسی آره آتا در مو همراه است.

• رژیم های لاغری سنگین که به وشیله آن کاهش وزن شدیدی را به همراه دارد.

• بیماری هایی مانند انواع سرطان ها که جهت درمان نیازمند شیمی درمانی می باشد.

• مصرف برخی از داروها مانند برخی داروهای کاهش فشار خون و یا رقیق کننده خون

• استفاده از مواد آرایشی و یا فرم دهی مو با سشوار و یا اتو مو و همچنین عدم نگهداری صحیح از مو در مسائلی مانند شست و شو و خشک کردن مو

• بالا رفتن سن

• و…

اما با نگاه کلی به دلایل و عوامل کاهش رشد و یا ریزش مو به این نکته می توان توجه کرد که بسیاری از دلایل ریزش مو را می توان کنترل و یا جلوی آن را گرفت. اما اگر به موقع به فکر موی خود نباشیم ، مقدار زیاد و یا کل موی خود را از دست خواهیم داد که تنها را درمان برای آن کاشت مو طبیعی می باشد.

فرآیند ریزش و رشد مو چگونه است؟

هر فرد بالغ دارای 100.000 تا 150.000 تار مو بر روی سر خود می باشد . به طور طبیعی مو می بایست دارای رشد طبیعی باشد و این میزان در افراد معمولی چیزی در حدود 1.3 سانتی متر می باشد اما به صورت کلی به دلیل این که عوامل مختلفی میزان رشد مو را تحت تاثیر خود قرار می دهد ممکن است این عدد گاهی کم و زیاد شود.افرادی که دچار ریزش مو به دلایل مختلفی که برخی از آن ذکر شد می باشند نیز از رشد موی کمتری برخوردارند.در حدود 25 تا 100 تار مو در طول روز می ریزند که این موضوع طبیعی می باشد.

هنگامی که مو به طور طبیعی می ریزد چنانچه فرد دارای رشد مو مناسبی باشد به سرعت موی جدید جایگزین موی ریخته شده می شود اما اگر به دلایل مختلف مشکلاتی در رشد مو وجود داشته باشد ، موی جدید بسیار کند جایگزین موی ریخته شده می شود و یا اصلا دیگر رشد نخواهد کرد. این معضل طی چند ماه تا چند سال باعث کاهش حجم مو و طاسی می شود.

اما بسیاری از روش ها برای جلوگیری از کاهش سرعت رشد مو که به سبب آن مو دچار کم پشتی می شود وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها جلوی این معضل را گرفت.چنانچه این راه کار ها باعث رشد مجدد مو نشود و فرد دچار ریزش شدید مو و طاسی مو باشد ، تنها راه موثر برای بازگشت موی از دست رفته تکنیک های مختلف کاشت مو و استفاده از روش هایی مانند کاشت مو به روش SUT و… می باشد.

 

برخی روش های افزایش سرعت رشد مو عبارتند از:

✔ استفاده از برخی مواد طبیعی مانند روغن نارگیل ، روغن رزماری ، روغن بادام ، سیاه دانه ، روغن های کنجد و زیتون و کرچک و… که برای رشد و تقویت مو بدلیل داشتن ویتامین های مناسب برای رشد مو و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین شادابی و طراوت مو موثر می باشند.

✔ استفاده از قهوه جهت بالا رفتن سرعت رشد مو.شما می توانید مقداری از قهوه ی دک کشیده را پس از شست و شوی مو بر روی سر ریخته و به خوبی آن را ماساژ دهید تا در تمامی مناطق سر پخش شود و پس از نیم ساعت تا یک ساعت آن را آبکشی نمود.

✔ استفاده از محلول ماینوکسیدیل و یا فیناستراید که سبب جلوگیری از ریزش و شروع مجدد رشد مو می شود. (طبق نظر پزشک متخصص)

✔ برخی روش ها پیش از آن که موی شما به طور کامل دچار ریزش شوند می توانند موثر واقع شوند. این تکنیک ها در کلینیک های معتبر می بایست انجام گیرد. مزوتراپی مو که به طور خلاصه با تزریق مواد مغذی به پوست سر انجام می شود یکی از روش های درمان ریزش مو و رشد مو می باشد. از دیگر روش های جلوگیری از کاهش رشد مو می توان به تکنیک تزریق پلاسمای غنی شده اشاره نمود.

تمامی این نکات در کنار مراقبت از مو در برابر دلایلی که باعث ریزش می شود موثر واقع می شوند. پس با مرور دلایل ریزش مو که در بالا گفته شد و انجام صحیح روش های مراقبت از مو می توان به میزان قابل توجهی جلوی کاهش سرعت رشد مو نسبت به ریزش را گرفت.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *