خطرات لیزر موهای زائد


خطرات لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در بسیاری از مواقع بهترین گزینه برای حذف موهای زائد بدن است . اما توجه به نکات اساسی و خطرات لیزر موهای زائد بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مهم ترین آنها در افرادی که پوست خود را به روش های مختلف برنزه کرده اند. پس از برنزه شدن به وسیله آفتاب و یا دستگاه سولاریوم مولکول هایی که دی ان ای آسیب دیده هستند، بطور خودکار، خودشان را از بین می برند تا سرطانی نشوند.
از سوی دیگر پس برنزه شدن با روش های فوق پوست به شدت خشک و آسیب پذیر است به همین دلیل تاباندن اشعه لیزر بر روی پوست خشک و آسیب دیده منطقی نمی باشد.
به همین دلیل است که از پس از حمام آفتاب و یا سولاریوم تا چندین ماه اجازه انجام لیزر موهای زائد را نخواهید داشت.

اما در مورد افرادی که پوست آنها بصورت مادرزادی سبزه و برنزه است، به سادگی می توان با استفاده از لیزر ND YAG آنها را لیزر نمود.

همچنین اگر نواحی که قراراست لیزر شود پوشیده شده باشد و آفتاب نخورده باشد انجام لیزر مانعی ندارد، اگر آفتاب خورده باشد و برنزه شده باشد باید معاینه شوید ممکن است بین ۱ تا ۳ ماه لیزر به تاخیر انداخته شود.

عوارض لیزر موهای زائد

خطر لیزر نواحی دارای زگیل

روش لیزر درمانی برای رفع موهای زائد در صورت وجود زگیل بسیار حساس و خطرناک است . در مواردی که فرد آلوده به ویروس HPV ، تحت لیزر موهای زائد اندام تناسلی قرار گیرد علاوه بر احتمال گسترش بیماری در خود فرد شانس آلوده کردن دستگاه لیزر را خواهد داشت و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و ضد عفونی نکردن مناسب دستگاه احتمال انتقال بیماری به نفر بعدی را خواهد داشت

گاهی مراکز نامعتبر هزینه های لیزر را برای جذب مشتری پایین می آورند در عوض خدمات اساسی و مکمل مانند حضور پزشک متخصص پوست در مجموعه و یا رعایت موارد بهداشتی و سلامتی را بطور کافی مورد توجه قرار نمیدهند. انجام لیزر موهای زائد اندام تناسلی توسط مراکز غیر استاندارد امکان بروز عوارض متعددی برای مراجعه کننده شود.

 

لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست

  • انجام لیزر موى زائد مطلقاً تأثیرى روى موهاى سفید ندارد.
  • لیزر موى زائد براساس خاصیت جذب انتخابى انرژى لیزر توسط رنگدانه ملانین موجود درموهاى تیره عمل مى‌کند بنابراین وقتى موسفید است و رنگدانه ملانین ندارد یعنى امکان جذب لیزر و تأثیرآن هم وجود ندارد.
  • افرادی که دچار دچار بیماری های پوستی هستند نباید از این روش حذف موهای زائد استفاده کننتد.
  • کسانی که دیابت دارند حتما باید قبل از انجام لیزر با پزشک خود مشورت کنند.
  • بیماری پوستی که بصورت مادرزادی در فرد وجود دارد با انجام لیزر تشدید میشود.
  • برای کسانی که دچار بیماری های دستگاه قلب و عروق هستند این روش اصلا توصیه نمیشود.
  • افرادی که بیماری های عفونی دارند نباید از لیزر استفاده کنند.
  • کورتونها، هورمونها و مینوکسیدیل این داروها باعث رشد موهای زائد می شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.
  • وجود بعضی بیماریها مثل پسوریازیس، لیکن پلان، ویتلیگو (برص): در این بیماران احتمال پیدایش ضایعات در محل لیزر وجود دارد.
  • سابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید (گوشت اضافه محل عمل): انجام لیزر در این بیماران احتمال دارد ،سبب ایجاد اسکار هیپرتروفیک شود و بهتر است انجام نگیرد.
  • زنان حامله از انجام لیزر باید بپرهیزند. هرچند هنوز آثار لیزر بر جنین بطور شناخته نشده است اما احتیاط ضروری است.
  • در صورتیکه پوست خیلی تیره دارید یا آفتاب سوختگی تازه در پوست خود دارید از انجام لیزر بپرهیزید.
  • افرادی که سن زیر ۱۷ سال دارند لیزر روش مناسبی برای آغنها نیست.
  • این روش نباید در افراد مشکوک به سرطان لوزه یا تیروئید استفاده شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *