تاثیر ورزش بر رشد مو چیست؟


رشد مو

دو رکن اساسی که در کنار یکدیگر می تواند سبب بهبود کلی عملکرد بدن شود تغذیه مناسب و تحرک و ورزش مداوم می باشد.

با استفاده از این دو نکته اساسی می توان تغییرات بسیاری را در سلامت بدن و سبک زندگی خود مشاهده کنیم.

به طور کلی ورزش و فعالیت های بدنی مداوم در کنار یک برنامه غذایی ایده آل می تواند در بهبود کمک بسزایی نماید.

یکی از عوامل اصلی در ریزش مو عدم تغذیه مناسب و مشکلاتی که به سبب کمبود تحرک مانند چاقی به وجود می آید می باشد.

انجام کاشت مو برای چنین افرادی که به موقع به فکر سلامت خود نمی باشند تنها راه بازگشت مو برای آن ها است.

ورزش و تحرک فیزیکی جهت بهبود در رشد مو

همانطور که می دانید تمامی اعضای بدن جهت انجام درست وظایف خود نیازمند فاکتورهایی می باشند که با رعایت آن ها این اعضا در کنار هم به درستی کار می کند که منجر به سلامت کلی بدن می شود.

چنانچه یکی از به علل مختلف مانند کم تحرکی دچار مشکل شوند در سایر اعضا تاثیر خواهند گذشت.پس ورزش یکی از عوامل مهم در سلامت می باشد که می توان گفت برای رشد مو نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

افرادی که به طور مرتب در برنامه روزمره خود ورزش را گنجانده اند در کنار تغذیه ایده آل سلامت موهایشان به مراتب بهتر از سایر افراد می باشد.

یکی از دلایل مهم ارتباط مستقیم ورزش و رشد مو گردش خون مناسبی است که در با ورزش کردن نیز بدست خواهد آمد.

یکی از مهمترین فاکتور های سلامت فولیکول مو که به سبب آن مو طراوت و پر پشتی خود را با آن به همراه دارد گردش خون مناسب در پوست سر است.

همانطور که می دانید فولیکول مو برای سالم ماندن و انجام صحیح وظایف خود نیازمند خونرسانی مناسب می باشد.گردش خون مناسب باعث تحریک بیشتر و بهتر فولیکول مو شده و با این کار رشد مو افزایش خواهد یافت.

نکته ی مهمی که میبایست در نظر گرفت اجتناب از ورزش بیش از حد و تعادل تغذیه با میزان تحرک و ورزش شما می باشد.چنانچه ورزش شما بیشتر از حد باشد امکان ریزش موهای شما وجود دارد.بنابراین می بایست بر اساس قدرت بدنی هر فرد ورزش مناسبی در نظر گرفته شود.

مزایای ورزش و تحرک بر پوست و مو

با انجام به اندازه ورزش در زندگی روزمره سیستم عروقی شما به درستی وظایف خود را انجام خواهد داد که با این اتفاق میزان رشد مو نیز بیشتر و سلامت و درخشندگی پوست و موی شما را به همراه خواهد داشت.

استرس یکی از فاکتورهای ریزش مو می باشد.ترشح هورمون کورتیزون که با بوجود آمدن استرس در بدن به وقوع می پیوندد در ریزش مو تاثیر گذار است.

هنگام ورزش هورمونی در داخل بدن به نام سروتونین ترشح می شود که یکی از مهم ترین ابزار ها جهت کاهش میزان استرس می باشد. این هورمون که با کاهش استرس همراه است سبب جلوگیری از ریزش مو می شود.

بخش اعظمی از ساختار مو را پروتئین تشکیل می دهد.رشد سلول ها نیز نیازمند پروتئین می باشد.

شکسته شدن پروتئین جهت بازسازی سلول و رشد مو از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این اتفاق در خواب روی خواهد داد.

ورزش مناسب سبب دقیق شدن برنامه خواب ما می شود که با انجام این فرایند رشد مو نیز منظم می شود.

فولیکول مو نیازمند اکسیژن و مواد مغذی می باشد که از طریق گردش خون این اتفاق می افتد.همانطور که در بالا گفته شد ورزش گردش خون را منظم تر کرده و با اکسیژن رسانی و جذب بهتر مواد مغذی به فولیکول مو ، رشد و سلامت مو را به همراه دارد.

ورزش های مناسب جهت رشد مو و سلامت آن

یکی از ورزش های ایده آل جهت سلامت و رشد مو ورزش های هوازی مانند پیاده روی ، دویدن ، ایروبیک و… می باشد.با انجام منظم این ورزش ها دمای بدن شما بالا و پمپ خون افزایش یافته و مبزان مناسبی از خون به سر شما خواهد رسید.2 تا 3 بار ورزش هوازی در هفته به میزان حداقل 30 دقیقه مانند پیاده روی یا سایر ورزش های هوازی سلامت موهای شما و رشد آن را تضمین می نماید.

یکی دیگر از ورزش هایی که با انجام آن سلامت موهای شما تضمین می شود ، ورزش یوگا می باشد. ورزش یوگا نیز همانند ورزش های هوازی سبب گردش خون مناسب در بدن و سر شده که برای رشد مو نیاز است.

همچنین این ورزش سبب کاهش استرس افراد می شود که می تواند نقش مهمی در روند رشد مو داشته باشد.

از جمله ورزش هایی که با انجام آن گردش خون در سر و گردن افزایش می باشد ، ورزش و نرکش گردن می باشد.یا انجام این فعالیت می توان تاثیر زیادی بر رشد موهای خود داشته باشید.

همچنین انواع ماساژ نیز که بدلیل ایجاد آرامش و افزایش گردش خون ایجاد می نماید از جمله مهم ترین روش ها در داشتن موی سالم و پرپشت است.

در آخر نکته مهمی که می بایست گفته شود تغذیه مناسب در کنار ورزش می باشد.مصرف مواد مغذی و ویتامین ها تاثیر بسیار زیادی بر رشد و سلامت مو و بدن دارد.

چنانچه مقوله ورزش و تغذیه به درستی رعایت نشود ، فرد علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی مانند چاقی که سبب بروز انواع بیماری ها مانند سرطان یا بیماری های قلبی عروقی می شود ، موی فرد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ربزش آن می شود. چنانچه جلوی این اتفاق به موقع گرفته نشود فرد موهای خود را از دست داده و دچار طاسی مو می شود.

تنها راه مطمئن و دائمی جهت طاسی و ریزش مو کاشت مو است که می توانید انواع روش های کاشت مو را قسمت کاشت مو مشاهده نمایید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *