چگونه ریزش موی شقیقه را درمان کنیم؟

درمان ریزش مو در شقیقه ها

خط رویش مو، قابی برای صورت شما است. وقتی ریزش مو شروع می شود ، به ویژه ریزش موی الگو دار، خط رویش موی پیشانی شروع به عقب نشینی کرده و پیشانی بلند می شود.

اکثر افراد وقتی موهایشان در ناحیه شقیقه نازک می شود این مسئله را نگران کننده می دانند زیرا متوجه می شوند از ریزش حاد مو رنج می برند و راهی برای پنهان کردن آنها حتی با حالت دادن وجود ندارد. وقتی صحبت از این موضوع می شود ، به یک راه حل پزشکی نیاز می باشد.

جهت مشاوره رایگان و درمان ریزش مو در کلینیک تبریزپوست دکتر صابر با شماره 09305500380 تماس بگیرید و یا از طریق سامانه دکتران نوبت دریافت نمایید.

ریزش موی شقیقه چیست؟

ریزش مو در شقیقه یکی از اولین علائم آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی مردانه است.

موهای روی پوست سر شروع به نازک شدن می کنند و سپس به نظر می رسد ناحیه شقیقه طاس شده است.

ریزش موی شقیقه ممکن است یک یا هر دو طرف را تحت تأثیر قرار دهد. یک خط رویش موی در حال عقب نشینی معمولاً همراه با ریزش موی شقیقه است. این وضعیت بیش از زنان، بر مردان تأثیر می گذارد و با افزایش سن شدت آن بیشتر می شود. اگر به دنبال درمان به موقع این وضعیت نباشید ، می تواند برگشت ناپذیر شود.

دلایل ریزش مو در شقیقه ها

اگر در اطراف شقیقه های خود شروع به طاس شدن کرده اید ، به احتمال زیاد به دلیل طاسی الگوی مردانه است. به غیر از این نوع طاسی، چند عامل دیگر ممکن است عامل ریزش مو در شقیقه ها باشد.

طاسی با الگوی مردانه (MPB) – آلوپسی آندروژنتیک اصطلاحی پزشکی برای طاسی الگوی مردانه MPB است ، یک بیماری ریزش موی ژنتیکی که مردان را درگیر می کند. این در نتیجه افزایش حساسیت فولیکول های مو به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که ۵۸٪ از مردان در گروه سنی ۳۰-۵۰ سال از طاسی مردانه رنج می برند و این مشکل ابتدا مناطق شقیقه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

دلایل دیگر – برخی از دلایل دیگر ریزش مو در شقیقه شامل موارد زیر است:

الف) آلوپسی آره آتا: آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که با ریزش ناگهانی و لکه لکه موهای سر مشخص می شود. افرادی که از آلوپسی آره آتا رنج می برند ممکن است در شقیقه دچار کم پشتی و ریزش موها شوند.

ب) آلوپسی اسکار: اصطلاح پزشکی این بیماری آلوپسی سیکاتریشیال اولیه است. این به گروهی از اختلالات ریزش مو اشاره دارد که باعث تخریب غیرقابل برگشت فولیکول های مو و جایگزینی آن با بافت فیبروز می شود.

ج) استرس: وقتی بدن ما استرس ناخواسته ای را پشت سر می گذارد ، منجر به قطع چرخه مو در مرحله رشد (تلوژن) می شود و این منجر به تلوژن افلوویوم می شود.

تارهای مو در مرحله رشد با سرعت بیشتری به مرحله استراحت منتقل می شوند و پیازهای مو با سرعت بیشتر از حد معمول ساقه های مو را می ریزند و منجر به کم پشت شدن موها در اطراف شقیقه ها می شوند.

 

ریزش مو در شقیقه مربوط به استرس معمولاً در خانم ها به دلایل زیر رخ می دهد:

ریزش مو پس از زایمان: زنان پس از زایمان دچار ریزش موی منتشر می شوند که می تواند بیشتر در شقیقه ها باشد.

آلوپسی کششی: هنگامی که خانم ها موهای خود را به صورت دم اسبی یا خرگوشی محکم می بندند ، استرس فیزیکی نامناسبی بر پیازهای مو وارد می کنند، موها را در شقیقه ها تحت کشش قرار می دهند و این منجر به کم پشت شدن آنها می شوند.

 

علائم ریزش موی شقیقه ها

در اینجا برخی از علائم مرتبط با این مشکل آورده می شود:

  • کم پشتی مو
  • عقب رفتن خط رویش مو در شقیقه ها
  • هویدا شدن پوست سر در ناحیه شقیقه ها
  • آسیب مو ، شکنندگی و ضعف تارهای مو

 

آیا می توان ریزش مو در شقیقه ها را درمان کرد؟

بله ، طاسی شقیقه طاس قابل درمان است ، اما توصیه می شود قبل از اینکه دیر شود با پزشک مشورت کنید.

در مراحل اولیه این احتمال وجود دارد که پیازهای مو همچنان فعال باشند.

هنگامی که دهانه فولیکول مو فیبروز شود ، درمان غیر تهاجمی نمی تواند آن را برگرداند.

پزشک پوست وموی شما ممکن است پس از ارزیابی علت اصلی و شدت مشکل ، درمانی را برای ریزش مو در شقیقه شما پیشنهاد دهد.

پزشک ممکن است استفاده از ترکیبی از داروها ، ژل های موضعی و فوم را توصیه کند.

هنگامی که پزشک پوست شما علت و الگوی ریزش مو را شناسایی کرد ، حتی ممکن است درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) را توصیه کند ، روشی که به طور موثر آلوپسی آندروژنتیک را درمان می کند.

روش های درمان ریزش مو در شقیقه ها

برای درمان کم پشتی موها در شقیقه ها باید به دنبال درمان پزشکی زودرس باشید زیرا ممکن است درمان های خانگی موثر واقع نشوند. تشخیص به موقع و مداخله در دستیابی به نتایج درمانی بهتر کمک می کند.

روش های درمان ریزش مو

پزشک پوست و موی شما ممکن است گزینه های زیر را توصیه کند :

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): پی آر پی PRP یک روش درمانی غیر جراحی بی خطر است که برای کنترل ریزش مو در شقیقه ها موثر است. در این روش از پلاکت های استخراج شده از خون بیمار برای تحریک رشد موهای جدید استفاده می شود.

این روش درمانی به طور قابل توجهی برای به تأخیر انداختن طاسی در مردان و زنان به کار می رود.

مینوکسیدیل: معروف به روگین Rogaine ، دارویی مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA برای رشد مو است.

این ماده به صورت کف یا محلول موضعی در دسترس است و به درمان ریزش مو در شقیقه کمک می کند.

پزشکان پوست اغلب آن را برای مردان و زنان تجویز می کنند تا نتایج پی آر پی درمانی را حفظ کنند.

فیناستراید: این نیز یک درمان موضعی مورد تایید FDA برای انواع مختلف ریزش مو است. با این حال ، پزشکان فیناستراید را برای زنان و مردان گروه سنی یائسگی خود برای درمان ریزش موی ژنتیکی تجویز می کنند.

کاشت مو در شقیقه: این گزینه درمانی در مراحل اولیه قابل چشم پوشی است ، زیرا احتمال بروز طاسی الگوی مردانه در سالهای بعد وجود دارد. در عوض ، این روش جراحی آخرین چاره است، زمانی که هیچ روش دیگری موثر نیست.

 

اگر موهای خود را بتراشم ، کم پشتی موهای شقیقه دوباره برگشت می کند؟

تراشیدن سر تاثیری در فولیکول های مو ندارد. این کار فقط موهای سطح پوست سر را کوتاه می کند و مو در شقیقه ها به همان ترتیب رشد می کند. اگر متوجه کاهش شدید رشد مو شده و لکه های طاسی مشاهده کرده اید ، بلافاصله با یک پزشک پوست و مو مشورت کنید.

ریزش موی شقیقه ها قابل برگشت است. این صرفاً نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است. در اولین فرصت به یک پزشک پوست و مو مراجعه کنید تا گزینه درمانی مناسب را شناسایی کرده و بهترین نتیجه را کسب کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *