دستگاه لیزر IPL در تبریز

دستگاه Ipl و جوانسازی پوست

دستگاه لیزر IPL

دستگاه لیزر IPL در واقع فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و غیر منسجم ایجاد می کنند که می تواند بر روی ساختار پوست تاثیرات مختلفی داشته باشد و این امکان را دارد که با انتخاب فیلترهای مناسب برای اهداف مشخص نتایج متناسب را بدست آورد.

دستگاه ipl نوعی نور درمانی است که برای درمان و از بین بردن لکه های پیری ، آسیب های ناشی از آفتاب ، کک و مک ، علائم زایمان ، واریس ، درمان و کاهش چین و چروک ، جوانسازی پوست و رفع موهای ناخواسته بدن استفاده می شود.

با اینحال دستگاه ipl لیزر درمانی نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد. نسبت به لیزر ارزانتر است و سریعتر عمل می کند.

پالس نوری شدید دستگاه ipl برای از بین بردن موای زئد بدن ، صورت، پاها، پشت و … یک روش غیر تهاجمی و بی خطر می باشد.

نوری که از دستگاه آی پی ال ساطع می شود با هدف قرار دادن فولیکول مو سبب گرم شدن و از بین رفتن آنها بدون ایجاد سوختگی و یا آسیب رسانی به پوست می شود.

نتایج حذف موهای زائد با دستگاه ipl سریع و کاملا بدون درد است. احتمال عوارض جانبی این روش بسیار کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در ناحیه درمان باشد که پس از چند ساعت تا یک روز برطرف می شود.

کسانی که پوست روشن و موی تیره دارند بهترین کاندید برای استفاده از دستگاه ipl می باشند ، زیرا در این افراد رنگدانه پوست کم است و رنگدانه مو بیشتر و دستگاه ipl نیز فولیکول مو را هدف قرار می دهد.

پس از ایسفاده از این روش اگر موها رشد کنند بصورت نازک و کرکی خواهند بود.

جهت مشاوره رایگان و انجام لیزر در کلینیک دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

 

قابل توجه بازدیدکنندگان عزیز: در کلینیک تبریزپوست دستگاه IPL نداریم و مطالب جنبه اطلاع رسانی دارند.

دستگاهIPLچگونه موجب رفع موهای زائد می شود؟

تمرکز آی پی ال روی رنگدانه ها یا ملانین می باشد. این رنگدانه ها انرژی نور را جذب می کنند و آنرا به گرما و انرژی حرارتی تبدیل می کنند.

و چون تراکم رنگدانه ها در پیاز موبیشتر است ، این تبدیل حرارتی پیاز مو را تخریب و از بین می برند و در هر تابش اشعه صدها فولیکول مو کاهش می یابند.

IPL در چه نقاطی از بدن قابل استفاده است؟

جنسیت یا سن شما فرقی نمی کند ، تمام نواحی بدن می تواند تحت درمان با دستگاه ipl قرار بگیرد. این دستگاه می تواند برای انواع پوست و مو با رنگ های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

البته به علت تراکم ملانین در پیاز موهای تیره، افرادیکه دارای پوست روشن و موهای تیره هستند پاسخ درمانی بهتری به این تکنولوژی میدهند.

در افرادی که پوست تیره تری دارند به دلیل اینکه رنگدانه های ملانین موجود بیشتری در سطح پوست دارند موجب جذب مقداری از انرژی نورانی می شوند لذا انرژی کمتری را به پیاز مو انتقال داده، بنابراین نیازمند جلسات بیشتری برای درمان هستند.

چند جلسه برای درمان مورد نیاز است؟

هر تار مو در سه مرحله رشد می کند اما فقط در فاز رشد فعال، تراکم ملانین در پیاز مو به اندازه ای است که انرژی نورانی را در حد تخریب جذب می کند.

از آنجائیکه در هر مقطع زمانی تنها یک سوم موها در این فاز قرار دارند، لذا حداقل ۴ تا ۶ جلسه برای درمان موهای ناخواسته مورد نیاز است.

افرادی که دارای پوست تیره یا موهای روشن هستند نیازمند جلسات بیشتری برای درمان هستند.

آیا تأثیرات این روش دائمی است؟

بایستی بدانید که هیچ یک از روش های رفع مو، دائمی و مادام العمر نیستند اما اثر IPL نسبت به سایر روش های موجود ماندگاری بیشتری دارد.

برخی افراد به طور کامل درمان می شوند اما اغلب افراد پس از مدتی با رویش مجدد موهایی با ضخامت بسیار کم و کم رنگ تر مواجه می شوند که نیازمند سالانه یک جلسه درمان نگهدارنده هستند.

دستگاهIPL در موارد زیر کاربرد موثری دارد:

۱- درمان دائمی موهای زائد

۲- پوستهای خشک با چروک ریزسطحی و جوانسازی پوست

۳- افرادی که قرمزی پوست گونه و بینی دارند.

۴-آکنه های ملتهب و قرمز

۵- پوستهای چرب با منافذ باز

۶- قرمزی پس از بهبود جوش

۷- کک ومک وآسیب های پوستی ناشی از آفتاب

۸- روزاسه

۹- تلانژکتازی

۱۰- اسکارهای (فرورفتگی) ناشی از جوش

 

دستگاه IPL و ضایعات عروقی

بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر می تواند باعث شکنندگی در مویرگ ها و عروق خونی صورت شده و ضایعات عروقی ایجاد کند که تلانژکتازی (telangiectasias) نام دارد.

این اتفاق عروق عنکبوتی را پدید می آورد. گاهی شکنندگی مویرگها باعث ایجاد قرمزی یا اریتم در پوست و خجالت افراد در جامعه می شود. روزآسه بیماری پوستی شایعی است که با قرمزی پوست مشخص می شود.

تمام این بیماری ها به خوبی به IPL پاسخ می دهند. برای ضایعات عروقی پاها IPL و Nd-YAG laser با هم می توانند روی این ضایعات کار کنند.

طی درمان نور IPL و لیزر توسط خون داخل عروق کوچک جذب شده، عروق را گرم و تخریب می کند. با گذشت زمان عروق تخریب شده دوباره جذب و ناپدید می شوند. همچنین می توان از IPL در درمان واریس که عمقی تر است استفاده شود.

دستگاه Ipl و جوانسازی پوست

دستگاه IPL به حفظ شفافیت پوست کمک می کند. گزینه های زیادی برای بهتر نمودن ظاهر پوست از کرم ها و لایه بردارها گرفته تا میکرودرم و لیزر وجود دارد.

آیا تمام این روشها می توانند بدون اختلال در فعالیتهای روزانه ،بهبودی را تضمین کنند؟

راه حلی که IPL با استفاده از جوانسازی با نور ارائه می دهد :

  • نتایج حاصل از کاربرد دستگاه IPL در جوانسازی پوست به راحتی دیده می شود.
  • همه ی صورت را درمان می کند نه فقط نواحی کوچک را.
  • بیمار می تواند بلافاصله به فعالیت های روزانه ی خود برگردد
  • بصورت تدریجی ظاهری طبیعی را ایجاد می کند
  • نتایج آن دراز مدت باقی می ماند

جوانسازی پوست با IPL موثرترین درمان در تمام گزینه هاست.

IPL می تواند بیماری های پوستی زیادی را همزمان درمان کند. این روش درمانی روی قرمزی های پوست که ناشی از عروق خونی بوده و لکه های رنگی نظیر فرکل و آنهایی که ناشی از افزایش سن و نور خورشید هستند موثر می باشد.

همچنینIPL گردن و دست ها را که اغلب آسیب ناشی از نور خورشید در آنها بیشتر دیده می شود، درمان می کند.

– لازم به ذکر است دو نوع پیری وجود دارد، ذاتی و بیرونی. پیری ذاتی اجتناب ناپذیر است، همانطور که سن ما افزایش می یابد، به طور طبیعی پوست نازک تر و خشک تر می شود.

کاهش مقدار کلاژن انعطاف پذیری پوست را کمتر می کند. هرچه انعطاف پذیری پوست کمتر شود، ممکن است چین و چروک های عمیقتری شروع به ظاهر شدن نمایند. سرعت این وقایع را برای هر فرد ژنتیک او تعیین می کند.

این روند ابتدا بین سنین ۳۰ تا ۳۵ سال قابل توجه هستند. پیری بیرونی یا اکتسابی بخاطر قرار گرفتن پوست در معرض محیط ایجاد می شود. پیری بیرونی عامل اساسی در پیرتر یا جوانتر بنظر رسیدن فرد نسبت به سن طبیعی می باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک فاکتور مهم در پیری بیرونی می باشد.

پیری ناشی از نور زمانی رخ می دهد الاستین و کلاژن تخریب شده جایگزین نشده و موجب پیدایش خطوط ریز و چروک می شود.

همچنین پیری ناشی از نور باعث تغییرات رنگی به همراه گسترش ضایعات سنی و قوام ناخواسته پوست می گردد.

شیوه زندگی نیز در پیری بیرونی مهم است.

کشیدن سیگار در تخریب الاستین و کلاژن دخیل بوده و قابلیت ترمیم بدن را مختل می کند.

ساده ترین راه برای دیدن تفاوت بین پیری درونی و بیرونی، مقایسه پوست صورت و دست وگردن که معمولا در معرض نورخورشیداست با به عنوان مثال پوست پستان یا قسمت داخلی بازو می باشد.

دستگاه لیزر ipl

شروع کار با دستگاه IPL

پزشک برای هر بیمار جدید برنامه درمانی خاصی را بر اساس نوع و شدت مشکل تعیین می کند.

بطور میانگین در یک دوره سه هفته ای چهار تا شش جلسه درمان توصیه می شود.

هر جلسه معمولا 20 دقیقه طول کشیده و بیمار بلافاصله به فعالیت طبیعی خود بازمی گردد. با IPL نتیجه درمان طبیعی و ماندگاری آن طولانی خواهد بود.

بیمار چه انتظاری موقع درمان داشته باشد؟

قبل از شروع درمان، معمولا یک لایه ژل سرد روی ناحیه مالیده شده و بیمار از عینک محافظ استفاده می کند. طی درمان پزشک هندپیس را به آرامی روی پوست حرکت می دهد.

نور بصورت پالس های کوچک به پوست می رسد و معمولا بدون ناراحتی می باشد.

گاهی اثرات درمان مثل قرمزی طی یک تا دو ساعت بر طرف می شود. در اکثر موارد صورت درمان می شود اما می توان گردن، قفسه سینه و دستها را نیز درمان کرد.

IPL لایه سطحی پوست را درمان می کند در حالیکه انرژی به بافتهای عمقی تر می رسد. هم اکنون مطالعات بالینی انجام می شود تا تاثیر این انرژی را روی ساخت کلاژن مشخص نماید، چون به سفت و کشیده شدن پوست کمک می کند.

 

مزیتهای IPLنسبت به درمانهای دیگر چیست؟

در درمان لیزر و پیلینگ های شیمیایی عمیق، بیماران اغلب ناحیه درمان شده را پنهان می کنند تا تورم و قرمزی پوستشان از بین برود.

میکرودرم ابرژن ناهمواری های پوست را بر طرف می کند، اما روی تمام ضایعات نظیر قرمزی، برافروختگی و شکنندگی مویرگ ها تاثیر ندارد.

بالا کشیدن پوست صورت و دیگر اعمال جراحی برای بیماران جوان تر و خانم هایی که زایمان کرده اند و می خواهند به سادگی و بدون صرف زمان بهبودی ظاهر خود را تغییر دهند بسیار تهاجمی هستند.

نحوه کار IPL

یک محفظه فلزی که در داخل آن، یک دستگاه الکترونیک هوشمند، و یک لامپ تولید کننده نور پالسی شده شدید (فیلترشده ضربانی) که طول موجهای ایجاد شده توسط لامپ را به طرف هدف مورد نظر شلیک می کند، در آن تعبیه شده است.

یک سیستم ایجاد کننده برودت و سرما که با ایجاد سرما در محل درمان، مانع از ایجاد التهاب، تورم، قرمزی یا زخم روی پوست شده و توسط این سیستم سرمایش، اپیدرم پوست از حرارت ایجاد شده توسط IPLمحافظت می شود.

دامنه طول موج های این نور فیلتر شده ضربانی توسط لامپ یاد شده در گستره وسیعی بوده و پخش و توزیع این طول موج ها از حوالی نور قابل رویت تا نور مادون قرمز ادامه می یابد و طیف آن از ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر است.

تفاوت IPL با لیزر

تفاوت نخست در طیف متنوع طول موج ای آن هاست. ساطع و شلیک شدن نور فیلتر شده ضربانی توسط این لامپ در چنین طیف وسیع و گسترده ای، قابلیت ها و توانایی های وسیعی را در درمان ضایعات پوستی و عروقی و نیز جوانسازی پوست، در این سیستم ایجاد کرده است و این ویژگی مهم (تنوع در ایجاد طول موجهای مختلف انرژی در یک دستگاه واحد) در لیزر وجود ندارد، چرا که دستگاه های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که از خود ساطع می کنند، حوزه عمل محدود و معینی را تحت تأثیر و درمان قرار می دهند.

تفاوت دیگر IPLبا لیزر، در حوزه کروماتیک های نور یا طیف رنگ هایی است که هر کدام از این سیستم ها ممکن است به وجود آورند لیزر، مونوکروماتیک است؛ به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می نماید، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی IPL طیف گسترده و وسیع طول موجی که ایجاد می کند، مولتی کروماتیک بوده و رنگ های متنوع و مختلفی که هرکدام میتوانند ضایعه ای را تحت درمان قرار دهند، به وجود می آورد.

خطرات احتمالی

به هنگام کار با IPL ممکن است خطراتی ایجاد کند که با به کار بردن اقدامات پیشگیرانه می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

در اثر گذشت زمان و استفاده مستمر از دستگاه، لامپ ایجاد کننده انرژی های نوری فرسوده و کهنه شده و بالطبع مقدار انرژی مورد نیاز درمانی کاهش یافته و پزشک معالج جهت رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی، مجبور به بالا بردن انرژی دستگاه می شود که این اقدام ممکن است باعث التهاب، قرمزی و سوختگی پوست شود.

برای پیشگیری از بروز این مخاطره باید در پایان مدت تعیین شده توسط شرکت سازنده، اقدام به تعویض لامپ دستگاه کرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *