تفاوت مزونیدلینگ با میکرونیدلینگ


تفاوت مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ

پوست بر اثر استرس و اضطراب، غذای بد، عوامل وراثتی، عدم مراقبت صحیح، تغییر وزن، افزایش سن، بارداری، بیماری‌های زمینه‌ای و غیره آسیب‌ می‌بیند و دچار مشکل می‌شود. در این بین استفاده از برخی روش‌های درمانی جهت بهبود این آسیب‌ها ممکن است تا حد زیادی در زندگی ما تأثیرگذار باشد.

دو روش میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ از انواع درمان‌های پوست هستند که بدون خونریزی و بستری انجام می‌شود.

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ در روش انجام کار، استفاده از یک غلتک در میکرونیدلینگ می‌باشد.

میکرونیدلینگ را می‌توان به صورت دستی یا با دستگاه مخصوص انجام داد.

در روش دستی از ابزاری به نام درمارولر استفاده می‌شود.

درمارولر شامل یک غلتک است که در سطح آن سوزن‌های ریز تیتانیومی وجود دارد. این سوزن‌های ریز، حفره‌هایی با عمق مشخص در پوست ایجاد می‌کند.

همچنین می‌توان میکرونیدلینگ را به کمک دستگاه مخصوص انجام داد که در این حالت، فواصل بین حفره‌ها منظم‌تر بوده و نتیجه بهتری خواهیم داشت.

ایجاد این روزنه‌ها سبب می‌شود تا پوست تحریک شده و روند ساخت کلاژن را آغاز نماید.

معمولاً پیش از انجام میکرونیدلینگ، پوست را به موادی نظیر اسید هیالورونیک و اسید اسکوربیک آغشته می‌کنند تا همزمان با ایجاد حفره‌ها وارد پوست شوند.

هر دوی این روش‌ها برای افرادی مناسب هستند که به دوره بهبودی کوتاه و نتایج قابل توجه تمایل دارند.

میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ برخلاف درمان‌های مؤثر دیگر از سطح تهاجم کمتری برخوردارند.

مزونیدلینگ برخلاف میکرونیدلینگ در رفع مشکلات پوستی توانایی بیشتری دارد.

مشکلات پوستی زمینه‌ای همچون کم‌آبی به اعمال یا تزریق ویتامین‌ها و مواد معدنی پاسخ بهتری می‌دهند.

ازآنجایی‌که مزونیدلینگ توانایی رساندن داروها و محلول‌های مخصوص را به هر ناحیه‌ای از پوست دارد به عنوان درمانی مناسب برای رفع مشکلات ناحیه‌ای پوست همچون افتادگی زیر چشم به کار می‌رود.

مزونیدلینگ ترکیبی از روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که یک متد بسیار خوب برای جوانسازی و سفت شدن پوست، رفع چروک های ظریف، بستن منافذ پوست، روشن شدن و شفافیت پوست و رفع اسکار آکنه می باشد.

 

مزونیدلینگ چیست؟

کلمه مزونیدلینگ متشکل از دو کلمه است، اولی «مزو» که ابتدای کلمه مزودرم است و دومی «نیدلینگ» که به معنای سوزن زدن است. از نام این روش کاملاً مشخص است که مزونیدلینگ، متشکل از دو کلمه مزوتراپی و میکرونیدلینگ است.

در روش مزونیدلینگ صورت کوکتل‌های مزوتراپی را به عمق لایه مزودم می‌فرستد و درمان در این لایه شروع می‌شود. در طی این فرآیند، کیفیت، انعطاف‌پذیری و کشسانی پوست بیشتر می‌شود.

مزونیدلینگ با دستگاهی به نام مزوگان و یا درماپن انجام می‌شود. عمق نفوذ سوزن و تعداد سوراخ‌هایی که در این روش ایجاد می‌شود در واحد سطح تعریف می‌شود.

کوکتل‌های مزوتراپی به صورت مکانیزه به عمق مورد نظر پوست فرستاده می‌شود. به دلیل اینکه بر روی پوست هزاران سوراخ میکروسکوپی ایجاد می‌شود، جذب ویتامین‌ها و کرم‌های موضعی که تجویز می‌شود به سطح پوست افزایش پیدا می‌کند.

مزونیدلینگ در واقع همان روش میکرونیدلینگ است که کوکتل‌های مزوتراپی به این روش اضافه شده است. به همین دلیل است که تأثیرگذاری این روش چند برابر می‌شود.

با این روش با ایجاد منافذ بسیار ریزی بین کلون‌های سلولی، جذب دارو بیشتر می‌شود و همچنین باعث می‌شود که سلول‌های جدید و جوان، جایگزین سلول‌های پیر و آسیب‌دیده شوند.

مزایای مزونیدلینگ

با نفوذ کوکتل‌های مزوتراپی به داخل پوست و افزایش جریان خون در لایه‌های مختلف تولید کلاژن و الاستین افزایش یافته و در نتیجه کیفیت پوست و انعطاف‌پذیری و کشسانی پوست بیشتر می‌شود.

به دلیل ایجاد هزاران سوراخ میکروسکوپی در سطح پوست، خاصیت جذب کرم‌ها و ویتامین‌های موضعی افزایش‌یافته و تأثیر پمادهای تجویز شده چندین برابر افزایش می‌یابد.

به علت تسهیل نفوذ محلول‌های مزوتراپی به لایه مزودرم پوست، در روش مزونیدلینگ، لک‌های پوستی و جای جوش از بین می‌روند.

افراد منع از انجام مزونیدلینگ

برخی از افراد نیز باید از انجام عمل مزونیدلینگ خودداری کنند:

  • اشخاصی که به محلول‌ها حساسیت دارند.
  • اشخاصی که به دلیل مصرف دارو یا هر دلیل دیگری سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.
  • مصرف برخی داروها مانند وارفارین که لختگی خون را کاهش می‌دهند و سبب می‌شوند خونریزی بند نیاید.
  • اشخاصی که دچار تب‌خال هستند.

عوارض مزونیدلینگ

مانند هر شیوه درمانی دیگر که در زمینه زیبایی انجام می‌شود، مزونیدلینگ نیز ممکن است عوارضی داشته باشد که بسته به شرایط هر فرد می‌توانند متفاوت باشند.

معمول‌ترین عوارضی که پس از مزونیدلینگ در بیماران مشاهده می‌شود به شرح زیر است:

  • قرمز و متورم شدن خفیف نواحی که درمان شده‌اند.
  • تیرگی و پوسته‌پوسته شدن نقاط تحت درمان در بازه زمانی بین ۷ الی ۱۰ روز

 

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ روش جدیدی برای درمان بیماری‌های پوستی به کار می‌رود که به وسیله ابزاری به نام درماپن انجام می‌شود.

در این روش با نفوذ سوزن‌ها به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می‌کند و طی این فرآیند کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می‌شود.

مکانیسم اثر دستگاه میکرونیدلینگ ایجاد آسیب‌های ریز و میکروسکوپی به صورت صفر و یک در سطح پوست با عمق مشخص می‌باشد که با توجه به تلاش ذاتی بافت در ترمیم آن، افزایش گردش خون و رسیدن فاکتورهای ترمیمی و رشد به منطقه مورد نظر و تشکیل عروق خونی جدید، بهبود ساختار کلاژن‌های قبلی و تشکیل کلاژن و بافت همبند جدید حاصل می‌شود.

از میکرونیدلینگ برای اسکارهای ناشی از زخم یا آکنه، لک‌های حاصل از آفتاب و پیری، رفع چین و چروک‌ها، شل شدگی پوست، استرچ مارک‌های ناشی از چاقی و لاغری، تیرگی و گودی زیر چشم، منافذ باز پوست و جوش‌های سرسیاه استفاده می‌گردد.

برای شروع درمان ابتدا پزشک درمانگر بر روی محل موردنظر پماد بی‌حسی مالیده و یا اینکه مقداری ماده بی‌حسی در محل موردنظر تزریق می‌نماید.

این روش برای از بین بردن اندک درد و ناراحتی این روش استفاده می‌شود؛ اما به‌ صورت کلی استفاده از بی‌حس‌کننده اجباری نیست. پس ‌ازآن بر پوست فرد با استفاده از ابزار نیدلینگ و بر طبق الگوی خاصی سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه، ابزار نیدلینگ چندین بار بر روی سطح موردنظر گردانده می‌شود.

در برخی موارد برای کسب نتیجه بهتر، هم‌زمان با ایجاد این سوراخ‌های ظریف، از محصولاتی که سبب تحریک تولید کلاژن می‌شوند، مانند اسید هیالورونیک یاسرم ویتامین سی یا روشن‌کننده پوست استفاده می‌شود.

با سوراخی که هر نیدل بر روی پوست محل موردنظر ایجاد می‌کند، کانال و یا اصطلاحاً میکرو زخمی ایجاد می‌شود که سلول پوست را تحریک به نوسازی می‌کند.

سر غلتک قسمتی دارد که یک‌بارمصرف بوده و معمولاً دوازده سوزن ظریف استریل روی آن تعبیه‌شده است.

فرآیند میکرونیدلینگ بسته به مشکل پوست بیمار، بین 5 تا 60 دقیقه تکمیل می‌شود.

توصیه می‌شود برای تکرار فرآیند درمانی میکرونیدلینگ، حداقل شش هفته به پوست زمان داده شود تا بتواند به‌طور طبیعی کلاژن تولید نماید.

تعداد جلسات میکرونیدلینگ به شرایط پوست فرد بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت برای جای جوش‌های معمولی، سه تا چهار جلسه نیاز خواهد بود.

اسکارهای ناشی از سوختگی نیز معمولاً به پنج جلسه میکرونیدلینگ نیاز دارند.

در مورد چین‌وچروک و پیری پوست نیز معمولاً سالانه یک تا دو جلسه توصیه‌شده است.

مزایای میکرونیدلینگ

  • افزایش خاصیت کشسانی پوست
  • تحریک تولید کلاژن در پوست و در نتیجه سفت کردن پوست
  • حذف یا کاهش خطوط پنجه کلاغی دور چشم یا خطوط دور دهان
  • حذف یا کاهش خطوط پیشانی یا اخم
  • کمک به جذب داروهای موضعی پوست
  • کاهش نمای چروک، لک‌های پوستی و آسیب‌های ناشی از آفتاب
  • درمان اسکار آکنه و آبله مرغان
  • کاهش نمای اسکار و بهارخواب‌های پوستی (استریا)
  • کاهش اندازه روزنه‌های پوست
  • بهبود ترک‌های پوستی ( استریا) یا ترک‌های پوستی بعد از بارداری
  • کمک به درمان روزاسه (قرمزی) و عروق ریز پوستی

افراد منع از انجام میکرونیدلینگ

استفاده از هر روش درمانی ممکن است برای برخی افراد بیشتر از سود زیان داشته باشد. افرادی که هر یک از موارد زیر را دارند، نباید از میکرونیدلینگ استفاده کنند:

  • اشخاصی که فرایند ترمیم زخم در بدن آنها به کندی صورت می‌پذیرد مثل افراد دیابتی.
  • اشخاصی که تا سه ماه پیش میکرونیدلینگ، قرص راکوتان که برای رفع آکنه است، مصرف کرده‌اند.
  • اشخاصی که زخم‌های بزرگ و عمیق روی پوست خود دارند.
  • اشخاصی که تا یک سال پیش، تحت درمان‌های اشعه‌ای بوده‌اند.
  • اشخاصی که عفونت یا بیماری‌های پوستی دارند.
  • مادران باردار و شیرده

عوارض میکرونیدلینگ

به‌طور کلی میکرونیدلینگ یک روش درمانی مطمئن و کم عارضه است؛ اما موارد زیر ممکن است در بیماران دیده شود.

بلافاصله بعد از میکرونیدلینگ پوست قرمز و سفت می‌شود که به دلیل تحریک کلاژن و کوتاه شدن رشته‌های الاستین پوست است که این قرمزی چند ساعت بعد از بین می‌رود.

در مواردی که درمان عمیق باشد (عمق بالای 5/1 میلی‌متر) ممکن است قرمزی تا 2 روز هم ادامه یابد. خشک شدن پوست از دیگر عوارض میکرونیدلینگ می‌باشد که برای رفع آن از کرم‌های مرطوب‌کننده و یا ترمیم‌کننده استفاده می‌شود.

بعد از میکرونیدلینگ، پوست التهاب دارد و به نور خورشید حساس می‌شود که از کرم‌های ضد آفتاب قوی و یا پماد اکسید دوزنگ استفاده می‌شود.